| Author |
Topic  |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:15:23
|
Fick reklamutskick ifrån B&O till jobbet idag... kan bara inte låta bli att saxa lite.....
Sax1: Högtalare med perfekta mätvärden i ett laboratorium betyder inte nödvändigtvis att det låter bra när du spelar din egen musik i vardagsrummet. För att uppnå bästa ljudkvalitet krävs det mer än bara elektroniska mätinstrument. Människans öra kan höra ljudnyanser som mätinstrument inte kan uppfatta, men för att kunna beskriva nyanserna krävs det en tränad och hängiven lyssnarpanel.... .......................................................
Sax2: Lyssnarpanelens arbete löper parallellt med den elektroakustiska mätprocessen. I lyssnarpanelen ingår utbildade lyssnare, som är speciellt utvalda för sitt intresse för ljud, sin goda hörsel och sin lyssnarförmåga. De "mäter" högtalarnas ljudkvalitet i ett speciellt lyssnarrum med simulerade normala lyssnarförhållanden. Alla medlemmarna i gruppen har förmåga att känna igen och kvantifiera ljudkvalitet med förbundna ögon ........................................................
.....ja.....hmm.....
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/03/28 13:19:39 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:21:35
|
Hm,... jaha... he-he... Och vilka är dina reflektioner och ståndpunkter då?
....
/Johan |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:36:50
|
oj...mina reflektioner... Skall jag behöva motivera mitt behov av saxning 
1:a reflektion : Va! Detta är ju som klippt ur en diskussionstråd från Hififorum.....
2:a reflektion : Så mycket super mätinstrument och lyssnare, och ändå får man inte till det.... 
3:e reflektion : Vad är "utbildade lyssnare"?
4:e reflektion : Vad är perfekta mätvärden?
5:e reflektionen : "för att uppnå bästa ljudkvalitet krävs mer än bara elektroniska mätinstrument", tro sjutton det! Mätinstrument låter väl ofta inte alls.....
6:e reflektionen : "Känna igen och kvantifiera ljudkvalitet" enligt vad?
7:e reflektionen : Här har Hififorumsdiskussionerna ang blindtester sin lyssnarpanel!
o.s.v.
\\K-man |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:51:40
|
K-man,
Beträffande din 3:e reflektion
Detta har jag läst förut: vid sidan av Harman (Revel) och TAG McLaren också B&O utbildar sina anställda till pålitliga blindlyssnare (=dom skall även kunna detektera distortion och andra fel gång på gång på gång...). Vad gör en producent med testperson, som inte klarar uttrycka sig utom lyriska, subjektiva beskrivningar? Man bör hellre använda klara uttryck i dialog med ingengörerna, annars bortkastad tid, kan man tänka sig.
Sean E. Olive, chef till Harmans R&D avdelning, skickade mig en gång PDF-dokument (AES Preprint #5384):
A New Listener Training Software Application
som intresserade kan hämta och läsa. Lärorikt att veta, hurdan seriösa producenter gör sådant innom produktutveckling. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/03/28 13:55:02 |
 |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:16:10
|
Okidoki!
Här kommer då mina reflektioner.
Bang & Olufsen har alltid haft ett mycket seriöst tillvägagångssätt vid produktframtagningen. Om man ser till storleken på deras högtalare t ex och deras ljudliga prestanda så når de tämligen bra resultat. Men sedan om man tar med priset i beaktandet så märks ju att en ganska stor del av kosingen går till apparaternas design och utförande.
Jag har nog inte så många fler förutfattade meningar kring B&O tror jag.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:25:25
|
Tomas!
När man blindtestar har man inte förbundna ögon i allmännhet. Det vore ganska korkat tycker jag. Det räcker att man att man inte vet vilken apparat som det spelas på. Om det är högtalare kan man t ex ha en belyst ljudtransparent gardin framför. Elektronik ser man ju sällan vilken som det spelas på. Det räcker att man har en som genomför testet som vet vad som spelas på, som också noterar lyssningspanelens svar. Själva lyssningen kan genomföras på lite oika vis, det finns ABX-metoden, eller så kan man göra så att man växlar fram och tillbaka och lyssnarna får sedan gissa vad som är vad. Jag tror inte heller att B&O använder ögonbindlar, det är mer en grej som folk tror när det står om blindtester. Deras text har kanske tillkommit av en reklammakare, som kanske har missuppfattat en del.
Markku! Ska läsa pappret på väg hem ikväll! Du har alltid mycket trevliga weeblänkar som du ger, tycker jag. Tack!
/Johan |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:26:58
|
Markku, intressant läsning! Tackar!
\\K-man |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:35:31
|
Ang deras "förbundna ögon" så visar de i broshyren en bild med ett till synes svart draperi mellan anläggningen och "lyssnarna"....
\\K-man |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:42:29
|
| Åhå, då var det som jag trodde då! |
 |
|