HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nordost's "billiga" kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/26 :  16:57:28  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tänker mest på Nordost blue heaven Rev II och på red dawn Rev II, både som interconnects och högtalarkablar.

Skälet att jag börjat fundera är att jag precis fått predikat för mig av en handlare att audioquests kablar är alldeles för dyrt prissatta och att det finns betydligt bättre alternativ. Sen har jag hört en hel del folk(som inte är handlare) som säger hur mycket dom tycker om Nordosts kablar.

Jag har varken ork eller möjlighet just nu att prova hur många kablar som helst. Jag har hört att nordosts kablar, främst dom två nämnda, ska vara rappa och torra i basen och hög upplösta. Ifall detta stämmer så är dom mycket interessanta. Jag är inte ute efter en kabel som är "mörk" utan desto rappare och mer högupplöst desto bättre.

Jag tänkte ta lite hjälp av forumets samlade visdom. Vad tycker ni om ovan nämnda nordost kablar? är det nån som har nån av dom? Nån som har testa dom mot audioquest kablar i samma prisklass? Har kablarna "ljus" eller "mörk" karaktär?

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/03/26 16:59:25

killroy
Member

74 Posts

Posted - 2003/03/26 :  17:43:28  Show Profile Send killroy a Private Message
Är ute efter signal,digital och högtalarkablar av samma fabrikant.
Har varit inne på Harmonic Tech men efter som alla tycks prisa Nordost så måste man kanske tänka om.

Jag har varit inne på.
Högtalarkabel: PRO-11 Plus
Analog: TRUTH-LINK +silver
Digital: CYBER-LINK PLATINUM
Vet någon hur dessa står sig mot Nordost i samma prisklass.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/26 :  18:13:11  Show Profile Send marcus a Private Message
Nordost brukar låta ljust.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/26 :  18:55:56  Show Profile Send srv a Private Message
Har själv Nordost "Solarwind Bi-wire" till högtalare. Signalkablar: Nordost "Blueheaven". Anläggningen ger en mycket högupplöst ljudbild. Ljudkaraktären kan beskrivas mer som ljus än mörk. Diskanten och mellanreg. gynnas ordentligt med dessa. Basen blir varm och tydlig och djup saknas definitivt inte. Kan tyvärr inte beskriva nån jämförelse med Audioquests kablar i samma prisklass. Finns hyfsad info plus tre länkar till tester på denna länk:http://www.referenceaudio.com/. Borde inte vara några problem att få ett "öppet köp" och verkligen få tid att lyssna & jämföra hos din handlare, annars byt handlare!
Lycka till! SRV

Texas Flood........

