HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klonerna anfaller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:34:18  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nu har jag färdigställt mina ProAc-kloner. Dessutom har jag och håller på att jämföra dem med andra högtalare som jag har tillgång till.

Först ut var Sony X9ED, kostade ca 12kkr nya. Stora och tunga. Hur skulle de små klonerna klara sig. Det var ingen match alls, oinspelade krossade de Sony-högtalarna i alla register.

Just nu går de en liten tyngre duell. I andra ringhörnan JMlab Electra 926. Den här utvärderingen kommer att ta ett tag, ett första intryck är att klonerna förmedlar mer känsla än Electrorna. De senare spelar däremot en MYCKET stramare och mer bas. De spelar även större och lite rundare. Jag tycker att klonerna spelar ganska så skarpt, men ändå inte vasst som en del upplever det. Cymbaler låter mycket bra tycker jag och essen håller sig lugna.

Skulle inte klonerna spela mycket bas? Mina är väldigt slanka och lite konturslöa i de lägr registren, iofs knappt inspelade. Hur har det varit för er andra?

Almost cut my hair

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:18:37  Show Profile Send celef a Private Message
"mängden" bas beror nog mkt på ditt lyssningsrum och högtalarplacering, mr. troels gravesen håller i detta nu på med en rapport ang just högtalarplacering och lyssningsrum med klonen, kan vara värt att läsa när den blir klar.

sound pollution
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:19:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
go kenta go!!!!

fortsätt jämföra och dela med dig av intryck!!!
blir lika glad varje gång nån tycker att klonerna spelar bättre än X annan Ht..
ser ju bara mer å mer framemot att färdigställa mina!!!

Jag har fått för mig att de behöver rätt bra kräma när man matar med transistor.. Kan det stämma tror du, att du kanske skulle få en baspotentare återgivning med saftigare stärkare!??

Nå jag ska ju inte säga nåt än, men har för mig att jag läst nånstans att de var rätt effektkåta!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:43:18  Show Profile Send bassman a Private Message
"Mina är väldigt slanka "
Aj, aj, aj!
Nu får man ju nästan ångest..
Det vill jag inte ha, slankt ljud alltså.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:51:34  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jag tror inte du behöver vara orolig, nånting nånstans är nog lite smågalet, ursäkta kenta inget påhopp här alltså men alla tycker ju tvärtom basen varit bumlig snarare än fattig, så nåt med uppställning, rumsakustik, filter, fas, det finns mycket som kan klicka när det gäller diy hur noggrann man än varit....

hehe men jag är garderad.. skulle de låta slankt eller basfattigt har jag två aktiva subbor som är under konstruktion....12"fatboy element kan nog råda bot på även den bassnålaste stativare!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:56:17  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag får nog ta och lugna nerverna med en whiskey i kväll.

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:59:00  Show Profile Send jonsson a Private Message
Låter som en ypperlig ide bassman vi tar en långdistans skål för feta ljuvliga basgångar ikväll!!!! Skål på dig!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:01:53  Show Profile Send bassman a Private Message
Skål på dig själv och alla andra klonbyggare!

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:47:32  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Det kan mycket väl vara så att min Sony inte är den mest effektstarka pjäsen på jorden. Uppställningen i rummet är hyfsat korrekt, både Electrorna och klonerna har fått fritt spelrum. Det är sant att klonerna lätt blir bumliga och det vill vi väl inte ha? Det jag menar är att basen inte är lika stram som electrorna, den går säker djupare men saknar ännu så länge stuns och disciplin. Kanske nåt med filtret, eller kanske behöver lådan mer dämpning?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:23:28  Show Profile Send celef a Private Message
plugga igen porten me en socka.

sound pollution
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:32:54  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kent, var bor du? Jag skulle gärna vilja ställa mina nybyggda (icke kloner) jämte dina.
Dimitri
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:37:11  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hur lång port kör du med?
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:40:09  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tank: Enligt ritning, 140mm.

Dimitri: Jag bor i Sundsvall, vad har du byggt för något?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:41:45  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Btw har haft en ganska så lång lyssningsdag. Började åtta i morse lite lugnt och har sedan kört fram till sju. Dock med avbrott för mat och så, men ändå! Är det sjukligt?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:48:12  Show Profile Send Dimitri a Private Message
inte alls (sjukligt), bara lite, så där lagom. me too:)
Bor i Göteborg, så det går tyvärr inte.
Har byggt kls3 mk2, en Dickason-Keywood konstruktion med audax element:
http://www.algonet.se/~zed/diy/
Dimitri
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:58:34  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Låter bra?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:02:36  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Ja, jag tycker det. Har dock inte kunnat jämföra med några andra, utom mina gamla jbl tlx8, men det är en helt annan division.
Dimitri
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/28 :  01:04:27  Show Profile Send henricsson a Private Message
kentan, not to worry! Där finns ordentligt med bas, men kanske inte så "punchig".

Saxar fr gammalt inlägg,
"Är dock osäker på om jag överhuvudtaget kan få klonerna att låta riktigt bra här,, har som nämnt b la fejta basutsläckningsproblem som iaf blev bättre när jag riktade ut högtalarna fr lyssningsposition."

