| Author |
Topic  |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 13:29:47
|
Jag önskar åsikter om ett lågpassfilter till en bredbandare. Närmare bestämt till en Fostex FE168S.
Själva poängen med bredbandare är ju att slippa filter, så min fråga kanske ät konstig? Men, jag ska ha bredbandare i små slutna lådor och får då en naturlig avrullning som startar kring 150Hz enligt LspCAD. Under 150Hz planerar jag därför att ha 2 st subbar/woofers som tar vid, med aktiv delning.
Nu kör jag bredbandaren helt ofiltrerad dvs kabel direkt från förstärkaren till elementet - och det låter mycket bra, om jag inte spelar så högt. Som alltid ställer man sig dock frågan...kan man kan få det låta ännu bättre..?
Eftersom elementet inte bidrar med så mycket under 100Hz, undrar jag därför om det är en fördel att lägga in ett passivt LP filter så att elementet uteslutande får arbeta inom "sitt" frekvensområde, i mitt fall med en brytpunkt kring 100-120Hz
Nackdel: "Introducera filterkomponenter i ljudkedjan." Fördel: Avlastar elementet från djupa basfrekvenser (minskade konrörelser).
Uppväger fördelen nackdelen tror ni? I så fall, kan någon ge ett enkelt filterförslag t.ex 12dB/okt... (vet ingenting om filter) Mvh LageB
|
Edited by - LageB on 2003/04/06 14:27:42 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 14:25:58
|
Vad jag menar är naturligtvis ett Högpassfilter. Inte LP som jag skrev i mitt första inlägg..
Mvh LageB |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 18:39:51
|
LageB Jag är inte den man ska fråga när det gäller filter egentligen, MEN det bör utan några som helst fixa ett 6 db filter med en konding och det bör ge minsta möjliga problem som brukar uppkomma med filter =) |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:25:17
|
LageB: Intressant tanke. Kul att det låter bra! Det låter som om vi har umgåtts med samma ide (nåja, jag fick den för två dagar sen). Jag tänkte mig att bygga ett "filterlöst" fullrange system med en Fostex Fe 127. Den lägger av någonstans kring 90 hz och med ett slutet system sker det ganska sömmlöst. Suben ska vara aktiv och då sitter det visserligen ett filter där men det är nog nödvändigt (om man inte kör bandpass).
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 19:39:47
|
Inressant brummel, har liknande tankar (slutet system) men med 2st FE127 i varje lådda, där den ena bara fixar baffelkompensationen (genom att t.ex. sitta på baksidan) och beskuren på högre fekvenser. Jag tänke att lägga in 12dB filter på FE127:orna så att det blir akustiskt 24 dB LR filter och sedan dela Subhögtalarna elektrisikt med 24 dB LR. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:33:41
|
| med lspcad kan du simulera med ganska god precision, plugga in alla elementdata, simulera element i önskad låda, exportera impedans och tonkurva till filterdelen, simulera med önskvärda komponenter... done! |
sound pollution |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 15:29:21
|
celef, Jo, jag får nog börja försöka att sätta mig in i filteravdelningen på LspCADen...
Ingen som har någon kommentarer till grundfrågan? Dvs för och nackdelar med att börja krångla med ett HP filter till mitt FE168S bredbandselement?
Mvh Lage |
 |
|
| |
Topic  |
|