HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 H-kablar, löd-info.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:52:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Som en liten fortsättning på Högtalarkabelteorifunderingar... så skulle det kanske vara på sin plats med lite kabel-lödnings-info

* Vilket lod bör man använda?

* Tips på hur man får till en lyckad lödning?

* Vad karaktiserar en bra lödning?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/29 :  11:31:03  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vanligt 60/40 lödtenn duger gott. 340graders lödtemp och lödningen ska bli blank. Använd inte för lite tenn heller. Militärspecade lödningar är tydligen mera sparsamma med tenn men detta låter inte alls bra.

Ökar eller sänker du temperaturen blir lödningen matt och ljudet sämre. Håller du lödkolven mot tennet förl änge så blir lödningen matt och det låter dåligt.
Det är de råd som jag fått och jag har hört skillnaden så det är inget humbug..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/03/29 :  13:07:43  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Värm med lödpennan intill den punkt du ska löda, placera sedan tennet till lödnngspunkten. Spetsen ska alltså inte vara i kontakt med tennet. Värm på tills tennet börjar smälta, då matar man på med mer tenn. Tennet ska alltså flyta ut helt och bli blankt, bildas det droppar har du värmt för lite.

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/29 :  13:31:32  Show Profile Send norman a Private Message
Dock brukar man mata på lite tenn på kolven först för att få bättre värmekontakt.

(har sett skräckexempel på folk som försökt att droppa på tenn genom att hålla spetsen över lödningen och matat på tenn....)
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/03/29 :  15:09:40  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Kolla in denna länk:

http://home.att.net/~joemacjr/diyproject/soldering.html

Mattias
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/03/29 :  15:58:30  Show Profile Send Wizard a Private Message
Hur lödningens kvalitet blir beror på stor del på vilket lödverktyg man använder. För bästa kvalitet krävs en bra temp. stab. lödstation och då menar jag inte någon Weller.

Wizard
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:48:02  Show Profile Send Kraniet a Private Message
en rejäl station med digital tempkontroll. En vanlig lödpenna eller billigare sttion är inget alternativ om man vill ha en superb lödning..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:58:47  Show Profile Send celef a Private Message
lödtennet skall inte vara en punkt mellan två ytor utan skall bara säkerställa att kontakten mellan de två inte bryts, alltså har tennets ljudliga karaktär (eller motstånd) så stor betydelse, så har jag lärt mig.

sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:34:46  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Flusset i tennet då, jag menar utan fluss blir det en kallödning och ingen molekylär sammanbindning mellan lödobjekt och lödtenn. För övrigt så finns olika sorters Weller.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:51:29  Show Profile Send marens a Private Message
Varför måste tempkontrollen vara digital? Duger det inte med elektroniskt temperaturreglering? Vad är det för fel på Weller? De jag har sett och använt har varit ruskigt sjyssta. Måste man lägga ut mer än 2500 för att få något att ha eller?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:15:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag körde 420 gr och då först fick jag lodet att smälta vid lödpunkten. Jag körde silver/kopparinblandat blyfritt lod från Elfa. 60/40 gick mycket snabbare och lättare men någon höjdare miljömässigt är det inte. Mer benäget att droppa är det också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:17:09  Show Profile Send norman a Private Message
hmm man skall inte överdriva betydelsen av bra lödutrustning, mycket viktigare är att den som använder utrustningen kan löda!

Frågar mig också om weller är dåligt? då borde dom ju inte användas inom t.ex. ericsson (eller är det därför deras telefoner går sönder hela tiden?). Tycker själv att deras lödstationer är mycket bra, dock kanske lite dyra för hemma/hobbybruk

(Bäst ljud får man förståss om lödstationen står på spikes och strömsladden kostar minst 2000kr..)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/29 :  21:37:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Då vet man det! Tack ska ni ha.

norman,

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000