HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony CDP-XB 930 vs TEAC VRDS-10
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:44:43  Show Profile Send Soulman a Private Message
Första gången jag såg en TEAC VRDS-10 för runt 10 år sedan blev jag helt såld. Maken till massiv cd-spelare hade jag aldrig sett tidigare. Stora feta knappar och ett lagom "fett" utseende tilltalade mig. Dock tyckte jag att den var alldeles för dyr då. Tom så dyr att jag inte ens funderade på att provlyssna den.. Fråga mig inte varför men det kanske kändes bättre att inte veta hur bra den lät om jag ändå inte ens var i närheten av att ha råd med den

När jag fick nys om att det fanns en handlare i Gbg som hade en begagnad inne fick jag ett gäng flash-backs och ett kraftigt ha-begär. Så jag slog till och lånade hem den härom dagen (igår). Tanken är väl egentligen att (om jag köper den vill säga) modda den så småningom och använda den som drivverk till en separat DAC i förlängningen... Men för att det skall bli ett köp måste den först besegra den nuvarande innehavaren av min cd-tron; nämligen min Sony CDP-XB 930.

Så frågan är då hur väl en 3-4 år gammal Sony i 4 kkr klassen skall stå sig mot en 10 år gammal TEAC i 12 kkr (tror jag den kostade ny)?? Skall man utgå från vikt och utseende så har TEAC:en redan vunnit på knock. Men, som någon klok (??) person en gång sade, utseende är inte allt. Eller?? Glad i hågen kopplade jag in de båda kombatanterna i mitt försteg och bänkade mig i soffan i sweetspoten. Här bör det påpekas att mina förväntningar var duktigt uppskruvade. Jag mindes hur stor jag hade upplevt förbättringen från min gamla cd-spelare till min nuvarande. Och förväntade mig minst ett lika stort lyft denna gång...

Jag började med att ladda in en platta med den typ av musik som jag mest lyssnar på, dvs soul/hip-hop. Sonyn fick en bränd kopia och TEAC:en fick orginalet (vill ju gärna att TEAC:en skall vinna matchen ). Synkade låtarna och började lyssna. Växlade ett gäng ggr mellan de båda spelarna och upptäckte att jag knappt hörde en enda skillnad!! Lite fylligare bas på TEAC:en var nära på det enda jag hörde skillnad på. Inte alls vad jag hade tänkt mig...

Nåja, skam den som ger sig. Jag slängde i musik med lite mer "riktiga" instrument. Hade inte den i någon bränd version utan det fick bli att byta skivor. Började med Pink Floyd "The Wall". Upplevede ljudbilden som större. Lite mer ordning i ljudbilden och mer naturliga cymbaler. Bytte till Sonyn och upplevede att den lät likadant ändå... Tydligen lätt att inbilla sig... Efter ett gäng olika skivor känns det som om ljudbilden nog ändå är något större på TEAC:en och basen är något djupare. Och Sonyn låter nog något vassare ändå.

Jag är inte helt säker på något just nu... Men som tur är har jag ett gäng dagar till på mig att lyssna in mig. TEAC:en står och värmer upp "as I write" så vi får väl se hur kvällens match slutar. Jag återkommer med mer allt eftersom...

Använd kringutrustning:
Försteg: Audio Analogue Bellini
Slutsteg: Audio Analogue Donizetti mono-block
Högtalare: Jamo Concert 11/D870
Kablar: Cambridge, Van Den Hul

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:15:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag testade och skrev om XB-930QS i Musik och Ljudteknik för några år sedan. Jag kan ju börja med att säga att den inte är så bra CD-spelare som HiFi & Musik tyckte att den var. Den har ju olika digitalfilter, varav den endast låter någorlunda korrekt med "STD"-filtret. Filter A, B, och C, var helt undermåliga och kunde snabbt detekteras i blindtest. Dessutom gav den urusla mätresultat med de filtren. Med STD-filtret så var ljudet ljusare och lite fräsigt essigt skulle men kunna säga. I blindtestet var det ingen av lyssnarna som misstog sig vilken källa som användes. När ljudet skiljer sig så pass mycket från referensen, så får man nog anse det som en ganska dålig CD-spelare. I sammanhenget är ju dock allting relativt, t ex är det typ 100 ggr större skillnader på ljudet mellan olika högtalare. Ett annat exempel var att DVD-spelaren Samsung DVD-811 var en långt långt bättre CD-återgivare, sedan att de pajjade hela tiden var ju en annan femma...

