HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Studio Blue Compliation..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:14:01  Show Profile Send belle a Private Message
"The way it should be" fick den igår hem i brevlådan, ja åtminstone PF-lappen.
Handlade lite glass till barnen. Hämtade skivan....pulade in den i CD-romen. HOOWWAOW hur kan inspelning låta så här, precis som när man var på sin 1:a live konsert på ungdomsgården..??
1.Närvaro= vem f*n har snott mina högtalare? öppnade ögonen var är musikerna?
2.Vad lågt det är,ökar lite lite till lite...(Xmax override), det låter aldrig ansträngt.
3.Trampar de på baskaggen så ÄR det en KAGGE ingen bummel här intekompressor löst?
4.Basisten spelar (el)bas och jag hör vad han spelar och vilka strängar t.om.
Jag kan bara säga skall jag kolla en anläggning så är det här min absoluta CD.
5.Är det tyst så är det TYST..........

-CD är enkel, rå, dynamisk, tydlig, luftig skivan låter helt enkelt bra över allt; Bilen,CDRom, freestyle:n you name it......... '
Först tappar du hakan sedan måste du plocka upp den för att kunna få ett absurt barnsligt leende över läpparna (nåja de flinet slutar 3xrepeat)
FÖR F*N SLUTA FLINA NU... never

Hämta haklappen .....

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Edited by - belle on 2003/03/28 20:30:17

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:42:52  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har du fått betalt?

Utan skämt....
Vad är det för typ av musik på skivan?
Var kan man köpa den? (blev nyfiken!)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:16:27  Show Profile Send belle a Private Message
SZR:
- Nej jag har ite fått betalt,tvärtom 230 :- för en cd ifrån studio blue http://www.studioblue.se/ det väldig lång tid att få skivan, för min del tog det ca 6 veckor...
Innehåll på skivan: 99% svenskt och hemsnickrat. Inte är allt min smak men det gör inte så mycket för det är ruggigt bra inspelningar/ar. (93-95)
Musik genre:
soul
funk
calypso/samba
Hårdrock/metal
(Skavsår på hakan)

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:46:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är som med hifi.

Denna platta står på högtidlig kalkonplats i hyllan Stendött, syntsegt, utan andning, baskaggar som låter som belysningsknappar...

Sorry, mest som kontrast till lovorden, påstår inte att du har fel, berättar bara hur det lät hemma.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/29 :  01:00:17  Show Profile Send belle a Private Message
Sladd: citat:
- - - - - - - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - - - - - - - -

-jämfört med vad?

-Varför står den denna CD där?
jag skulle gärna vilja veta det!, om det är så att jag har fel på hörsel och/eller anläggning... (vilket jag inte har)

Edited by - belle on 2003/03/29 01:29:56
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:07:28  Show Profile Send pricer a Private Message
Sladds problem är nog att grundaren till Studio Blue Claes Wettebrandt sitter i styrelsen för LTS och att de använder sig av ett monitorsystem från ingenjör Öhmans Ino Audio.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:13:46  Show Profile Send norman a Private Message
pricer: där har du nog alldeles rätt!

Måste testa en skiva från studio blue, dom verkar veta vad dom gör!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/02 :  17:35:40  Show Profile Send DasIch a Private Message
Påstår sladd att plattan låter skit, men att belle´s lovord inte är fel? Hmm..

Har sladd något emot Herr Öhman?

Objektivist
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:21:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Sicket trams?!!
Sladd inleder med att det är som med hifi - alla tycker inte om samma saker. Sladd skriver att han inte tycker om detta ljudet, samt några beskrivningar hur han subjektivt uppfattar det.

Lätt att dra paralleller till förstärkare, högtalare etc, där nån är lyrisk över kvaliterna, andra rycker på axlarna och undrar "What's going on" (Four non blonds va?).

What is da fuzz?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:44:52  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tycker endast det är lite lustigt att sladd hävdar att skivan låter raka motsattsen till det belle beskriver, och sedan inte anser att belle har fel.
Ta som exempel ifall belle hade lovordat den härliga spegelblanka, svarta lacken på en bil, varpå sladd sågar den för att den är matt, repig och vit.
Sådant kan jag inte låta bli att finna lustigt.

