HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad tycks (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:32:25  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message

Nu är mina högtalare klara och så här blev de... :)

Och insidan...
vore kul med kommentarer

mvh stefan

| Hemsidan |

Edited by - Pjotre on 2003/03/28 22:33:31

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:37:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vilka element?

Hurdant filter?

Mätningar?

(Trevligt!!!)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:38:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tog mig friheten att flytta tråden hit... Hoppas det var ok...
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:49:23  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
klokt av dig att flytta tråden pjotre..såg till min förskräckelse att jag lagt den fel :( tack

filter och mätningar kommer strax

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:59:39  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message

mellanregfiltret

basfiltret...ändrade spolen här till 4 mH efter lite lyssnande

diskantfiltret...den kretsen som är avskild har inget med filtret att göra.

och här är mätningen..vet dock inte hur mycket jag kan lite på denna...hade inte så bra märutrustning

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:01:59  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
använder peerless 257SWR som bas, vifa p13WH mellanreg och seas h534 ger de högre tonerna

| Hemsidan |
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:03:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror du kan se ett drag i din mätning som jag nästan misstänkte när jag hastigt ögnade igenom filterdesignen; du tappar energi mellan 100 och 500 Hz.
33uF till mellanregistret delar ganska långt upp. Njäe...Jag rekommenderar nog större konding till mellanregistret.

Mellanregistret borde orka ta hand om MER nedra mellanregister/övre bas, medan baselementet säkert inte har något emot att få jobba med mer exlusivt BASOMRÅDE!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:16:45  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
jag har också anat detta... hur mycket bör man öka den då? delningsfrekvensen var från början 350 hz...sedan räknade jag om det, för att försöka väga upp svackan och låta basen gå högre upp...så nu kör jag 350 som nedre för mellanreg och 430 hz som övre för basen...

bilden på den mätningen är gjord innnan förändringen av basfiltret...men jag har en annan mätning också, som är gjord senare...bild kommer

| Hemsidan |
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:19:29  Show Profile Send marens a Private Message
Kan bero på utsläckning mellan elementen i delningsområdet. Kan bero på mycket annat också. Baffelsteget tror jag kan vara en orsak. I så fall så bör du försöka trixa så att basen tar hand om svackan i stället annars så måste du korrigera ner hela högtalarens respons utifrån nivån i svackan och det känns ju lite waste.

Edited by - marens on 2003/03/28 23:24:58
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:20:40  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message

det skumma här är att tendensen finns kvar vid ca 150 hz...denna mätningen är gjord under helt andra förutsättnignar än den andra, så jag tror inte att man kan jämföra dem för mycket

| Hemsidan |
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:25:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
För att testa lite:
1.2 mH till mellanreg (borde bli lite bättre baffelkompensering...).
68, 82 eller 100uF till mellan (borde nå ner till 100Hz).

Minst 6 mH till basen ist för 4.

Med denna ändring får du nog sänka diskanten lite...sänker totalkänsligheten nämligen! Öka från 1.2 till 1.9 till en början med. Mät sen igen!

Kan du göra en "smoothad" mätning?

(har tagit några wiskey, så det kan säkert vara nått fel här å där...)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:26:21  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
marens: hur skulle jag kunna ta reda på vad det skulle kunna vara i så fall?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:33:48  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
vad är baffelsteget? menar ni att jag behöver kompensera för baffelarean? har hört talas omdet men vet inte vad det innebär. hur kommer det sig att det sänker känsligheten...hrmmm är nyfiken av mig...om jag börjar pilla för mycket på värdena innebär inte det att de komponenterna som sitter parallellt också ska ändras...eller spelar det ingen roll om de är samma...är inte kungen på det här med filter..har mest följt formler...

vad menas med smoothad mätning? tillpland eller? i så fall tror jag inte att jag kan göra det

SKÅL på dig epkpeng

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2003/03/28 23:35:39
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:35:32  Show Profile Send marens a Private Message
Jag säger såhär att om du är nöjd med basnivån(alltså ungefär 100Hz och neråt) relativt diskant och mellanregister så är det lite dumt att sänka känsligheten ytterligare. Särskillt när du redan har lyckats med en ganska jämn kurva i mellanregister och diskant. Då är det bättre att försöka få basen att möta den respons som mellanregistret har nu.

