| Author |
Topic  |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 21:30:37
|
Summan av kardemumman är väll då att tex Krell´s nya slutsteg inte är klass A eller... De har bara en hög tomgångsström. Och då blir det som CH sa, marknadsföring. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 21:50:15
|
Hej igen tompa!
Ja det är skillnad även på låg volym,skulle säga större eftersom det är dom första watten som är klass A.
MVH/Leon |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 06:42:42
|
Dole, jo de nya Krellstegen (FPB) är i ren klass-A men ej kav serien. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla tekniska termer så jag hoppar över att försöka förklara, då risken att jag kommer att röra ihop det är överhängande. Men har dock fått detta förklarat för mig en gång hur det funkar och det lät väldigt logiskt då.
Vi kanske skulle be Björn från Audionord komma i här och reda ut det hela, han borde kanske kunna reda ut det åt oss på ett kortfattat och enkelt sätt. |
Edited by - Hifitrollet on 2003/03/26 07:10:16 |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:32:42
|
Ja man styr ju så att det är full mutter med den ström som behövs för tillfället. Men det är fortfarande inte full mutter hela tiden. Björn snälla förklara detta för mig. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:53:23
|
Nyare Krell (FPB) steg kontrollerar både lasten och insignalen. Utifrån detta så bedömer de vilken biasström som är lämplig. (KSA-50s, 100s osv. kontrollerar inte lasten men dock insignalen om jag har förstått det rätt.)
Om insignalen hastigt ökar så kommer steget under en väldigt kort tid att gå över i klass AB innan biasnivån har ställt in sig på det nya högre värde. Om insignalen sedan minskar igen så kommer steget sakta att börja dra ner biasnivån. Om lasten blir för låg, låt säga 2-3 ohm, och insignalen för hög så gissar jag dock på att krell stegen inte klarar av att hålla tillräkligt hög konstant biasström, utan måste gå över i AB för att driva ut höga effekt i dessa låga laster.
Enligt Plinius så har deras SA serie tillräkligt med biasström i klass A för att jobba i klass A upp till den angivna effekten i 8 ohm. T.ex. SA100 ger 2x100 w klass A i 8 ohm enligt dem. Det medför dock att klass A effekten sjunker till 2x50w i 4 ohm, så om steget behöver mer effekt vid 4 ohm så måste den dra mer ström från nätdelen och går då alltså över i klass AB. |
Edited by - Rebo on 2003/03/26 09:56:06 |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:18:00
|
Jag har skickat ett mail till Björn och bett honom att reda ut begreppen, han har ju lite att göra med alla demo Sverge över.
Men som jag fattade det hela så strypper man inströmmen i steget men den ström som kommer in går direkt ut igen. I ett A-B steg så går väl strömen en annan väg (en omväg) och ligger och väntar på att bli "upphämtad" av ingångsteget vilket ger en vis fördröjning. De nya Krellstegen öppnar väl fullt ut när det behövs och har därmed alltså full klass A drift. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:29:13
|
"Men som jag fattade det hela så strypper man inströmmen i steget men den ström som kommer in går direkt ut igen. I ett A-B steg så går väl strömen en annan väg (en omväg) och ligger och väntar på att bli "upphämtad" av ingångsteget vilket ger en vis fördröjning."
Strömmen i ett AB steg tar inte någon omväg jämfört med i ett A steg. De går precis samma väg. Skillnaden är att i AB fallet så varierar strömmen beroende på insignal och last, men i det rena klass A fallet så är den konstant. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:33:05
|
Men borde man inte i ärlighetens namn kalla det något annat då. Typ new Hybrid klass A+ eller något, efter som man har ändrat förutsättningarna. Och det kan jag tänka mig för att få ner driftkostnaden/värmeutvecklingen tex. |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:37:34
|
| Är som sagt inte riktigt säker, får hoppas att Björn hör av sig så att vi slipper en massa spekulationer. Det brukar ju bara sluta med massa tråkiga inlägg och ingen har blivit ett dugg klokare. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:39:49
|
Okej jag får ge mig till tåls  |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:52:35
|
Jag spekulerar inte .
Jag skulle vilja säga att Krells FPB serie är en smart teknisk lösning och en utmärkt kompromiss. |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 10:58:30
|
| OK, inga sura miner. |
 |
|
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:49:55
|
| En försiktig undran: är det inte så att då klass A blir bastuvarm gör detta att livslängden på komponenter blir ganska påverkad? Om det är så borde prestandan på dessa slutsteg minska ganska snabbt? Eller kan man "kontruera bort" detta problem i viss mån? |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:52:28
|
| Ja med väldigt dyra militärspecade komponenter. |
 |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 14:25:52
|
Hej Hifitrollet och ni andra,
Jag är ingen tekniker, (så ni som förväntar er en utläggning på komponentnivå, kommer att bli besvikna), men undefär så här fungerar Krells sustained plateau bias system:
En snabb processor, ( ca 40 gånger snabbare än aktuella audiosignaler,) känner av signalen som kommer in till slutsteget. Med utgångspunkt från belastning och signalnivå, ser kretsen till att all signalförstärkning sker i klass A, genom att justera bias till lämplig nivå.