Edited by - srv on 2003/03/26 18:58:18
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/26 :  19:33:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har en Red Dawn Rev. I högtalarkabel som jag köpte som demo till ett rejält nedsatt pris. Jag hade egentligen inte tänkt köpa den utan ville prova en Kimber 8CT. Men tog hem Nordost-kabeln för att prova. Hade inga speciella förväntningar. Det var uppenbart lyckosamt med en väldig skillnad mot min betydligt billigare Audioquest kabel, en nu utgången modell som kostade ca 400 kr per meter. Klart bättre upplösning och dynamik och man hörde saker i musiken som inte hörts tidigare.
Jag prövade också signalkabeln men totalt sett blev det litet för ljust med båda Red Dawn. Håller med om att den går åt det ljusa hållet men knappast så att man kan säga att det är ett fel. På plusidan får man mycket upplösning och transiens. Om det fungerar beror antagligen på vilket system man stoppar in den i. Då var det Krell KAV cd + förstärkare och Monitor Audio Studio 6 högtalare. Om jag då hade haft nätkablar och fixat till högtalarplaceringen litet bättre kunde utfallet blivit annorlunda.
Akhenaton, annars stämmer det du hört om Nordosts kablar med mina erfarenheter, rappa och högupplösta. Jag har inte hört Blue Heaven men den är betydligt billigare och enligt vad jag läst ett snäpp sämre.
Sen tror jag inte att det finns någon kabeltillverkare som slår alla andra (i alla fall om vi håller oss till de etablerade märkena, man kan säkert hitta någon garagefirma som gör både dyra och dåliga kablar). I vårt lilla land tycks det ständigt dyka upp kablar som blir hypade. Ett tag verkade det bara vara Transparent som gällde etc.
Jag har en gammal Purist Audio Elementa som jag ett tag var väldigt missnöjd med. Det visade sig att kontakterna oxiderat eller blivit smutsiga och efter rengöring med Kontak blev den klart trevligare. Ingen riktig höjdare men rimlig prestanda med hänsyn till att det är deras billigaste kabel.
Kanske Red Dawn Rev. I kan bli en bra kompromiss, förutsatt att den fungerar i ditt system. Den fungerar för mig, även sedan jag bytte högtalare. Men jag har inte hört den i tio olika system!
Jag tror att man får nöja mig med något som fungerar bra snarare än att hitta det absolut bästa, som du säger kan man inte testa hur många kablar som helst. Man byter om man hör en klar förbättring och kostnaden är rimlig. Inte efter att efter 25 lyssningstester kommit fram till att den ena kabeln är nog en aning bättre än den andra. Om det är bättre brukar det höras efter 15 minuter, fast man måste förstås ägna en del timmar till att verifiera att det första intrycket håller med olika typer av musik etc.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/26 :  20:01:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad talar vi om för priser här? Nordost finns inte att få tag på där jag bor.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:53:45  Show Profile Send AndersB a Private Message
Akhenaton

Jag är mitt uppe i utprovning av nya signalkablar och har nyligen lyssnat på ett par Audioquestmodeller i prisklassen upp till 5 kkr. Testobjektet nu är Nordosts Solar wind och det är ju två helt skilda koppar teSolar winden är luftigt högupplöst från topp till botten och tokavslöjande - nya detaljer har kommit fram. Konkurrenterna verkar lite loja och avrundade i jämförelse.

Problemet är att jag vill ha lite mer "kärna" och "kropp" i musiken och därför är Red Dawn beställd för lyssning. Sedan är tyvärr kabelsmärtgränsen nådd och Nordostpriserna når lika astronomiska priser som en del produktnamn antyder. Men den som lyssnar får se...
lycka till i kabeldjungeln.

Anders 47
"Jag tror att man får nöja mig med något som fungerar bra snarare än att hitta det absolut bästa, som du säger kan man inte testa hur många kablar som helst. Man byter om man hör en klar förbättring och kostnaden är rimlig. Inte efter att efter 25 lyssningstester kommit fram till att den ena kabeln är nog en aning bättre än den andra. Om det är bättre brukar det höras efter 15 minuter, fast man måste förstås ägna en del timmar till att verifiera att det första intrycket håller med olika typer av musik etc."

Djävligt bra sagt, tycker jag.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:18:56  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kolla min "topic" längre ner på sidan så ser du vad jag tycker om red Dawn!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:10:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Lyssnade igår på ett par nordost kablar (vet ej vilken) och jag tyckte de lät väldigt vasst i diskanten! Lyssnade med Monitor audio bronze 2 högtalare (som jag har hemma) och Arcam förstärkare och cd för ca 20k/st. Hemma har jag audioquest kablar och jag tyckte det lät klart vassare än hemma. Beror det på kablarna eller elektroniken, brukar nordost låta vasst?
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:11:44  Show Profile Send linkan a Private Message
"Skälet att jag börjat fundera är att jag precis fått predikat för mig av en handlare att audioquests kablar är alldeles för dyrt prissatta och att det finns betydligt bättre alternativ"

Lustigt att jag talade med en handlare för nåt år sen och han sa att Nordost gått upp 30% i pris p.g.a generalagentens prissättning.

Linkan

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:16:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
> svanbo

Vad har du för audioquest kablar hemma?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000