TEAC:en är ju uppbyggd med D/A-omvandlare från Philips, deras DAC7 vill jag minnas. Dessa är av enbitstyp och ev spelare med DACar av enbitstyp har jag hittills bara hittat nästan godkända apparater som haft DACar från chiptillverkaren AKM i sig. Så en god idé är nog att använda den som CD-drivverk och köra med en extran DAC av multibitstyp som i de flesta fall presterar bättre.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:23:15  Show Profile Send pricer a Private Message
Knoppen: Vad rekommenderar du att köpa för ny/begagnad cd-spelare om man kan tänkas betala max 4000 kr? Någon åsikt om Rotel RCD-951 eller RCD-971?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:40:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har aldrig testat Rotelspelare, men det skulle vara intressant. Därför vågar jag inte uttala mig om dem. Snart ska jag genomföra ett större test av CD- SACD- DVD-Audiospelare av blandad kompott. Det känns tråkigt att inte kunna rekommendera någon spelare som finn just nu på marknaden, men vi kanske hittar någon som är bra. Tillsvidare kan jag rekommendera Samsung DVD-611 och DVD-811 (om de fungerar, borde inte kosta mer än runt 1000 kr) eller Denon DN-600F som är en MYCKET bra CD-spelare. Denonen gick inte att den gången inte att detektera i blindtest. En person kunde med mycket stor svårighet detektera Samsungerna. De övriga sju(?) spelarna kunde väsentligt enklare detekteras i blindtest, nästan undantagslöst utan felaktiga svar. Bl a var det med den första DVD-audiospelaren från JVC. Övriga var Sony 535 DVD, JVC "billig CD-spelare", Denon DCD-655, Sony 930QS, och kanske någon till.

Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:03:10  Show Profile Send NewMount a Private Message
Har själv en Sony CDP-XB740QS, den spelare som idag påminner mest om XB-930QS. Även denna har olika filterinställningar. Helt riktigt låter den lite "essig" med STD-filter, man får även en större "rymdkänsla". I A-läget låter den lite "torrare", med större fokus på mellanregister, och med mindre "rymdkänsla". Brukar faktiskt köra den i A-läget, även om det kanske är mindre "korrekt" (hur man nu vet vad som skall anses som "korrekt").

Hur som helst, jag har även haft en Arcam CD72 (7000 kr, jämfört med 3000 kr för XB740) i cirka ett års tid. CD72 förvränger dock ljudet långt mer än XB740, den har överdriven djupbas, dämpad mellanbas och "syntetisk" men mjuk diskant. Jag föredrar helt klart XB740. Dyrare är inte alltid bättre. Men visst är det fint med spelare konstruerade som stridsvagnar med tjock frontplatta och rediga reglage...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:14:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Newmount, man kan veta vad som är korrekt om man jämför CD-spelaren mot en annan D/A-omvandlare som i tidigare test varit kopplad mot en A/D-omvandlare. A/D-D/A-kombinationen var jämförd med förbikoppling av dessa enheter och ingen ljudpåverkan överhuvudtaget kunde detekteras vid de mest absurda musiksignalerna och mycket omfattande lyssningar. Då kan man anse att den D/A-omvandlaren är tillräckligt bra (om det nu inte vore så att slumpen gjorde att kombinationen av A/D och D/A just råkade bli "perfekt" och att de sinsemmelan har omvända ljudförvrängande egenskaper. Så är dock ej fallet eftersom det har visat sig finnas andra D/A-omvandlare som ger identiskt ljud). Sedan växlar man mellan den externa D/A-omvandlaren och CD-spelarens analogutgång och jämför ljudet. Hör man skillnad, är CD-spelarens ljud förvrängt. Behöver jag tillägga att man naturligtvis måste matcha ljudnivåerna appareterna emellan med mindre än 0,05 dB tolerans?