Mvh
Björn Wiman Audionord AB |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 14:32:02
|
Mao så är inte heller FPB äkta klass A..
|
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:03:31
|
Nja,tolkningsfråga kanske. eftersom all matning sker i klass-A bara att bias justeras är ju inte det samma funktion som en A-B förstärkare. Den går ju aldrig i B-drift etersom den alltid matar i A-drift. Dock så gör den inte av med mer ström än vad som är nödvändigt. Att de gamla förstärkarna drar lika mycket ström hela tiden gör dom ju inte till en mer äkta klass-A förstärkare än de nya. De nya har ju modernare konstruktion bara. Det är ju två helt skilda konstruktioner klass-A och AB. |
Edited by - Hifitrollet on 2003/03/26 15:24:14 |
 |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:21:00
|
Hej CH,
Kanske var jag lite otydlig...
Signalförstärkningen sker alltid i klass A. Fördelen med Sustained plateau bias, är minskad värme utveckling och lägre elförbrukning under normala förhållanden.
Mvh
Björn Wiman Audionord AB |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:36:24
|
Även om det är klass A så är det inte klass A ur klassisk synvinkel. Utan en ny förbättrad/förändrad klass A. Om jag fattar det hela rätt. Mvh dole |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:47:41
|
| Förstår hur du menar Dole (och kanske CH) Men det gäller att hålla isär begreppen, annars kan det bli tokigt. |
 |
|
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:57:13
|
Japp, håller med dole..detta är väl snarast en ny klass A..Krell kanske skulle fråga Technics om de får låna deras beteckning..vad heter den nu igen..Virtual Class A.. ..? Klassisk klass A..då ska du inte kunna ta på steget många sekunder.. Har haft FPB-300, så varm blir den inte...
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:38:49
|
| Kallade inte Technics sin klass för H (som i hybrid)? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:26:57
|
lite upplysning http://sound.westhost.com/efficiency.htmom klass A och klass B
En fundering med Klass A.
En klass A konstruktion driver upp priset PGA att man behöver minst en dubbel så stor transformator och mycket större kylflänsar detta i sin tur leder till att man måste ha en mycket robustare låda och Tåligare komponenter Effektmässigt och temperaturmässigt således en ganska dyr metod att konstruera förstärkare.
Men Apparaterna blir ju stora och kraftiga lite av potens förlängare.
En stor apparat kan inte vara fel  |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:52:17
|
dole, det är nog klass A i klassisk mening. Skillnaden är att Krell hittat på en ny metod att justera bias så att den ligger högt bara när det behövs. Sedan skall man inte stirra sig blind på klass A, som i och för sig är en bra grundprincip. Krell använder t.ex. också utgångstransistorer som arbetar parallellt som åtta i stället för två. Det är lättare att få precision på en transistor med lägre utnivå och felen i transistorerna minskas när man adderar dem (avvikelse i den ena motverkas av en motsatt avvikelsi i andra).
HPW, jag tycker inte att det i sig är något häftigt i stora och tunga apparater. Något man kanske får acceptera för att få bättre ljud, men ett elände om man måste vara fyra personer för att bära den uppför trappan.
|
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 06:59:59
|
Klassisk klass A..då ska du inte kunna ta på steget många sekunder..
Har ett par Krell KMA 100 MK II steg ståendes hemma som står och puttrar, men jag kan nog hålla i dom ganska så länge, men varma blir dom. Och dessa steg är väl vad man i menar i klassisk mening menar med klass-A. Allt är ju relativt, ha ha, jag kanske inte är så känslig.
Så min fråga är är det verkligen klass A med bias justering? Ja.
Plinius och Gryphon Antileon blir ju sådär varma som en gammal Krell från 90:talets början. Emedans nya Krell fortfarande kallar sina byggen för klass A men är bias justerade.
Varför, jo det är ju en ganska så smart lösning eller hur? Att kunna bli av med det som är lite av "ondo" men ändå att ha det bästa kvar. Och självklart så vill man ju skydda sina tekniska lösningar och framgångar med ett patent. Kanske är det väl så att Krell verkligen försöker att driva utvekligen framåt medans andra fördrar att köra i gamla beprövade spår och bara ändrar disegnen lite och nån smärre finjustering inne i steget. Krells sustained plateau bias system är skyddat med ett patent kan man väl ganska så lungt utgå ifrån. Så vill Gryphon med flera ha ner sina kunders driftkostnader så får de väl hitta på egna lösningar, men det kanske dom saknar kompetens till, vad vet jag.
|
Edited by - Hifitrollet on 2003/03/27 07:16:10 |
 |
|
Topic  |
|