HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass A slutstegs fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/24 :  21:43:58  Show Profile Send dole a Private Message
Har själva begreppet klass A ändrats, eller har jag aldrig fattat vad klass A innebär. Jag har alltid trott att klass A var när förstärkaren gick på full gas hela tiden. Typ som en bil hålla gasen i botten och sedan reglera farten med växelspaken.
Plinius och Gryphon Antileon blir ju sådär varma som en gammal Krell från 90:talets början. Emedans nya Krell fortfarande kallar sina byggen för klass A men är bias justerade.
Så min fråga är är det verkligen klass A med bias justering?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/03/24 21:56:02

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/24 :  21:59:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Vad jag har förstått så finns det inte många, stora transistorförstärkare som går i ren klass A...inte ens de gamla Krellarna...Kanske KSA-50 och 80 undantaget..?!?
Jag hade en Plinius SA-250 tidigare med en switch märkt klass A på fronten...när man slog på den så gick steget tämligen hett och det lät betydligt bättre...men äkta, full klass A var det inte..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:03:38  Show Profile Send dole a Private Message
Men det var åtminstone mera klass A en vad det är nu.

Så är det inte lite fusk att kalla det klass A när det inte är det?

Lite som Technics som hade en egen påhittad special klass. Klass AA hehe.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/03/24 22:07:26
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:11:15  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Det kallas för marknadsföring...
Själv bryr jag mig inte..bara det låter bra..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:15:15  Show Profile Send dole a Private Message
Nej det är helt rätt bara det låter bra. Men man är ju nyfiken också

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:16:10  Show Profile Send Johansson a Private Message
Vad jag förstått så är en apparat Klass A när den förbrukar 4 eller 5 (minns inte riktigt) gånger mer effekt än vad den ger ifrån sig. Jag kan iofs ha hört fel...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:19:45  Show Profile Send marran a Private Message
pass labs är ju säkra kort äkta klass A...men så kan man ju steka ägg på dom me :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:26:27  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Tror knappast de stora Pass Labs stegen ger full effekt i klass A dom heller...möjligen de mindre...
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:48:44  Show Profile Send tompa a Private Message
Hur är det med klass A-stärkare:

1.Låter de alltid bättre än "vanliga" apparater i motsv prisklasser?
2.Funkar de i synnerhet mycket bättre på lägre volymer än vanlig AB?
Alltså lyfter de fram dynamiken hos högtalarna "på ett tidigare
stadium"? Finns ett annat inlägg som handlar om detta just nu...
3.Blir klass A-prylar alltid extremt varma och påverkar detta i så
fall livslängden på apparaterna (kablar etc bör ju ta större skada
om det ständigt är d-t hett omkring dem, eller?

tompa
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/24 :  23:07:07  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
I Klass A har väl transistorn i förstärkarsteget har en arbetspunkt sådan att det alltid flyter ström genom den. Resultatet blir i grova drag att den förbrukar i stort sett lika mycket ström oavsett storleken på signalen...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/03/25 :  00:20:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vill man bli av med värmen i ett "äkta" klass A steg så säger jag: KRÄMA PÅ!

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/25 :  01:53:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Ren klass A hittar man nog inte på amerkanska bjässar på 300W. Engelska Sugden däremot har några fina exempel på klass A men där ligger effekten på mycket modesta 25 W. Och den klarar inte att riva hus.
Sen har vi ju Bongiorno GAS Ampzilla. Den kanske kunde utveckla mer effekt och värme.
Priset är bra också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/25 :  07:28:20  Show Profile Send DasKapital a Private Message
De stora Passarna är inte klass A. Det står klart och tydligt i marknadsföringen. Alephserien är ren klass A, speciellt då de är singel end-kopplade. De nya XA-förstärkarna skall också vara klass A.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/25 :  07:46:10  Show Profile Send NtR a Private Message
Med klass A menar man att det går full ström i alla kretsar hela tiden. Blir värme om man inte gör nåt bättre med det, som t.ex. spela musik.

Tompa!
Det här snacket gäller bara slutsteg (eller slutstegsdelen i en integrerad förstärkare) alla andra apparater går i klass A utan att man gör nån affär av det. Allt annat vore nämligen rätt korkat. Det rör sig om så små strömmar i lågsignaledelarna att det inte spelar nån roll att man eldar för kråkorna. Särskilt inte om man jämför med den övergångsdistortion man skulle få i klass AB.

