| Author |
Topic  |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 07:51:41
|
När jag provar ut nya komponenter till stereon går det ofta till så att jag sitter på helspänn och gör a-b jämförelser och provlyssnar med musik jag är väl inlyssnad på.
1: Om någon skulle byta ut någon komponent i min stereo utan att jag visste om det, skulle jag då märka skillnaden?
2: Om jag ändå inte hör skillnaden, är det värt pengarna?
Det faktum att man är paranoid behöver inte förhindra att man är förföljd
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 08:48:13
|
1. Kanske.
2. Nej. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 09:16:45
|
Att jämföra prylar är en process. Det är viktigt både att "toklyssna" till cymbaler och high-hat eller pukskinnsdaller samt mängdlyssna till många skivor. Båda varianterna har sin plats och saknas en blir det ingen helhet över omdömmet.
Skivor man känner väl är en förutsättning. Sådana där man har en klar bild över både ljud och var folket står och spelar, hur många det är i publiken etc. Efter en dags lyssning byter man tillbaka till sin egen pryl igen och då brukar poletten trilla ned.... Annorlunda? I så fall: bättre eller sämre. Är det en riktig uppgradering brukar man bara flina brett, speciellt om kostnaden är rimlig.
Kanske man kan göra en graf över, exponentiell måhända, hur brett flin krävs för uppgradering av x kronor 
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 09:19:52
|
Å även om du hör viss skillnad när du sitter å lyssna på helspänn så ska du nog tänka efter, för hur ofta lyssnar du så egentligen. Analysera och skriv ner vad du upplever som brister, fundera på vilka grejer eller förändringar i rummet som kan åtgärda detta, handla å lyssna avslappnat å se om bristen försvunnit/minskat. Gomorron på er:)
|
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 12:06:03
|
1: hoppas det för din skull. fast det kan vara knivigt ibland. om du någon dag upptäcker att du har ovanligt roligt/tråkigt när du lyssnar på musik så kan du kanske fundera på om någon varit där och kladdat.  2: om någon byter ut något åt dig utan att du vet om det så ska väl inte du behöva betala!
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
| |
Topic  |
|