HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Studio Blue Compliation..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:08:08  Show Profile Send belle a Private Message
Förlåt sladd, men handlar det inte mycket om tycke och smak?

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:08:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tycker att Studio Blues samlingsskiva "The way it should be" är en musikaliskt sett ganska dålig skiva varför jag ej övervägt att köpa den. Ljudmässigt sett tycker jag att den är mycket bra, inga kapade transienter där inte!, det är därför som medelnivån är så pass låg, det är bara att kompensera med ökat volympådrag. Därför tror jag att man lätt kan förledas att tro att den låter platt, på grund av att man inte dragit på volymen tillräckligt mycket. Om man spelar starkt så är det en helsikes skillnad att spela den skivan jämfört med "vanlig" dynamikkomprimerad popmusik. Pang!, så smäller det till i buken av baskaggen, typ.

Jag tycker att de som spelar har viss "demovarning" över sig (eller vad man ska kalla det). Det är inte riktigt min musiksmak.

Om man inte gillar själva musiken på en platta, då spelar det ingen roll att ljudkvaliteten är på topp, man spelar inte skivan ändå.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:13:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen:
På ditt resonemang låter som att dynamik inte kommer fram på låg nivå. Är det det du menar?

Om det är högre volym som krävs kan det ju vara att ljudet uppfattas bättre när högtalare, förstärkare e.dyl börjar dista/komprimera.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:18:59  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tror bara Knoppen menar att den är lågt inspelad. Då måste man dra på mer för att få den nivå man vill ha.

Å andra sidan ger ju detta mer headroom för transienter, dvs utrymmet ovanför medelnivån är större.

/JP
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000