| Author |
Topic  |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:06:48
|
Är det någon av Er som har erfarenhet av Coplands integrerade förstärkare CSA-14
Tacksam för råd 
p.s. nu är det vår 
|
Edited by - arcam on 2003/03/29 23:16:21 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:19:02
|
Två olika världar...~15 watt mot 80watt, om jag inte minns fel.
Självklart skall/kan du testa. Jag hade nog först kollat och undersökt hur pass lättdrivna dina DynAudio är på pappret och även leta efter subjektiva åsikter kring vad hifinerdar han drvit ht'arna med och med vilka resultat.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 21:27:02
|
Ja det är väl alltid så att man skall prova själv.
|
Edited by - arcam on 2003/03/29 23:10:17 |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 23:17:38
|
Jag tror Edison låter bättre. Kolla efter lämpligare burkar istället. Dynaudio är väl ganska tröga. Mvh Carl.m |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 10:41:27
|
PÄRSK !!!!!!! Har du bytt ut din Arcam cd Arcam???? Som Coplandfantast tycker jag givetvis att du skall testa en Coplandförstärkare. Den matchar säkerligen din cd spelare jättebra och dina Nordost kablar är som gjorda att spela med Coplandelektronik. Radiolagret har en CSA 28 för drygt 9000 kr. Tror den är rätt lika CSA 14 fast med fjärrkontroll. Varför inte låna hem den och testa?

+

= Hifi nirvana  |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 21:24:41
|
arcam, jag har kört en CSA-14 ihop med mina Audiovector M1 Signature. Det är en grymt bra förstärkare, kraftfull och med ett mycket bra inbyggt riaa-steg. Tyvärr var inte Audiovector-Copland något bra äktenskap, det blev lite väl ljus klang. Till dina Dynaudio, som jag har för mig är lite mörkare i klangen än Audiovector, tror jag CSA-14 skulle passa perfekt. Testa CSA-14, det är en snygg och välbyggd produkt (hybrid, med rör i försteget).
tompa |
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 13:21:08
|
Skulle tro att det är CSA:n som är boven i ditt system tompa. Själv upplever jag Coplands rörhybrider som lite väl ljusa och helt utan det skimmer man förknippar med rör. De låter transistor helt enkelt.
  |
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 21:39:23
|
| Jag har själv ägt en CSA 14 och det var med gråten i halsen jag sålde den. Men jag skaffad mig ett försteg och slutsteg. En mycket välbyggd produkt. Jag har drivit både Acoustic Energy AE2 Series 2 och Dynaudio Audience 72 med den utan problem. Enligt mig är dett en av de mest prisvärda hi-fi produkter jag stött på. Kanske lite klent med kraft, men det är bara om du har riktigt tungdrivna högtalare. Annars ett exemplariskt bygge med ett underbart ljud, passar lika bra till Black-Metal som till klassiskt. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:22:11
|
| Jag tycker inte att Copland är prisvärda. Jag har haft både en csa 14 och en sån där helrörs-variant. CTA 401? Heter den så, 26 watt klass A med bara rör. I vilket fall som helst tyckte jag att helröret lät filt. Ingen dynamik och taskig upplösning. Jag bytte till "hard style"-rör t.o.m, men ingen förbättring. Bytte till CSA 14 bara för att upptäcka att där ramlade man i den andra galna tunnan. Alldeles för ljust och hårt! Nä, Copland är inget för mej. Jag tror de lägger för mycket krut på lådan. Glömmer innehållet liksom. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 17:12:50
|
Copland bygger alldeles otroligt välkonstruerade förstärkare. Jag har länge grävt efter begagnad copland elektronik men inte hittat det jag vill ha. Mest pga. det finns relativt få beggade till salu. Nåja, med vissa undantag. Beroende på vad man jämför med, så kan dock coplandstärkare uppfattas som en smula tillbakadragna i dynamiken. Å andra sidan är det mycket musikaliska och väldigt "förlåtande" mot övriga utrustning. De är inte slutna i sin återgivning, tvärtom, men enligt mig så finns det kanske en del att önska om man vill ha en stärkare med ordentligt "fjong" i. Egentligen handlar det som vanligt i vad som man skall ha runtomkring sin förstärkare och vad det hela får kosta. Sedan det absolut viktigaste: Använd öronen och är det bra så är det bra, annars är det inte det. Faktiskt är det så enkelt, oavsett vad det kostar och alldeles oavsett vad det står på produkten. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 09:09:45
|
| Jag hade tidigare kombinationen CSA14 och CDA277. CSA 14 saknar lite "fjong" i övre lågbas/mellanbas men i övrigt låter det helt fantastiskt, mellanrgister är bland det bättre jag hört. Jag kan tänka mig att de blandade reaktionerna ovan kan har att göra med förstärkarens känslighet för olika kablar/impedanslaster. Lättdrivna högtalare med silvverkablage lät bäst i mina öron i alla fall. Annars är det ett snyggt bygge och en solid pjäs. Till de begg-priser man kan hitta dem till är de ett kap. |
 |
|
| |
Topic  |
|