Objektivist
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/02 :  19:09:38  Show Profile Send belle a Private Message
Ohps! Vad har jag gjort nu då?
Vad jag bara beskrev var att denna skiva var något helt annorlunda av vad jag tidigare har hört, mycket. Måhända att den kan uppfattas som platt/livlös, men då tycker jag att man skall komma ihåg att det är en studioinspelning som inte gör anspråk på annat! OCH det tyckte jag var fantastiskt kul att lyssna på. Det kan ju inte bli annat än torrt. (hoppas jag)

Ursäkta Öhh typ sladd: men hur låter dina belysningsknappar som mina antar jag typ klick poff på sin höjd om lampan går sönder samtidigt

Edited by - belle on 2003/04/02 19:15:09
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:54:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
DasIch Vad är det för konstigt med det?
Det är massor med gånger som personer på forumet tycker olika. När det gäller tycke och smak så har väl ingen mer rätt än en annan? Tycker han uttryckte sig helt korrekt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/03 :  19:38:55  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ta exemplet med billacken, är det en fråga om tycke och smak?
Huruvida man gillar den eller inte är förstås smak, men färgen är fakta. Stöter man på motstridiga fakta kan inte gärna båda vara rätt.

Objektivist
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/04 :  06:46:42  Show Profile Send s.m.f a Private Message
nej om den är repig är det inte samma sak, men om du håller dig till fär på lacken så är det samma sak som om en skiva låter bra. Tycke och smak.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  08:43:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu är det så här mina halta och lytta kamrater.....

Här på forumet får man berätta vad man har erfarenhet av, dvs vad man TYCKER baserat på prov, test, upplevelser mm.

Min koppling till Studio Blue går endast via John Stahlberg här på forumet. Hade ingen aning om att grundare eller ägare satt i styrelsen för LTS. Varför dra in den föreningen i detta och varför dra in Öhman? Det brukar alltid skrikas högt när sådana invikningar sker från annat håll.

Das Isch: Om du har problem med att två människor kan ha helt olika uppfattning om lyster, djup, nyans och renhet i en billlack får du nog växa till dig lite innan du är på forumet. Allting kan tolkas olika, det är inget "lustigt" över det. Så länge den ene inte påstår att den andre har fel, ljuger eller är blind så kan man alltid berätta hur man upplevt. Skillnaden i fråga om skivan från Studio Blue kan ligga i vilken erfarenhet av lyssning Belle och jag har, i vilka system man spelar upp den eller att vi helt enkelt gillar olika sätt att få musiken presenterad.

John kan nog om han läser detta verifiera att jag kontaktade honom efter att ha provlyssnat på skivan och varit synnerligen besviken och kritisk. Det var över ett halvår sedan.

Om herrarna vill ha bråk och trubbel så får ni hitta ett annat ställe att göra detta på. Om ni läser denna tråd igen så är det tydligt hur man så gärna vill göra en liten "kampanj", ställa till med trubbel, tussa ihop LTS mot mig eller forumet, ange dolda skäl till varför jag skriver som jag gör....

Den typen av tankesätt känner vi sedan länge här. Om ni inte trivs kan ni ju undvika forumet.

Belle: Det var inget fel på ditt inlägg. Du har fått en aha-upplevelse och skriver om det, helt OK.

mvh

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:29:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Sladd: Jag uppfattade ditt första inlägg som "såhär låter det" och inte "såhär uppfattade jag ljudet", alltså som att du gjorde anspråk på fakta. Kanske ser du det inte på samma sätt som mig, men jag fann det lustigt på ett muntert och alldeles oskyldigt vis. Ifall du tar illa upp av det kan jag inte göra något åt, men jag skulle gäran slippa gliringar om min mognad eller att jag försöker ställa till trubbel.
Låt oss skylla på att min humor är lite annorlunda, och avsluta diskussionen som tagit orimliga proportioner.

Belle: Kan du inte skriva mer specifikt om vilken musik som finns på skivan? Tyckte du nämnde något om rock, och sådant gillar jag.

