Idag har vi haft föreläsning om Tele och Datakommunikation.
Efter några timmar så kom föreläsaren in på PCM-teknik (dvs samma teknik som används för att omvandla analogt ljud till digital form på cd-skivor) och jag blev ärligt talat deprimerad när jag fick höra hur den analoga signalen behandlas.
Det är alltså kvantiseringsdistorsion som gör att cd låter kasst jämfört med vinyl. Ljudvågen styckas upp och delas in i lämliga fack för att sen bli ettor och nollor, och den "digitala våg" som ligger på cd:n är därför en grovt tillyxad kopia av den analoga vågen som på grund av indelningen i fack alltid misstämmer mot originalet litegrand.
Jag blir mer och mer övertygad att vinyl är det enda rätta, synd att jag bara har en skiva.
Magnus & Brasse - Varning för barn.
Skit samma, jag slipper ju kvantiseringsdistorsionen i alla fall...
//Johansson
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Johansson. Kvantiseringsdistortion bekämpas med dithering. Varje sample representeras av en kontinuerlig vågform som tillsammans med övriga samples adderas ihop och återskapar signalen med två tillkortakommanden. Begränsad övre gränsfrekvens samt ett fast S/N. Till detta kommer givetvis praktiska tillkortakommmanden hos apparaterna. Det har dock egentligen inte mycket med PCM att göra utan handlar om att man idag inte kan göra prefekta apparater. Det lider ju även vinyl av.
Visst kan man föredra vinyl men det kan ändå vara intresant att kolla in hur CD-systemet fungerar. Den gamla myten om att CD skulle ha dom teoretiska tillkortakommanden av den sort du beskriver är seglivad. Studera PCM för CD-audio mera nogrant så ser du nog att det är ganska smart uppbyggt. Om bara ljudteknikerna sköter sig så är kvantiseringsdistortion inget problem.
Jodå, han nämnde att fler bitar ger en noggrannare kopia av den analoga kurvan. Men som sagt var så handlade föreläsningen om telekommunikation, så det han pratade om var mestadels användningen av PCM vid telefoni. (Där styckas förresten de flesta frekvenser bort, endast ljud mellan 300-3400Hz överförs. Därför är det så svårt att höra skillnad på S och F över telefon.)
John: Jag är som sagt novis på området, jag blev bara väldigt förskräckt när jag fick höra att PCM användes för inspelning av cd. (även om det tydligen inte var hela sanningen...)
//Johansson
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Jo telefon och CD har på grund av olika krav försetts med olika bra PCM-tekniker. Dither och hög samplingsfrekvens samt stort bitdjup är inget prioriterat för telefoni idag.