| Author |
Topic  |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 00:52:01
|
Som en liten fortsättning på Högtalarkabelteorifunderingar... så skulle det kanske vara på sin plats med lite kabel-lödnings-info  
* Vilket lod bör man använda?
* Tips på hur man får till en lyckad lödning?
* Vad karaktiserar en bra lödning?

|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 11:31:03
|
vanligt 60/40 lödtenn duger gott. 340graders lödtemp och lödningen ska bli blank. Använd inte för lite tenn heller. Militärspecade lödningar är tydligen mera sparsamma med tenn men detta låter inte alls bra.
Ökar eller sänker du temperaturen blir lödningen matt och ljudet sämre. Håller du lödkolven mot tennet förl änge så blir lödningen matt och det låter dåligt. Det är de råd som jag fått och jag har hört skillnaden så det är inget humbug.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 13:07:43
|
Värm med lödpennan intill den punkt du ska löda, placera sedan tennet till lödnngspunkten. Spetsen ska alltså inte vara i kontakt med tennet. Värm på tills tennet börjar smälta, då matar man på med mer tenn. Tennet ska alltså flyta ut helt och bli blankt, bildas det droppar har du värmt för lite.
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 13:31:32
|
Dock brukar man mata på lite tenn på kolven först för att få bättre värmekontakt.
(har sett skräckexempel på folk som försökt att droppa på tenn genom att hålla spetsen över lödningen och matat på tenn.... ) |
 |
|
|
wibbe2
Member

67 Posts |
|
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 15:58:30
|
| Hur lödningens kvalitet blir beror på stor del på vilket lödverktyg man använder. För bästa kvalitet krävs en bra temp. stab. lödstation och då menar jag inte någon Weller. |
Wizard |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:48:02
|
| en rejäl station med digital tempkontroll. En vanlig lödpenna eller billigare sttion är inget alternativ om man vill ha en superb lödning.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:58:47
|
| lödtennet skall inte vara en punkt mellan två ytor utan skall bara säkerställa att kontakten mellan de två inte bryts, alltså har tennets ljudliga karaktär (eller motstånd) så stor betydelse, så har jag lärt mig. |
sound pollution |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:34:46
|
| Flusset i tennet då, jag menar utan fluss blir det en kallödning och ingen molekylär sammanbindning mellan lödobjekt och lödtenn. För övrigt så finns olika sorters Weller. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:51:29
|
| Varför måste tempkontrollen vara digital? Duger det inte med elektroniskt temperaturreglering? Vad är det för fel på Weller? De jag har sett och använt har varit ruskigt sjyssta. Måste man lägga ut mer än 2500 för att få något att ha eller? |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:15:46
|
| Jag körde 420 gr och då först fick jag lodet att smälta vid lödpunkten. Jag körde silver/kopparinblandat blyfritt lod från Elfa. 60/40 gick mycket snabbare och lättare men någon höjdare miljömässigt är det inte. Mer benäget att droppa är det också. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:17:09
|
hmm man skall inte överdriva betydelsen av bra lödutrustning, mycket viktigare är att den som använder utrustningen kan löda!
Frågar mig också om weller är dåligt? då borde dom ju inte användas inom t.ex. ericsson (eller är det därför deras telefoner går sönder hela tiden? ). Tycker själv att deras lödstationer är mycket bra, dock kanske lite dyra för hemma/hobbybruk
(Bäst ljud får man förståss om lödstationen står på spikes och strömsladden kostar minst 2000kr.. ) |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 21:37:18
|
Då vet man det! Tack ska ni ha.
norman,   |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|