Efter flitigt ommöblerande lider jag knappast av det problemet. Nu är det istället för mycket bas så jag har gjort som celef sa, pluggat med socka. Då försvann den brummande basen. Till viss music vill man dock ha det dära brummet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:37:32  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Ok, fler intryck.
Kopplade om och kör vinyl idag. Har mest Rock på vinyl så nu får jag veta om de svänger.
Började med lite Guns n´ Roses, Civil war tycker jag är en helt sagolik låt. Det här var helt klart klonernas melodi, det hela kändes väldigt trovärdigt och en musikalitet som min marantz cd endast drömmer våta drömmar om infann sig. Väldigt lätt att urskilja basmelodier och olika detaljer. Regnet som avslutar låten fick mig att rusa efter paraply...

Med electrorna blev ljudet lite annorlunda. Det breder liksom ut sig mer bakom och runtom högtalarna. Sången hamnar längre bak och det hela låter mer kliniskt neutralt. Klonerna färgar nog ljudet en del. Men jag tycker att electrorna saknar lite musikalitet jämfört med klonerna, inte mycket men lite.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:07:22  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jätteintressant tråd! Om du inte har grannproblem försök hårdköra klonerna 100timmar innan du lyssnar ordentligt.
Kan dock tänka mig att electran har stramare bas i alla lägen.
Jag hade de första 200h problem med alldeles för mycket bas.
Efter det så blev det mer kontroll i basen.

Bassman, du kommer att få bas!!! Du kommer att dricka whiskey för att fira, inte trösta!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:39:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
Henricsson: Kul att du fick ordning på det, kör du ochså med 140port eller har du stämt ner ytterligare??

Bassman: salud!!! blev det nån liten rackare igår?? Det fick bli en liten Lauders för egen del...
Den satt fint! Hade smakat bättre om man hade haft nåt som kan liknas vid välljud hemma!!:-(

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:45:30  Show Profile Send jonsson a Private Message
Får stämma in med Per100 att det är en jätteintressant tråd!! Tycker det är ganska imponerande att klonerna håller sig såpass som du säger..relativt oinspelade ochså :-)
Du verkar ochså ha en inte alltför överentusiastisk inställning till klonerna så det är roligt att de klarar sig speciellt då!!!! Inte att jag menar att du verkade ogilla de på nåt vis nu men att du inte ställt in dig och VILL alltför mycket att de ska sopa mattan med allt du ställer de mot.

som sagt tidigare: go kenta go!!!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:32:00  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tack för de orden! Jag försöker ju hålla mig neutral, skulle nästa helst se att electrorna fullständigt sopade mattan med klonerna då jag faktiskt betalat för dem...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:02:28  Show Profile Send bassman a Private Message
Självklart blev det en wirre igår, tom till samtidigt basspelande, man har ju inte Bassman som signatur för intet.
Jag känner mig lite lugnare idag..

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:31:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Då jag kopplade in mina kloner första gången, alltså helt oinspelade. Så det bara lät SÅ mkt. bättre än de Audiovector C2 jag köpt 1månad tidigare och betalat lika mkt för som klonerna. Till och med min tjej som annars bara tycker att det typ låter från anläggningen satt med och hon sken upp och utbrast "Vilken skillnad!" hon som varit skeptisk till att ödsla tid och pengar på bygget då vi redan köpt nya högtalare. Audiovector såldes snabbt (med bra förlust...) och klonerna har sedan den dagen för snart 1år sedan spelat i mina öron underbart.

De har vissa nackdelar, den bummelbas som nämnts kan vara en. Den är bättre nu efter X hundra timmar. Det jag egentligen saknar mest är en snabb, attackerande bas med tryck i (för ex. hårdrock). Det har jag inte lyckats få mina att spela..har någon annan det? Det ska nog troligen inte vara deras starka punkt heller? Däremot är basen mkt. bra, lyssna på lite mer soft musik, röster och melodier. Där kommer den til sin rätt och det låter helt fantastiskt med tanke på byggkostnaden. Vilken belackare som än figurerar med åsikten att hembyggen bara är skit, kan inte lyssnat och utvärderat dessa och jämfört dem med en komersiell högtalare för samma pris och lite däröver.

Nu väntar jag med spänning på HFLS-1:an ska bli färdigställd, för en sådan måste man givetvis testa bygga...kan den månne bli bättre?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:36:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
Kentkreitler: Dem var gratis, du förtjänar de som delar med dig av dina intryck och ger upphov till mycket intressant läsning..
Fast av ren logik kan man ju ochså tänka att jag tjänar på att ge en komplimang då den kanske kommer spegla av sig på ett bra sätt i framtiden, men på samma sätt kan man få betala för att man talat illa om någon något... Alltså: Jag gjorde mig själv en tjänst:-)

Bassman: Jaså där ser man! själv tar jag fram den akustiska giran när andan faller på, lite trist att det inte blir oftare bara för det låter rent fördjä....t när man inte plockat på ett tag... Visst kan whiskey göra underverk för nerverna...Inte konstigt det är standard med nånb pinne innan man skjuter upp för jägarexamen!!! :-)

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000