HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hehee.... saxat ur B&O reklam......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:15:23  Show Profile Send K-man a Private Message
Fick reklamutskick ifrån B&O till jobbet idag... kan bara inte låta bli att saxa lite.....

Sax1:
Högtalare med perfekta mätvärden i ett laboratorium betyder inte nödvändigtvis att det låter bra när du spelar din egen musik i vardagsrummet. För att uppnå bästa ljudkvalitet krävs det mer än bara elektroniska mätinstrument. Människans öra kan höra ljudnyanser som mätinstrument inte kan uppfatta, men för att kunna beskriva nyanserna krävs det en tränad och hängiven lyssnarpanel....
.......................................................

Sax2:
Lyssnarpanelens arbete löper parallellt med den elektroakustiska mätprocessen. I lyssnarpanelen ingår utbildade lyssnare, som är speciellt utvalda för sitt intresse för ljud, sin goda hörsel och sin lyssnarförmåga. De "mäter" högtalarnas ljudkvalitet i ett speciellt lyssnarrum med simulerade normala lyssnarförhållanden.
Alla medlemmarna i gruppen har förmåga att känna igen och kvantifiera ljudkvalitet med förbundna ögon
........................................................

.....ja.....hmm.....

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/03/28 13:19:39

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:21:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hm,... jaha... he-he... Och vilka är dina reflektioner och ståndpunkter då?

....

/Johan
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:36:50  Show Profile Send K-man a Private Message
oj...mina reflektioner... Skall jag behöva motivera mitt behov av saxning

1:a reflektion : Va! Detta är ju som klippt ur en diskussionstråd från Hififorum.....

2:a reflektion : Så mycket super mätinstrument och lyssnare, och ändå får man inte till det....

3:e reflektion : Vad är "utbildade lyssnare"?

4:e reflektion : Vad är perfekta mätvärden?

5:e reflektionen : "för att uppnå bästa ljudkvalitet krävs mer än bara elektroniska mätinstrument", tro sjutton det! Mätinstrument låter väl ofta inte alls.....

6:e reflektionen : "Känna igen och kvantifiera ljudkvalitet" enligt vad?

7:e reflektionen : Här har Hififorumsdiskussionerna ang blindtester sin lyssnarpanel!

o.s.v.

\\K-man
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/03/28 :  13:51:40  Show Profile Send markku a Private Message
K-man,

Beträffande din 3:e reflektion

Detta har jag läst förut: vid sidan av Harman (Revel) och TAG McLaren också B&O utbildar sina anställda till pålitliga blindlyssnare (=dom skall även kunna detektera distortion och andra fel gång på gång på gång...). Vad gör en producent med testperson, som inte klarar uttrycka sig utom lyriska, subjektiva beskrivningar? Man bör hellre använda klara uttryck i dialog med ingengörerna, annars bortkastad tid, kan man tänka sig.

Sean E. Olive, chef till Harmans R&D avdelning, skickade mig en gång PDF-dokument (AES Preprint #5384):

A New Listener Training Software Application

som intresserade kan hämta och läsa. Lärorikt att veta, hurdan seriösa producenter gör sådant innom produktutveckling.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/03/28 13:55:02
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:07:58  Show Profile Send Tomas a Private Message
kvantifiera ljudkvalitet med förbundna ögon!

Är detta en bedrift större än utan förbunda ögon?
Tordes ibland vara lättare!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:16:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Okidoki!

Här kommer då mina reflektioner.

Bang & Olufsen har alltid haft ett mycket seriöst tillvägagångssätt vid produktframtagningen. Om man ser till storleken på deras högtalare t ex och deras ljudliga prestanda så når de tämligen bra resultat. Men sedan om man tar med priset i beaktandet så märks ju att en ganska stor del av kosingen går till apparaternas design och utförande.

Jag har nog inte så många fler förutfattade meningar kring B&O tror jag.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:25:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tomas!

När man blindtestar har man inte förbundna ögon i allmännhet. Det vore ganska korkat tycker jag. Det räcker att man att man inte vet vilken apparat som det spelas på. Om det är högtalare kan man t ex ha en belyst ljudtransparent gardin framför. Elektronik ser man ju sällan vilken som det spelas på. Det räcker att man har en som genomför testet som vet vad som spelas på, som också noterar lyssningspanelens svar. Själva lyssningen kan genomföras på lite oika vis, det finns ABX-metoden, eller så kan man göra så att man växlar fram och tillbaka och lyssnarna får sedan gissa vad som är vad. Jag tror inte heller att B&O använder ögonbindlar, det är mer en grej som folk tror när det står om blindtester. Deras text har kanske tillkommit av en reklammakare, som kanske har missuppfattat en del.

Markku!
Ska läsa pappret på väg hem ikväll! Du har alltid mycket trevliga weeblänkar som du ger, tycker jag. Tack!

/Johan
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:26:58  Show Profile Send K-man a Private Message
Markku, intressant läsning! Tackar!

\\K-man
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:35:31  Show Profile Send K-man a Private Message
Ang deras "förbundna ögon" så visar de i broshyren en bild med ett till synes svart draperi mellan anläggningen och "lyssnarna"....

\\K-man
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:42:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Åhå, då var det som jag trodde då!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000