| Author |
Topic  |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:14:44
|
satte på cd-skivan "the immaculate collection" med madonna och fick en otroligt klar och preciserad upplösning i ljudet. Det lät väldigt bra i mina amatör-öron och på min amatörstereo. Läste inne i skivan följande: "This recording has been processed with Q-sound, an unrivaled advancement in stereophonic sound technology. Q-sound presents the listener with a new three dimensional aspect of recorded sound when played back through any conventional stereo system." Varför spelas inte all skivor in med q-sound eller är det en flopp. Kanske låter bra på mindre anläggningar men avslöjas i typ high end. Vad är Q-sound, teknik, historik etc. Tacksam för synpunkter. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:45:22
|
Du skall få svar på dina teknologifrågor på QSounds egen sajt:
http://www.qsound.com/2002/ |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:47:28
|
Det här var inget som jag kände till så jag kollade runt lite på nätet. Nån slags post-processning av ljudet är det ju....så mycket mer har jag inte orkat leta. Hehe, hittade en liten demofil som ju är i MP3 - borgar kanske inte för att formatet är det allra bästa. Låter som de trycker på "loudness"-knappen och höjer volym ungefär...
http://www.araccessories.com/sound%5Fenhancer/includes/tds202_sound_demo.mp3
Det finns säkert nån på forumet som vet mer... |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:50:20
|
Äh, det kanske gick lite fort... Den där länken var nog inte till Q-Sound utan till TDS som också är nåt "ljudförbättrande" system. Sorry |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 23:06:01
|
| Tack markku för länken, där fick jag en hel del svar. Sting hade ju också en skiva inspelad med QSound, den skall jag köpa. |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 23:15:39
|
På Q-sounds hemsida så finns det en demofilm med wma-ljud, ni vet det där som låter som att man kör glassplitter i en tvättmaskin.
Hursomhelst så lået det som att de trycker in loudnessknappen samt kopplar högtalarna ur fas. Väldigt maffigt och surroundigt iaf. |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 23:16:02
|
hal,
Ville rekommandera också Roger Waters 'Amused to Death', som har mycket fina QSound effekter. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 23:47:53
|
Tack    Som Pink Floyd-fan blev jag extra glad Den skall jag också köpa, nu får ni sluta jag blir pank... Shine on you... |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 09:43:52
|
| Qsound är fasvändningar helt enkelt... |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |