HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg - Linn eller Vincent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:31:20  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Hej,

Tänkte att skaffa slutsteg till min Linn Classik. Följande två förslag har jag.

1. 1 st Linn LK140. Köres biwirat.
Pris 12750 SEK

2. 4 st Vincent SP-996. Köres biampat.
Pris 12000 SEK

Högtalare är Tannoy Revolution R3. Hur tror ni att detta låter? Andra förslag i prisklassen vore kul!

- Just Another Foolish Stringbender -

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:35:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rotel RB-1080 är ett mycket bra slutsteg. Ett av få billiga steg som är rankat på Sterophiles lista. Även Ljudtekniska Sällskapet tycks gilla det.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:45:29  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jupp, Rotels nyare grejer är fina. Mer sofistikerad design jämförd med de äldre. Vet inte hur bra vincent sp-966 är, men Rotel är värd att kolla upp.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:54:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Rotel har samma uppbyggnad som 1090 också! Det du! Slå till! *Fredags skämt*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/28 :  19:57:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Vincent har jag inte hört. Rotel har inte en chans mot Linn om du gillar Linn-ljudet. Så¨vill du har mer av samma vara är valet självklart.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:02:02  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad är det du vill uppnå med ljudet? Jag testade LK140 hemma ihop med Classiken och tyckte inte att den hade ens i närheten så mycket kraft som jag önskade mig. 4st Vincent låter lite skumt, så många lådor! Gå och provlyssna Rotel 1080 sen försöker du fixa en identisk 991 för 5-6000kr.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:01:48  Show Profile Send LCohen a Private Message
yalpa: du menar att du spelade så högt att slutsteget slog av eller? Om du säger att den inte hade i närheten så mycket kraft som du önskar dig. Eller fick du ingen "snärt" i dina hembyggda högtalare och tror att det har med watten att göra? ;)

Och förresten, biampade du med classiken?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:24:24  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
yalpa:
Jag gillar LK 140, har testat. Detta är ett i mitt tycke bra ljud. Är nyfiken på att hitta/testa lite andra lösningar. Skumt med 4 st Vincent, ja kanske det... Har fått för mig att detta skulle ge ljudet mer kontroll, biampat till samma penning. Har dock inte haft mölighet att testa ännu. Har Du?

Alla:
En sak till: Vänligen ingen tråkig "Linn" debatt nu igen. Tack snälla!

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/29 :  02:46:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
LC > Jag körde 140-n ensam och den började dista så jag ville inte pressa den längre. Annars gillade jag 140-n, ett steg i rätt riktning, men jag vill ha mycket mer kontroll, så jag letar vidare. Jag bryr mig inte om nåt Linn-propaganda, jag köper det jag gillar och känner inte att jag måste vara lojal till något märke.

Att du verkar greppa varje tillfälle att försvara ditt val av anläggning, tyder på en besatthet som jag inte riktigt kan förstå. Det finns mycket annat därute som är minst lika bra, fast på ett annat sätt. Men det lär du aldrig upptäcka, för du har redan valt den rätta vägen medan vi andra är vilsna i mörkret. Ett stort grattis till dig iaf. Hoppas bara att du kommer uppvisa lite större flexibilitet och förståelse för andras preferenser när du blir färdig civ.ing., annars kommer du få det tufft.

sound4pleasure > Nej, jag har inte testat några Vincent, men det känns fel med så många lådor, allt kostar ju pengar, jag tar hellre allt i en låda. Hur upplever du prestandan hos radion i Classiken? Jag tycker att den är aningen livlös då man lyssnar på P3 trotts S50.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/29 :  08:03:42  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
yalpa:

Radiomottagningen funkar bra! Tar även bra emot lite svagare stationer. Håller helt med Dig dock att det är lite livlöst (platt) ljud. Lyssnar inte så mycket "aktivt" på radion. Du har en poäng i att fler lådor till samma peng kanske är till nackdel för kvaliten, det är så jag har tänkt också. Skall dock försöka låna hem och testa vid tillfälle. Låter det bättre, är det bättre.

Är det ingen som har testat 996-blocken???

Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/29 :  08:19:27  Show Profile Send LCohen a Private Message
haha.. försvarar inte mitt eget val.. det behöver jag inte.. behöver bara trycka på "play" för att göra det ;)

jag tycker det är lustigt att du säger att den saknar kraft... jag tror mer att det handlar om högtalarval.

du verkar vara inne på följande väg "ja äntligen har jag hittat slutsteg som är starka nog att klara av mina högtalare.. dom kostade 500.000:- men jag hittade inga andra som var kraftiga nog, men nu får jag iaf snärt i basen.. precis som jag visste att högtalarna klarade av"... men vill du köra den vägen så...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2003/03/29 08:20:16
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/29 :  10:37:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Riktigt så dyrt hoppas jag inte att de behöver bli, men till priset av 2st LK140 så borde jag kunna hitta nåt som duger. Kanske Vincents stora monoblock som en del folk har.

Linn har extremt dynamiska element som inte behöver mycket kraft för att låta väldigt öppna. Problemet är att jag måste ha ett mjukare och svampigare ljud, jag klarar inte att det låter så öppet, speciellt inte med dagens vassa skivor. Därför är jag tvungen att köra med andra koncept, som ScanSpeak "papperselement" som ger ett väldigt behagligt ljud. Tyvärr så behövs det mer kraft för att få ut ett lika öppet och snärtigt ljud ur dessa som man får ur Linnhögtalare. Riktigt så öppet blir det kanske aldrig, men man kan lyssna utan att det någonsin blir vasst och det är värt enormt mycket för mig!

Samtidigt tror jag inte att så många detaljer försvinner, när jag hade Ninka på hemlån var det ingen aha-upplevelse fullt av nya små ljud etc. Däremot när jag hade 140 på hemlån, då var det massvis med nya små ljud som bara vällde fram.

sound4pleasure > Håller med dig, bara att låna hem. Det finns inga 100% sanningar inom hifi, man slutar aldrig att förvånas, blocken kanske presterar sjukt bra!
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:52:41  Show Profile Send luminox a Private Message
Vill du ha samma typ av ljud och bättre kontroll på din classik köp en LK 140.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:36:06  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
luminox:

LK 140 ljudet är bra tycker jag. Söker dock förslag på alternativ. Några fler förslag förutom Rotel, någon...?

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:55:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Naim kanske men det blir något dyrare tror jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/31 :  01:37:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag skulle nog gå med vincent. Mycket trevligt ljud, och massor med kraft. Och kraftfullhet är väl inget som skall tillskrivas LK 140...

No hay banda!!
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/31 :  09:03:24  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Varför inte ett Linn AV5125? Jag använder det biampat till mina Infinity Kappa 8.2i och det fungerar jättebra.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/31 :  12:13:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Personligen är jag alltid mycket skeptisk till märken som lanserar produkter som ser exklusiva ut utan att kosta väldigt mycket. Jag har inte hört Vincent, men är skeptisk ändå.

Har du börjat köra Linn så finns det väl antagligen en anledning till det, och då borde LK 140 vara det naturliga valet.

Kan dock tipsa om att Quad bygger väldigt fina slutsteg till bra pengar. Knappt 12.000:- för toppmodellen 909, om jag inte minns fel.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/31 :  12:34:09  Show Profile Send fredde a Private Message
Problemet med att köpa en LK140 eller liknande till Classiken är att steget blir overkill jämfört med steget i Classiken. M.a.o. du kommer att få ett steg i Classiken som du inte kommer att använda pga att LK140 spelar bättre själv än som biamp med Classikens steg. Men om detta är ett problem avgör du i och för sig själv.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/31 :  17:31:23  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Jag har inte tänkt att köra biampat med LK140 och Classiken, utan biwirat på LK140. Biampat var tanken med 4 st Vincent.

Quad 909 skall kollas. Vem säljer dem i GBG?

Linn AV5125, 27000 SEK inte riktigt min budget, tyvärr...

Ingen som har hört Vincent SP-996...

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/31 :  17:57:35  Show Profile Send Per a Private Message
haft vincentarna hemma! de är helt ok för pengarna. jämföra med linn lk140 biwirat... jag skulle nog ta linn ändå.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:46:40  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har 996. Mycket nöjd med dem.

No hay banda!!
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:29:47  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
molsson:

Kul! Kan Du berätta lite mer. Vad har Du övrigt för utrustning, ljudkaraktär, etc., etc...?

Nyfiken!

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:36:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Quad i Göteborg hittar du på Radiolagret.

/Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000