| Author |
Topic  |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:28:18
|
Hej!
Jag har idag insett att
- Ångmotorn (1769) - Varmluftsmotorn (1816) - Vattentätt tyg (1823) - Skördetröskan (1826) - Självhäftande frimärken (1834) - Cykeln (1840) - Faxen (1843) - Kloroform som bedövningsmedel (1847) - Vattentätt vägunderlag (tarmac) (1854) - Järnarmerade byggnader (1855) - Färgprojektion (1860) - Antiseptisk medicin (1869) - Telefonen (1876) - Luftfyllt däck (1887) - Direktdriven ångturbin (1914) - TV:n (1925) - Elektrisk bågsvetsning (1935) - Upptäckten av penicillin (1945) - Ultraljudsröntgen (1958) - Betablockerarmedicin (1962)
måste ackompanjeras av Linn LP12 Sondek. Tog idag beslutet att skaffa en ny sådan med Akito, Adikt, Lingo och Trampolin. Min Wakonda får stå för för-förstärkningen tills jag har råd med en Linto.
Gissa om jag är glad?  |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:36:19
|
Det här inlägget krävde en del research...  |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:41:06
|
Hmm jag som kör med tyska högtalare, dom har inte varit speciellt smarta genom åren, men dom har fina bilar..... Skottarna verkar smarta! |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:59:18
|
| wiiha.. man gratulerar... du får ta med dig din tolva när du kommer hit så får vi jämföra ;) |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:12:47
|
(LCohen) wiiha.. man gratulerar... du får ta med dig din tolva när du kommer hit så får vi jämföra ;)
Du kör väl CD och CD12? 
Saken är den, om man gillar CD är CD12 det bästa som finns, om man gillar vinyl är LP12 det bästa. Gillar man musik ska man ha båda ;) Att jämföra olika media blir sällan bra tycker jag, men jag är just nu helt inne i vinylsvängen. Tycker att en CD12 är en lätt match för en fullutrustad LP12:a, men det är ju tycke och smak. Ska man spela CD, ja, då finns inget bättre  |
 |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:17:49
|
jamen det är kul att jämföra vinyl mot cd! :). Och ska man jämföra så ska man ju jämföra det bästa mot det bästa ;)
Jag håller dock med dig.. en fullutrustad LP12a dansar blöjan av CD12...
du får berätta när pryttlarna har anlänt och avlämna rapport och bilder |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:18:42
|
Kan skottaran ha kommit på whisky´n kan tänkas... |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:25:14
|
Bara jag som tänker på kiltar och bravehaert!  |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:26:51
|
(LCohen) du får berätta när pryttlarna har anlänt och avlämna rapport och bilder
Det kan du vara lugn över! 
CD12 är för övrigt den enda CD-spelaren som gett mig ståpäls... Och det är ett bra betyg. |
 |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 12:07:01
|
Grattis jajon till ditt nyförvärv. köpte du den sprillans ny?
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 12:21:50
|
Hur mycket kostar en Linn LP12 Sondek med Akito, Adikt, Lingo och Trampolin?
 |
Edited by - Jadde on 2003/03/29 16:41:00 |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 12:24:25
|
mja biblioteque national använde sig av järnarmering redan omkring 50 år tidigare, patenteringen däremot kan stämma att det var en skotte. jim dunlop uppfann det pneumatiska däcket hen var väl irländare. lp 12 var ju en förbättring av den konstruktion som AR infört på 60-talet. alltså platsar lp12 kanske inte som en innovation men en god utveckling är det onekligen. har du för övrigt hört alla grammofoner och cd-spelare så du är säker på att lp12 och cd12 är de bästa? tycker nog att lp12 är värd lite bättre puppa än adikt...
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 14:19:21
|
Hadde Linn LP12 i 13 år. Solgte den och bygde min egen pladespiller. Har nu ochså en Thorens TD 124. Hvad skal man så med Linn?
Har köpt JBL högtalere och banddiskanter - hvad skal man så med Linn?
Har byggd Single ended med 300B - hvad skal man så med Linn?
Har en EMC-1 mkII - hvad skal man så med Linn?
.... eller er der nonting jeg inte forstår?
OBS! Jeg har mött Mr. Tiefenbrunn himself och han var väldig trevlig, men absolut overtygd om at han alene hadde dom bästa produkterne. Om man antyder at der finns andre bra grejer blev han arg! Samme har ochså hännt når jeg har mødt andre producenter. Alle tycker at dom fremstiller det absolut bästa.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 14:28:37
|
Uppfanns inte telefonen av en Amerikan vid namn Alexander Graham Bell??
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:30:24
|
Grattis jajon till LP12an, har själv också beställt en LP12 med samma utrustning som du har, min kommer till veckan. Det är bara att inse att vinyl är överlägset. Utvecklingen har inte gått framåt snarare bakåt.
Till Jan från High Fidelity vill jag bara säga att du verkar ju inte bättre du, för du gör ju precis lika dant tycker att det du gjort själv är det bästa som finns precis som alla andra gör. Sen är det väl självklart att som tillverkare av grejor måste man vara övertygad om att det man själv gör är det bästa annars skulle det vara svårt att sälja prylarna och framstå som trovärdig. Det är väl inget konstigt att tro på sin produkt, oavsett om man är biltillverkare eller hifimakare! Jag skulle tro att om du frågar Krell vilken enligt dem är den bästa hifiutrustningen så tror jag knappast att de skulle svara att den gör nog Audio Research för inte gör vi det i alla fall. Konstigt uttalande från en hifijournalist. Eller jag kanske har missförstått något? |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:48:12
|
(jan) .... eller er der nonting jeg inte forstår?
