HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Stereo" loga...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:57:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Det börjar bli populärt med skyltar med fåniga Dolby logor på. Jag ska tillverka mig en egen skylt men med "Stereo" på.
Är det någon som vet om det finns en bra bild på nätet på en "Stereo loga"? Och hur ser stereo logan egentligen ut Den måste ha använts flitigt på stereoprylar under tidigt 70-tal?

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/27 :  22:04:12  Show Profile Send Jadde a Private Message
Varför inte vara lite fräck, ta "Oval" från IKEA.

Edited by - Jadde on 2003/03/27 22:16:22
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/27 :  22:24:12  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message

?
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:13:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror inte att det finns en allmän stereologga. Möjligen finns det interna sterobetecknigar där det är bra att förtydliga om det är stereo eller inte men någon logga finns inte vad jag vet. Stereo är något för "fundamental", gammalt eller liknande för att få en logga. Många tror att stereo betyder två vilket antagligen kommer av att mono är ett. Stereo betyder inte alls två utan rymd. Dock förknippar vi ordet stereo med två eftersom ett av vårat stereosystems ytterst få standarder är två kanaler. Man skulle dock lika gärna kunna tala om tre, fyr eller mångkanalig stereo till exempel. Tänkte just på hur dom håll på när stereo var nytt. Pannade flygande ljud kors och tvärs. Tänk om någon gjorde så idag på en skiva. Man skulle tröttna ganska snart antar jag!.....hmmm.....eller finns det någon logga?...hmm..

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:15:56  Show Profile Send marens a Private Message
Gör en som ser ut som THX loggan eller nåt.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:18:07  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vad har Kea-Audio med IKEA att göra????

Var det inte förslag på loggor chrille ville ha?

(jag känner tyvärr inte till någon stereo-logga)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:33:05  Show Profile Send Melker a Private Message
finns det inte en gammal logga som ser ut som två cirklar där den ena ligger lite bakom den andra? Har för mig att den finns som OSD på min TV när man stänger av och sätter på NICAM stereo. Tror att den fanns på en gammal DUX som stog i min morfars sommarstuga också.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:35:42  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Melker. Jag tänkte på samma logga. Jag skulle tro att det är en intern logga som är såpass tydlig att den förstås av flertalet. Det är nog inte en "officiell" stereologga, hur man nu definierar en sådan!? Snarare har tv:n den som logga åt användarna.

John

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:44:56  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag undrar om det inte är en defactostandard logga, den har jag sett på radio,bilradio och förstärkare men bara på gamla grejer från 70 talet. Annars måste det väl finnas på gamla vinylskivor. En stor stereo logga måste ju ha varit bra i marknadsföringen :-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:50:53  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Snarare skrev dom väl ut ordet stereo på dom gamla skivorna. Den här liggande åtta-loggan du talar om dyker upp senare. I och med stereo-TV ungefär. Klart är att den i alla fall har inarbetats och förstås av dom flesta.

John

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:57:24  Show Profile Send Melker a Private Message
Stahlberg: Japp du har rätt, jag har grävt fram en del gamla vinyl och det är mycket riktigt utskrivet och det finns ingen logotype heller.

Det finns ju en logga som ser ut som "liggande åttan" men med ett par paranteser utanför, en innre liten och en lite större yttre. Jag har för mig att den brukar användas på "bergsprängare" och TV för en funktion att simulera en "bredare" stereo dvs att det skulle låta som om högtalarna satt bredare isär.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/28 :  00:06:00  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det stämmer. Det brukar kallas surround eller wide stereo eller liknande.

John

Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/03/28 :  07:22:15  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Fanns det inte en logga som något skivbolag (RCA)använde för sin 'Living Stereo' serie?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/03/28 :  07:26:15  Show Profile Send Wintermute a Private Message

Nått sånt allstå...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  08:47:25  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message

???

//StefanZ

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:13:19  Show Profile Send Melker a Private Message
Japp ungefär sådär, fast jag tror att jag har sett den utan fylld cirkel. Undrar om inte denna betydde balans eller nått.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:48:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ingen som är designer? Så vi får vår egen stereologga! Någonting för Design By Bond kanske?
(http://w1.456.telia.com/~u45607045/design/index.html)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:07:06  Show Profile Send dole a Private Message
STEREO fanns i flera olika utföranden, men helt vanlig text var nog vanligast.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:30:30  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message

//StefanZ

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:35:57  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message

//StefanZ

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:25:00  Show Profile Send jonsson a Private Message
John Stahlberg:"Jag tror inte att det finns en allmän stereologga. Möjligen finns det interna sterobetecknigar där det är bra att förtydliga om det är stereo eller inte men någon logga finns inte vad jag vet. Stereo är något för "fundamental", gammalt eller liknande för att få en logga. Många tror att stereo betyder två vilket antagligen kommer av att mono är ett. Stereo betyder inte alls två utan rymd"
Hehe gav inte det här uttrycket stereotyp en kuslig innebörd så vet inte jag...

OT I know!!! sorry

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:20:00  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
jonsson. Stereo betydde för länge sedan fast eller solid men kom att utvecklas till rum eler rymd. Det är nog den äldre betydelsen som ligger till grund för ordet stereotyp gissar jag.

John

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:53:37  Show Profile Send jonsson a Private Message
hehe jo men lite kul var det allt....
hade ingen aning om att det betydde varken rymd fast eller solid, så idag lärde du mig något nytt!!! man lär så länge man lever...

Tackar!!!! :-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:56:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, det blir till att designa en egen logga då.

Kanske någon på detta forum som är grym på bilddesign
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/03/28 :  19:04:02  Show Profile Send Rollo a Private Message
Jag skulle nog kunna tota ihop något efter helgen. Spåna fram text och lite allmänna designideér så varvar jag upp ritverktygen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000