| Author |
Topic  |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:23:10
|
Då och då är det lärorikt att komma på sidospår och läsa om saker, som man egentligen inte skulle anskaffa.Senaste nummer av High Fidelity testade Digital Audio Denmarks A/D omvandlare för professional audiobruk. Efter läsning besökte producentens sajt för att läsa mera om “Aliasing Intermodulation Distortion (AID, The Invisible Distortion in Digital Audio)”.
Det är förståelig, att många inte gillar digital återgivning. Efter denna läsning fick jag liten förklaring, som dom ytterst primitiva testmätningar, som flesta hifitidskrifter lägger ut, inte klara att avslöja.
Själv är jag inte så teknisk begåvad, att kunde fatta, om detta har diskuterats förut här på forumet. Hur som helst bigogar som aperitif liten illustration hämtad från Digital Audios white paper.

Originaldokument finns här:
http://www.digitalaudio.dk/technical_papers/aid.pdf
Det säjs, att de flesta AD-omvandlare inte klarar NF stop-band filtrering, och attt de flesta har sk. 0.45/0.55 anti-alias filter, som skapar AID, distortion i 1kHz-5kHz område.
En konverter, som klara jobben, är Crystal CS-5397.
Och nu kommer frågan till er med kunnskaper: vilka CD-spelare använder denna chipen? Finns det andra chip vid sidan av Crystal? AKM blev nämnt i HF/DAD.
Personligen skall jag springa efter spelare med denna chip och kolla den mot min nuvarande med Burr&Brown. Jag litar mera på folk, som sysslar med professional audio än dom med hemhifi, där “medryckande musikalitet” får sin personliga lösningen, beroende på designerens ljudfilosofi, ni vet väl.  |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:54:55
|
Oh vad bra att du startar en tråd kring detta! Jag tänkte själv starta en efter att ha läst i "nya High Fidelity"-tråden och det pappret som länken hänvisar till.
En sak som jag ser som en ganska allvarlig nackdel med deras A/D-omvandlare är att frekvensgången tappar 3 dB @ 19,3 kHz och vid 20 kHz är den 12 dB ned. Men det är sådana nackdelar man måste kompromissa med för att kunna reducera vikningsdistorsion.
Personligen skulle jag hellre spela in med 48 eller 96 kHz samplingsfrekvens och sedan göra en samplingsfrekvenskonvertering istället ned till 44,1 kHz.
Som författarna mycket riktigt påpekar så är det sådana effekter i ultraljudsområdet som skapar intermodulationsprodukter p g a intermodulation i icke linjära högtalare (som så gott som alla högtalare är). Man kan dra liknelsen till det som har tjötats om tidigare på detta forum om ultraljudsbruset från SACD som orsakar samma typ av problem fast kanske betydligt värre! Det är också likt de allvarliga problemen som orsakas av Pioneers Legato Link, Wadias filter "A", och Sonys filter "A", "B", och "C".
Denna artikel bör alla hifiintresserade läsa. Och om man inte förstår, är det bara att läsa den igen eller fråga här i denna tråd.
Jag har själv inga mätmässiga erfarenheter av AKM:s A/D-omvandlare. De finns dock i ett ljudkort som jag har hemma, kanske dags att kolla lite? Jag vet att AKM:s D/A-omvandlare är mycket bra faktiskt.
Svar om Crystal-chippet finns i CD-spelare: Ingen har det chippet eftersom det är en A/D-omvandlare!
/JOhan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:03:29
|
quote:
Svar om Crystal-chippet finns i CD-spelare: Ingen har det chippet eftersom det är en A/D-omvandlare!
Ooops! Där ser man att jag inte klarar tänka fullt ut precis nu. Är nämligen lättare förkyld för tiden. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:16:46
|
Vad är grejjen? Är det att filtret inte är tillräckligt brant så att frekvenser ovanför 20khz kommer med? Vad har det med SACD att göra? Är inte den konstruerad att ta med väldigt högfrekventa signaler, alltså den har en väldigt hög samplingsfrekvens. Då spelar det väl ingen roll hur höga frekvenser som kommer med så länge man följer samplingsteoremet.
Det första problemet ska väl upsampling lösa. Har inte läst artikeln, tittade bara på bilden här. |
Almost cut my hair |
Edited by - kentkreitler on 2003/03/28 16:17:59 |
 |
|
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:29:59
|
skit!. Ska hädanefter bara sampla med 48khz. Som tur är verkar det som om 48khz är mera standard inom musikvärlden än 44.1khz. DAT kör ju med det tex, och det har ju funnits ett tag.
Kan inte haja att man kan skapa filter som inte fixar antialiasing,vilket nybörjarfel!!. Det alla kommer ihåg ifrån System&Signal teori kursen är "Tillåt inga frekvenser över halva samplingsfrekvensen!"
själv har jag Delta44 kort, naturligtvis med AKM  |
Tangbandare rulez! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:48:26
|
Kentkreitler! Läs artikeln NOGA minst en gång till, så klarnar det nog.
Jag betonar att artikeln handlar om A/D-omvandling och vikningsdistorsion som tillsammans med intermodulationstonsdistorsion hos högtalare orsakar oönskad distorsion vid hörbara frekvenser. |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:53:20
|
| Knoppen: Jag har inte tidningen, kommenterade bara vad ni skrivit. Ber om ursäkt om jag var helt ute och cyklade! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:58:52
|
| gjorde ett litet snabbtest och sände in en 19khz + en 20khz ton till mina hörlurar, då hördes en tydlig ton på 1khz.. den kunde också mätas. Gjorde sen samma sak fast med diskanterna i mina högtalare, då kunde ingen 1khz ton mätas eller höras... så det hela är nog ganska elementberoende. |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 17:03:59
|
| Ok, vi snackar alltså A/D omvandling. Sorry! Men jag förstod inte riktigt problemet med SACD. Borde inte den inspelade signale också samplas med väldigt hög frekvens och därför förhindra vikningsdist? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 17:30:35
|
Kentkreitler, har du läst länken nu då? Det är nämligen artikeln i länken som vi diskuterar. Du behöver inte ha High Fidelity-artikeln.
SACD ger samma problem fast på uppspelningssidan. Det högfrekventa ultraljudsbruset intermodulerar med musiksignalen om högtalarna är högfrekvenskapabla och ger hörbara blandtonseffekter.
Läs artikeln igen!
/johan |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 17:42:29
|
| Att inte uppfyller Nyqvist då man samplar måste betraktas som amatörmässigt. Vill man bums använda en AD som inte fixar det själv får man väl göra sitt eget filter. |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 18:29:57
|
Så du menar att trots att ingen vikningsdist finns i SACD signalen så kommer ändå ett liknande problem att uppstå?
Är det samma med DVDA? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 18:30:58
|
| Jo nu har jag läst den, tre gånger... |
Almost cut my hair |