Annars är det ett intressant namn på skivan. Min favoritfilosof Ayn Rand sade nämligen att konst borde handla om "things as they could and should be"(ungefär i alla fall). Då Ingvar Öhman verkar varit med på ett hörn när det gäller studion tror jag inte likheten är någon slump. Jag tror nämligen Herr Öhman och jag delar favoritfilosof. Själva konstinriktningen brukar annars kallas för romantisk realism(för den som är intresserad kan jag rekomendera http://www.cordair.com, även om det finns en del dåliga verk där).
Nåja, som sagt, kul namn.

Objektivist
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:47:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tydligare än vad jag skrev i mitt första inlägg går knappast att vara

"Sorry, mest som kontrast till lovorden, påstår inte att du har fel, berättar bara hur det lät hemma."

Pricer, norman och dasisch går sedan genast till anfall i glättig studentstil. Lägg ned den typen av insinuationer så slipper vi dessa fjantdebatter. Må vara att jag är lovligt byte i era kretsar (de med samma filosof under huvudkudden) men jag är det inte här inne.

Den som blåst upp debatten till "orimliga proportioner" är knappast någon annan än du själv.

Så hoppas också jag att vi fortsättningsvis kan delge varandra vad vi hört, vad vi tycker, vilka erfarenheter vi gjort. Utan att någon har "rätt", ropar efter "fakta" eller larvar sig med krypskytte om vilka dolda motiv man skulle ha.

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:55:19  Show Profile Send j.persson a Private Message
Det här är ju skitkul ju! Alltså att sladd och belle uppfattade ljudet så olika! Jag tror jag vågar dra slutsatsen att sladda och belles anläggningar har mycket olika ljudåtergivande egenskaper...

Baskaggar ja, det är svårt det. Ibland låter de för ynkligt, tunt och spretigt alltså, ibland låter de mer "floff"... men belysningsknappar!?!?!?! Som sagt, skitkul!

Sladd, jag blir lite nyfiken, hur låter till exempel basen på Dire Straits skiva On every street om nu det är något du lyssnar på, spår 2 och 7?

Jag har ju inte Studio Blues kompilation, blev ruskigt nyfiken!

/Jonas

Edited by - j.persson on 2003/04/04 14:11:29
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:11:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej J!

jag kan ju plocka fram den, den står någonstans nere vid ehrm, Michael Bolton och andra som aldrig spelas.....

Fast nu är jag utan riktig spelare så vi får ta det som det är. Spår 2 och 7 sa du?

OK, in och gräva....

En gång i tiden fanns det ett Göteborgsband som hette Motvind. Det överlevde proggens död och rockade/poppade till sig en smula och turnerade på 80-talet. Jag bodde granne med keybordkillen. När de skulle släppa en skiva kom han in till mig för han ville lyssna genom en bättre anläggning på råmixen eller vad det kallas. Lät bedrövligt. Sätt en mick helt nära en vanlig plastig belysningsknapp och kläm till. Blick, Blick-Blick, Blick...... Ur en baskagge! Mixerbordsmassaker

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:25:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Lyssning på Dire Straits On every street...

Låt 2: Här är baskaggen inte så framträdande, trummisen eldar i stället på järnet med stocken på virvelkaggen

Låt 7: Morrande god bas som är tight ihop med baskaggen, så tight att det ibland är svårt att avgöra vilket som anslag på basen eller på kaggen. Vid långa bastoner hörs dock kaggen tydligt. Jag har inget att anmärka på den återgivningen. Lyssnar man noga kan man höra vilken karaktär det är man blåser upp vid mixning ibland. I själva anslaget på skinnet blir det ett ljusare "klick-liknande" ljud som - om man tar bort mycket av de andra djupare frekvenserna - blir ett ganska eländigt belysningsknappliknande sound.

mvh

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:21:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tack sladd, mycket intressant!

De två låtarna tillhör mina favoriter, delvis beroende på trummisens arbete på spår två och på de allmänna öset i låt sju.

På min anläggning låter trummorna på spår två helt enkelt rätt, och det var därför jag frågade hur detta spår lät på din anläggning. När jag spelar riktigt högt blir anslagen nästan lite skrämmande. På en del andra anläggningar där jag hört skivan blir den gärna för tunn eller tjock, utan att egentligen veta vad som är rätt. Mina högtalare är knappast några under av neutralitet, långt ifrån.

