HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra märke vs Dåligt märke???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:27:52  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej

Som alla vet finns det en djungel av märken och tillvärkare. Oftas är tillverkarna förre än märkena? (samma innehåll måntro .)

Men jag skulle vilje ha lite åsikter om märken som i förhållande till pris är en bra investering. Får lätt känsla ibland att man betalar ca 20-30 % extra endast för loggan på burken.

Mvh
Jonas

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:31:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Exempel tack!

(jag har några på lut sedan)

/Johan
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:40:38  Show Profile Send joakim a Private Message
Ibland gäller det att man betalar mycket extra för Loggan, men ofta gäller att man är med och betalar investeringar i utveckling och kvalitet.

I en produkts liv finns många faser:

* Utvecklingsfasen (kostar pengar!)
* Introduktionsfasen (kostar pengar!)
* SÄljfasen (Inflöde av pengar)
* Bulk-fasen (Inflöde av pengar)
* Dödsfasen (Förhoppningsvis inget utflöde av pengar)

I Introduktions fasen och säljfasen så är det troligt att man föredrar att sälja produkten under ett prestige-märke till ett förhållandevis högt pris för att täcka utvecklingskostnaderna, medans man under bulkfasen gör om utsidan och säljer den billigare och fortfarande tjänar pengar på den. Sedan dör produkten så småningom. detta brukar ske när tjänad krona per satsad krona minskar under en vis nivå.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:52:20  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Ngn gång tidigare fanns en tråd med bilder av en amerikansk förstärkare, som det fanns en exakt lika "HongKong-märke" av. Dom såg lika ut både ut- och invändigt. Därmed inte sagt att de var EXAKT lika.
Minns tyvärr inte vilken tråd eller vilket amerikanskt märke det var.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:50:43  Show Profile Send Per a Private Message
SZR! Här kan jag vara till hjälp. Det var Mark Levinsins nya företag Red Rose som har en minsting stärkare som heter Rosette! Den tillverkas i kina och såldes även under det egna namnet Korsun. Det finns en hel hemsida om detta: http://www.geocities.com/super_bq/Korsun.html

Idag har Levinson låtit ändra åtminstone utseendet på sin Rosette. Men inte mer än att knapparna löper vertikalt mot tidigare horisontellt. Om man ändrat något inuti vet jag inte.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:46:04  Show Profile Send dole a Private Message
Vincents 996 monoblock har också en klar likhet i designextriört i allafall

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:03:27  Show Profile Send dole a Private Message
Du menar så här Per

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:46:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
När det gäller pickuper har det skrivits en hel del om Shelter på Audio Asylum. Någon upptäckte att Shelter 501 var samma pickup som Crown Jewel någonting. Shelter 501 kostade typ 8.000:- medan en Crown Jewel såldes för 20.000:-. Ingen köper den senare i dag kan man ju säga. Det sägs också att Shelter gör Kuzmas referenspickup (30.000:-) och att den är samma som Shelter 901 (14.000:-), men det är obekräftat. De ser exakt likadana ut i alla fall, bortsett från färgen.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/29 :  06:32:03  Show Profile Send HPW a Private Message
Visst är det skönt med branding, skapar en känsla av säkerhet men handlar om okunskap & identitet. Ex vis jag har köpt en xxx för 100 000 kkr det kan bara inte vara fel, Men yyy har köpt ngt för 10 000 och hela tiden tittar på 100 000 och känner sig missnöjd

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000