Om man kör Sonyspelaren med filter "A" så detekteras den omedelbart i blindtest och låter väsentligt sämre än referens-DAC:en.

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:48:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har aldrig använt de olika filterna på min... Har en viss skepsiss mot sådana finesser. Intressant att du inte gillade Sonyn Knoppen. Hifi & Musik var ju långt ifrån de enda som skrev upp den. Jag har läst postiva recensioner i andra tidningar. Men, men... Smaken är som baken.

/Stefan

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:53:42  Show Profile Send Soulman a Private Message
Så har jag då lyssnat ännu en dag (eller en kväll rättare sagt ;)). Fast igår lyssnade jag mest till TEAC:en. Utan att blanda in Sonyn allt för mycket. Tanken är att mer jämföra dem mot varandra ikväll igen. Har valt ut diverse musik som bör fungera bar... Skall bli väldigt intressant måste jag säga. Just nu känns det som om TEAC:en är den bättre spelaren, rätt klart faktiskt. Men vi får väl se...

/Stefan

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:56:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag kanske ska tilllägga att hifitidningar oftast bara jämför CD-spelare MELLAN VARANDRA, eller bara som en enskild apparat som de lyssnar på. Sedan skriver de ett omdöme baserat på sina upplevelser. Då kan det mycket väl bli så att man tycker att filter A, B, och C, är bra eller att STD-filtert föredras, men de har då bara lyssnat på ljudet och "tyckt till". De har inte jämfört i blinda tester mot en välkontrollerad referens med noggrant matchade nivåer. Det finns några som gör så ibland, men det är mycket sällsynt. Sonyn var ju mycket snygga att se på och ingav förtroende direkt. Sedan var ju priset ganska milt också. Då är det kanske svårt för en recensent att ge ett omdöme som inte är påverkat av annat än apparatens ljud? Ljudet är det mest väsentliga hos en apparat, tycker jag. Men visst, är den snygg att se på gör ju inte heller det något, även om det kanske gör produkten lite dyrare att köpa.

/Johan

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:10:06  Show Profile Send bernu a Private Message
Kan rekomendera en Rotel kombo som finns på hifimagasinet. Aningen dyrar men du kanske kan lösa något med säljaren som är kungpingvin här på forumet.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1966

Rotel RDD 980 drive och Rotel RDP 980 DAC moddad med LC audio grejer. Jag har varit med och testat den mot ett antal spelare och den har vunnit de duellerna.

Hör av dig till kungpingvin om du är intresserad...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:14:33  Show Profile Send Soulman a Private Message
bernu: Tack för tipset men jag har svårt för Rotel

/Stefan

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:29:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Soulman,

intressant test. Jag håller med om att det är svårt att höra skillnader mellan CD spelare. Det går oftast att göra efter en stunds switchande, men det beror många gånger på att spelarna inte har exakt samma utnivå. Om man gör en volymmatchning så blir det ofta mkt svårare att detektera skillnader.

Knoppen,

var och när ska du göra testet? Om du hittar spelare med tydliga skillnader så skulle jag vilja vara med och göra ett uppföljningstest (dubbel blint, med >12 omgångar). Jag och John Stalberg har pratat om att göra ytterligare test mellan CD spelare som ska presenteras på AudioReview.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:43:18  Show Profile Send Nagra a Private Message
Åhh..ett blindtest till
hmm..svårt med att höra skillnad med olika spelare?
Bytte min XB940 SACD mot en Accuphase dp-55v, skillnaden kom fram på direkten, så jag är övertygad om att det gör skillnad mot vad vissa andra skriver att CD inte gör det.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:49:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
hej Thomas!

Tid och vilka apparater är ännu inte bestämt. Det ska bli en artikel till Musik & Ljudteknik. Du får gärna vara med.

/Johan

Go to Top of Page

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:21:04  Show Profile Send unclezoid a Private Message
..vill bara säga att jag har en sony cdp-xb740 och den suger pung...ack vilket felköp :((((

håller inte alls med newmount i hans utlägg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000