På spår sju går nog våra intryck isär lite. Jag har heller inget att anmärka på hur det låter - tvärtom. Jag tror din anläggning låter lite ljusare än min gör just nu - högtalarna och rummet samverkar lite olyckligt och gör återgivningen lite tjockare. Av detta skäl blir sjuan ganska fet, men det passar den övriga låten ganska bra. Men även i tidigare placeringar har jag noterat en viss blöthet i basregistret på detta spår. Har inte noterat det klick-liknande ljudet - ska hem och lyssna! Återkommer...

mvh
Jonas

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/04 :  16:21:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Sladd: Jag har varken gått till anfall eller insinuerat något. Smileyn i mitt första inlägg lade jag dit för att understryka att det var något jag fann lite lustigt, resterande inlägg har jag försökt förklara vad jag menar - något jag inte tänker fortsätta med, då det borde stå klart att läsa för alla som inte avsiktligt vill ta illa vid.
För övrigt tror jag inte att jag kan räknas som student. Jag slutade nämligen med det för någon vecka sedan, för att studera på egen hand. Sedan tillhör jag inte heller någon som helst "krets".

Slutligen, hör och häpna, delar jag din uppfattning om 'On every street'.

En annan skiva som vore intressant i det här sammanhanget är Rush, 'Exit... Stage Left'. Det är en liveinspelning av en inte allt för imponerande kvalité, om man bortser från musiken. På tredje spåret, 'YYZ', finns det ett trummsolo av sällan skådat slag. Förutom att jag inte tror någon annan trummis kan prestera något liknande, är också ljudet från trummorna helt underbart. Det låter... ja, som trummor faktiskt. Visst finns det lite att anmärka på, men det är det bästa trummljudet jag hört på någon skiva.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/04 16:22:15
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/04 :  16:41:51  Show Profile Send belle a Private Message
Nu måste jag bara lägga mig i sladd:
Alla de efterfrågade (2 hitintills) står "där nere" jag tycker mig ana att genren som vi hänför till inte tillhör din reportoar precis? Rätta mig om jag har fel. Det vore kul och veta vad du har för preferenser? För mig låter det som att du prioriterar luft, rymd och (fyll i själv)
Just nu så är det för mig att få basen att låta kraftfullt utan en massa rumsligaresonanser.
I ärlighetens namn så skall läggas till jag ej har lssnat på så förfärligt många anläggningar.(än)
(bara en stilla undran, inget påhopp)
PS en annan trumskiva som man kan lyssna till är "Kodo" med IBUKI allt ifrån den minsta till största (52")trumman

Edited by - belle on 2003/04/04 16:48:31
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:34:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Das isch:

Det ordnar sig, det brukar det göra, hoppas du ser vad jag menade även om du inte tycker dig fylla rollen så att säga. Fred på jorden!

Belle:

Nja, Dire Straits står inte där för att de är dåliga eller för att inspelningarna inte skulle hålla måttet. Det är en så uttjatad grupp att hälften kunde vara nog, speciellt om man varit på för många butiksdemos och mässor som harvat samma låtar runt, runt....

Senaste tre inköpen ( i går) var Patricia Barbers nya Verve, Supertramps nya samt Kajsa Grytts kritikerrosade nya platta. Tror inte det placerar mig i något särskilt fack.

J:

Det är ett ganska fett spår... Klickljudet är en liten del av baskaggens jobb, på spår 7 får man lyssna aktivt efter det. Efter en mixermassaker kan man få fram nästan bara klicket....

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:58:15  Show Profile Send belle a Private Message
sladd:
"Senaste tre inköpen ( i går) var Patricia Barbers nya Verve, Supertramps nya samt Kajsa Grytts kritikerrosade nya platta. Tror inte det placerar mig i något särskilt fack."

-Jo det gör det faktisk.Du köper saker som andra anser är bra, eller hur? Titta bara på alla trådarna....
Kan du tala om för mig vilka av dessa CD:n som kommer hittas där "nere" inom kort Jag tyckte att Nora Jones var bra efter en lyssning hos min granne, men han tycker inte om Moby,Mike Oldfield, Stina Åkerstråm mm. men det gör jag vad säger det om mig, och min anläggning?

Edited by - belle on 2003/04/04 19:03:13
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:07:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK, jag fattar. jag är viljelös, osäker och köper det andra säger är bra eftersom jag inte har någon egen smak

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000