Om det är utsläckning kan du kolla genom att vända fasen på baselementet och göra en ny mätning. Blir det lägre respons i delningsområdet så beror svackan inte så mycket på utsläckningen utan mera på baffelsteget. Blir det mera respons så att svackan mer eller mindre jämnas ut så är det bättre att ha basen kopplad åt det hållet.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:39:38  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
att det hela beror på fasvändningar är jag tveksam till...lyssnade mig fram till vad som var bäst där och det var klart bäst med vänt till mellanreget de andra som vanligt...

| Hemsidan |
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:40:05  Show Profile Send marens a Private Message
Baffelsteget betyder att hälften av energin under en viss frekvens smiter runt bakom högtalaren beroende på baffelns mått. Det betyder att det blir några dB lägre respons under den frekvensen (egentligen 6dB men det blir det inte i praktiken pga rummet mm).
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:42:56  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
att det hela beror på fasvändningar är jag tveksam till...lyssnade mig fram till vad som var bäst där och det var klart bäst med vänt till mellanreget de andra som vanligt...
Ja så är det nog, och det är min gissning om du hade helt perfekta avrullningar på 12dB/oktav, men när elementens egen frekvensrespons kommer in i bilden så blir det annorlunda med fasresponsen mellan elementen. Bara man ändrar lite i filtret så kan förutsättningarna ändras så att det är bättre att koppla åt det andra hållet. Men försök få till responsen med fasen kopplad som du har nu till att börja med, det borde vara närmast "rätt" fas.

Edited by - marens on 2003/03/28 23:45:32
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:43:36  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
ok...hade inte hört talas om det tidigare

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:53:25  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
jo jag har märkt att om man gör någon filterförändring så kan fasläget bli helt annorlunda.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:54:59  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
vad tror ni annars om mina mätningar. är de tillförlitliga? jag har använt lsplab och en wm-034 mick som det finns kompensering för i programmet.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:09:00  Show Profile Send marens a Private Message
Nu har du gjort svep-mätningar. Det betyder ju att du får med både högtalaren och rummets reflexer mm adderat till en enda matta som egentligen öronen separerar som två olika saker. Alltså direktljudet från högtalaren och rummets reflexer och efterklang. Det är därför du får en sådan orolig kurva med sving upp och ner på 10-tals dB på mätningen. I en sådan mätning så vet man alltså inte vad som beror på rummet och vad som är högtalaren eftersom man inte ser tidsperspektivet på signalen. En sådan mätning är bra att ha när man mäter låga frekvenser eftersom rummet och högtalaren mera blir en enhet och svårare att skilja mellan för öronen.

För att få en mer tillförlitlig mätning vid höga frekvenser så kan du göra en s.k. "windowed" eller "gated" mätning. Det gör man genom att mäta impulsresponsen(tidsresponsen) för högtalaren och skära av den innan rummets reflexer kommer och sedan transformera detta till ett frekvensspektrum i mätprogrammet. På så sätt så får du en frekvensrespons som bara beror på själva högtalaren fast ner till en viss frekvens beroende på hur tidigt man skär av signalen. Jag vet inte om ditt program gör såna mätningar men det är väldigt bra att ha och man kan lita på mera att det är högtalarens frekvensrespons man mäter utan att rummets sena reflexer påverkar mätningen.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:18:22  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
jo det finns något som heter mätning med pulser...ska prova se om det blir bättre

tack för bra idé

sovdags för mig...godnatt

| Hemsidan |
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/29 :  10:03:28  Show Profile Send celef a Private Message
jag tror basen skall monteras längst ned på baffeln för att få bort dippen. detta är en vanlig utsläckning på grund av golvreflexen.

sound pollution
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:04:02  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
menar du att man får bort dippen genom mer golvreflexer?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:29:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Dippen vid 150 Hz är golvreflexen. Den blir du inte av med, om du inte mäter från en taknock. I mina svepmätningar får jag dippar runt 150 Hz och runt 400 Hz. Du har nog lite för lite energi i basen. Jag ser en liten tendens till en liten dip mellan 1-2.5 khz. (du delar kanske vid 3 khz?) Viktigt område detta. Hellre ha en liten puckel där jämfört med frekvenser över 3-7 kHz, ljudet blir mer naturligt.

Mät utomhus om du bara har tillgång till svep, så får du bort reflexerna...:) Lättare att tolka.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:32:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
Har du lindat drosseln på fotot själv? Den med gul kärna. Vad är det för kärnmaterial?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000