Tydligen har du inte förstått att det inte finns något som alla tycker är bäst. Med mitt inlägg ville jag bara berätta att jag hittat rätt, jag säger inte att mitt ord är lag och gäller för alla. Precis som någon annan påpekar blottar du halsen rejält när du först klankar ner på att jag skulle ha påstått något om att Linn är bäst, när du samtidigt säger att dina produkter är så bra så varför ska man ha Linn.
End of discussion - det här har vi hört förut och jag vill inte höra det igen.
(Hepcat) Grattis jajon till ditt nyförvärv. köpte du den sprillans ny?
Japp! 
(Jadde) Hur mycket kostar en Linn LP12 Sondek med Akito, Adikt, Lingo och Trampolin?
Lite drygt 40000...
(Per) har du för övrigt hört alla grammofoner och cd-spelare så du är säker på att lp12 och cd12 är de bästa?
Nepp, självklart inte . Jag har hört mycket, men inte allt - och när jag utser det jag anser är bäst är det ju baserat på vad jag hört. Men jag skulle aldrig gått ut och sagt något sådant om jag inte ansett att jag lyssnat på en hel del.
(Per) tycker nog att lp12 är värd lite bättre puppa än adikt...
Självklart :) Men det skulle bli alldeles för dyrt. Man måste ju börja lågt för att kunna jobba uppåt. Tyckte i och för sig att det lät fantastiskt bra med Adikt/Akito.  |
 |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:20:38
|
jeg er väldig lässen om jeg har fornærmet nogon, det var bestemt inte min hensigt.
Min fråga går mera på dom som köper komplet Linn (elle non anden märke). Hvorfor? Etter min mining er hifi en fråga om at kombinera tingene. Välge dom produkter man tycks er bäst. Om man blot köber en enkelt fabrikat er det like som om man lader andre om at bestemma.
Med hensyn til leverandører och dera negative uttalelser om andre produkter, så er det selvklart inte så konstigt. Men jeg har hatt bra konstruktiva diskussioner med konstruktører och nogen som vet en hel del (Van den Hul, Wilson, Burmester och andre), hvor man forklarer vårfor man tycker som man gör, altså en reel feed-back och en bra information. Dette gäller dog inte Tiefenbrunn och t.ex. Peter Qvortrup som enbart siger "det er bäst" och inte forklarer vårfor.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:27:09
|
| Hur skulle ni beskriva Adikts ljudkaraktär? Blir lite nyfiken, kör med en Grado Black idag. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:37:33
|
Jag förstår inte varför Jan dyker upp i den här tråden om han bara har antipatier mot Linn. Ganska meningslöst fjolleri.  Vad ska man med Linn till? Nu har jag gått över till JBL. Och? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:41:10
|
(Jadde) Hur skulle ni beskriva Adikts ljudkaraktär? Blir lite nyfiken, kör med en Grado Black idag.
Pigg och lättlyssnad... Har en del vinyler som är obehagliga att avlyssna på vissa skivspelare, men jag hade inga problem när Adikt satt på tonarmen... Den är dock inte alls lika avslöjande i de övre registren som t.ex. Linn Klyde... Skillnaden var stor, men då var det med Linton också så det är väl en bidragande faktor...
För sitt pris är det en mycket bra allround-pickup, men visst känns det när man går uppåt i pris  |
 |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:47:14
|
| Tack, låter som den skulle kunna passa mina ljudkriterier. |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 19:38:03
|
| jan: man köper komplett linnsystem för man tycker att linn är överlägset allt annat (min klara uppfattning), jag är lika övertygad som Ivor på den punkten. Det handlar om vad man tycker är bra, och förståelse för det. |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 21:52:02
|
| jag vet inte varför jag skulle börja kombinera olika saker för att förhoppningsvis få samma resultat och då eventuellt dyrare plus att det blir olika utseende på lådorna när jag kan få vad jag vill ha med en enhetlig design på köpet. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 22:20:09
|
Anledningen till att man kombinerar olika prylar är att man försöker att få något som är billigare och / eller bättre. Någon tillverkare har en ovanligt prisvärd CD-spelare och någon annan motsvarande förstärkare. Säger inte att det är lätt. Men att bara utgå från att det blir dyrare och i bästa fall lika bra som Linn, är det inte att ta i? Ungefär samma attityd som Tiefenbrunn och Qvortrup visade i citatet från Jan. Ägare av apparater från dessa fabrikat (Linn resp. Audio Note) är ovanligt ofta övertygade om produkternas inneboende överlägsenhet jämfört med de som har Van den Hul, Wilson etc. Inte så konstigt att konstuktörerna tror på sina konstruktioner, men det är en gåta hur de lyckats få konsumenterna att dela samma övertygelse.
Bra citat från Jan: "Med hensyn til leverandører och dera negative uttalelser om andre produkter, så er det selvklart inte så konstigt. Men jeg har hatt bra konstruktiva diskussioner med konstruktører och nogen som vet en hel del (Van den Hul, Wilson, Burmester och andre), hvor man forklarer vårfor man tycker som man gör, altså en reel feed-back och en bra information. Dette gäller dog inte Tiefenbrunn och t.ex. Peter Qvortrup som enbart siger "det er bäst" och inte forklarer vårfor."
Jag är inte Linn-hatare och har haft en Karik som har gått i pension eftersom den blivit litet passé med tiden.
|
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 22:24:56
|
| anders: att köparna får samma övertygelse torde väl tyda på något? VI lyssnar, och HÖR skillnaden.. vi TROR inte.. |
 |
|
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 22:27:23
|
| ang. frågan om telefon och Bell. Att bell fick patentet är alla överens om.. men på senare år har det faktiskt beslutats att han INTE är(var)uppfinnare av telefonen.. det var en annan jeppe.. som jag inte kommer ihåg namnet på.. men det var säkert skotten... |
 |
|
Topic  |
|