Fan vet hur högt upp i effektregistret lyxstegen går i klass A, en sak vet jag dock. De drar mycket ström. Jag hade en sån där gammal elmätare hemma förut, med snurrande skiva. Den snurrade mer än dubbelt så fort när jag slog på förstärkaren. Och då var det bara en 25 watts rörhäck i klass A.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:09:35  Show Profile Send marran a Private Message
mmm det var ju aleph jag menade....personligen tycker jag vissa av dom e rätt stora (fysiskt) :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!

Edited by - marran on 2003/03/25 08:09:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:17:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Krellslutstegen anpassar tomgångsströmmen efter insignalen för att inte det ska förbrukas onödigt massa ström hela tiden. Spelar man på låg volym läggs tomgångsströmmen på en låg nivå. Räcker nivån inte till, så ökas strömmen ett snäpp.
Tror jag, för jag har aldrig ägt ett Krell-slutsteg, men i en bättre värld hade jag gjort det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:40:01  Show Profile Send matson a Private Message
"Ren" klass A har en lite flytande definition att stärkaren drar dubbelt från väggen mot vad den kan lämna i uteffekt.
200 Watt från väggen för en 100-wattare alltså(viloläge).

Tips på läsning är http://www.passlabs.com och http://www.passdiy.com.
Står en hel del i Zen-artiklarna på diy-sidan.

Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:53:18  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hur förklarar man då följande förhållande...:

"Pure class-A drive delivers high-quality power: 50 watts x 2 into 8 ohms."
"Power Consumption: 310 watts at zero signal input."

Accuphase A-50V.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/25 :  11:56:41  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Då är väl bara biasnivån satt ännu högre. Pass Aleph 3 lämnar 2x30 watt och drar 250 watt från väggen i viloläge; ~4.2 gånger uteffekten.
I accuphasens fall drar då varje kanal ungefär tre gånger uteffekten. Nästan lika ren klass A-drift som Alephsteget. Impressive!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/03/25 :  12:48:05  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message

Då är väl bara biasnivån satt ännu högre. Pass Aleph 3 lämnar 2x30 watt och drar 250 watt från väggen i viloläge; ~4.2 gånger uteffekten.
I accuphasens fall drar då varje kanal ungefär tre gånger uteffekten. Nästan lika ren klass A-drift som Alephsteget. Impressive!

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/03/25 :  13:19:34  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Undrar vad som händer vid min nästa post.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/25 :  19:14:59  Show Profile Send HPW a Private Message
Om jag kommer ihåg rätt så innebär klass A innebär att hälften av effekten brinner opp i form av värme och hälften går till lasten.

Ex vis så så om förstärkaren är specad till 50 W uteffekt bör oxo 50 W försvinna i form av värme.

Givet att man inte har ngn insignal och bara tittar på sluttransistorerna.

Drivsteg och andra förluster gör att totala effektförlusten bör öka ytterligare

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/25 :  19:33:32  Show Profile Send Per a Private Message
full bias hela tiden vare sig det låter eller ej är väl klass a? min riaa blir varm som satan! klass a? eller håller det på att ta eld hemma?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:37:20  Show Profile Send tompa a Private Message
Jaha, men hur låter det då? Ni som har hört, har eller iaf har ägt ett klass A-slutsteg, kan ni inte berätta om skillnaden mot normala AB? Är det alltid en aha-upplevelse med klass A? Jag ska ev lyssna på ett par Sugden-monosteg i helgen. De är på 50W ren klass A. Tror ni det är värt att köra 20 mil (enkel resa) för att lyssna på dessa?

tompa
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:51:09  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej tompa!

Om jag gemför mitt krell ksa 200 klass A med mitt Dynamic presition dpa 250watt klass AB. (Jag tror inte en sekund på att krellen har mer
än 20 watt klass A) Men det har en mycket större aktoritet utan att
vara aktoritär, självklar till sitt sätt och formulering förlåt ton.

Tätare ljudklang,större3D,svårt att förklara

MVH/Leon
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:59:56  Show Profile Send tompa a Private Message
Leon, jag tycker du förklarade det bra! Tack!

Upplever du även stor skillnad mellan slutstegen, när du spelar på låg volym? Ger klass A-steget mer kraft och pondus även vid låg volym menar jag?

tompa
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000