HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nästan Diy "billig" hema bio =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/29 :  14:20:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tjosan, lite lite fel forum, men tänkte dela med mig i alla fall.
Vi fixade en hemmabio hos en kompis, kommer inte ihåg exakt vilken "vanlig hifi anläggning" han har det är i alla fall en norm NAD förstärkare och de ett par trevliga versioner av B&W 603 s-nånting =).
Hade en Yamaha, sorroundförstärkare som jag fått tag i billigt hos expert för 1000 spänn som hade lågnivå utgångar för alla kanaler (dolby soorrund, tyvär inte 5.1) + förstärkare för mittenkanalen och bakkanaler, där det är meningen att man ska köra sin vanliga hifianläggning som front-system. Så sagt och gjort så kopplade vi in den kopplade in en dali 102 som front kanal på den iinbyggda förstärkaren och kopplade en förmodligen bra men brutalt gammal förstärkare (av okänt märke, kan vara en byggsatts från 70-talet, vet inte) + ett par philips gamla högtalare (förmodligen tidigt 80-tal) på lågnivå ut för baksystemet och hand nad och B&W som front system.

Sitter man och BRUTAL finlyssnar så märker man dock att det är en smula (dock inte störande) lite olika karaktär på högtalarna.
Visserligen blev det inget super hifisorround, men vafan , slår 5.1 anläggningar i 10-15 kkr klassen faktiskt. Och för oss så kostade sorroundet 1245 spänn (sorrund prylen 1000, förstärkaren 200, och 2 st philips + en dali 102 på loppis 15 kr st). Nåja hans hifianläggning utan sorround kostade visserligen nästan 19 000 nytt men, att uppgradera detta till en perfekt fungerande sorroundanläggning för ett pris man inte ens får ett par hyffsade bakhögtalare kändes inte fel nånstans.
Basen från hand B&W är helt ypperlig, men det skulle inte vart fel med en sub oxå, även om det inte behövdes.
Att han dessutom kör ut bilden på en 32" 100hz widescreen gör ju oss inte mindre lyckliga.

Nåja, vad gör detta inlägg i DIY forumet?
Kanske lite felplacerat, men tänkte bara ge som tipps för er som tycker att en stereosystem är det man ska lägga pengar på , men som ändå skulle tycka det va lite kul med ett sorround för en så här liten summa =). Alla lösningar överallt behöver ju faktiskt inte vara varken topp of the line eller särskilt dyrt. Motsäger ni detta så kan ni börja skicka in bilder på era diy-klockradioapparater som ni modat upp i 2 kkr klassen .

Ha det bästast o puss på er

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/29 :  23:44:19  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Skönt att du fått ihop en schysst lösning med så billigt medel!
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:29:10  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
surround...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/30 :  19:45:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
jag skulle vilja efterlysa en fet kopplingscentral för att kunna köra surraruntförstärkaren som biampstärkare med aktiv delning när jag kör i stereo. när jag vrider om från stereo till surr ska d gärna låta THOOMP. om omkopplaren alltså :). Apparaten skall alltså innehålla ett aktivt (ställbart?) delningsfilter och något som kopplar bakkanalerna till frontarna samtidigt som den kopplar ur delningsfiltret som skall vara inkopplat när man kör i surorunt.
öhh fattar ni, fattar jag??
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/30 :  20:02:48  Show Profile Send Parasite a Private Message
lasselite vart vill du komma?

Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/03/30 :  21:25:20  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Nja, lasselite, låter det som en vettig idé??
Det beror nog på vad du har för 5.1 förstärkare...men min pioneer som jag hade innan hade inte dugit till det. Pioneer hade sparat pengar genom att ha enklare förstärkare och mindre glättning till bakkanalerna, och vill man ha det i sina fronthögtalare...tveksamt...

f ö heter det surround...

/Petter Lind

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:24:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag vill komma till att jag har klen mellanbas i mitt system nu och tänker bygga "underdelar" till mina sateliter. Å så känns det som att d vore synd att låta en massa förstärkeri bara vänta på nått å göra när det egentligen borde kunna hjälpa till. jag är jättenöjd med filmljudet, men sen blir d inte så roligt. jag funderar på 7" scanspeak element i en låda som förhoppningsvis blir nått i hästväg. trä, betong, justerbar basport, sandfyllning, matrixstagning....:)
petter/jag kan inte vara säker på att alla stegen är lika (pioneer 839 thx select 5*105w) men jag tror d. vad tror du?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:26:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
flåt, heja dej parasite. d låter toppen med ditt system för dom pengarna. det borde jag sagt först.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:58:43  Show Profile Send tengil a Private Message
Kul med surround ja! Nästa steg blir väl Dolby Digital eller DTS.. så får du reda på vad det verkligen handlar om!

Vid pro-logic blir skillnaden i klangmatchning antagligen en bråkdel av vad det blir vid DD eller DTS misstänker jag också!

Men, bygger man ordentliga frontar tycker jag allt man kan lägga några kronor extra för att få ihop ett par surr + center. Iaf om man redan har surround-stärkaren hemma! Små högtalare utan extrema krav behöver inte bli märkbart dyrt!
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/03/31 :  09:18:07  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Lasselite:
Hmm....min pioneer var en enklare modell så din kan jag inte svara för. Din idé kanske skulle funka, men det låter som om det skulle bli lite halvjobbigt att lösa det rent praktiskt, men det är säkert möjligt...
Tengil:
Håller med dig...jag har en NAD-surroundprocessor som någon prackade på mig...den duger bra som försteg när man testar slutsteg, men som surroundförstärkare är den inget vidare, DTS är väl nästan ett krav lr?
Jag tänker bygga en 5-kanalig förförstärkare med ett par slutsteg till, sen ska jag ha en DVD med dekoder. Det borde bli hyfsat....både som surround och stereoanläggning...

/Petter Lind

Edited by - Petter on 2003/03/31 09:23:20
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:50:28  Show Profile Send lasselite a Private Message
petter/skulle inte en pc med audigedy (eller nått) kort funka som förförstärkeri? en dator är iallafall klart överlägsen som bildförmedlare.

nu svor jag va?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:56:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag har nån såndär påhängshistoria också.. köpte den för femhundra.. Har inbyggda förstärkare men det blir nog preout som kommer att användas.. (har inte nog med högtalare än..)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/04/03 :  00:09:07  Show Profile Send Stenback a Private Message
Parasite: Hur bra lyckades ni synka ljudvolymen mellan de tre olika stärkarna?
Go to Top of Page

soundet
Member

63 Posts

Posted - 2003/04/03 :  16:20:48  Show Profile Send soundet a Private Message
Gör en liten instickare mitt under diskusion!
Undrar bara vilken model suroundstärkare med 5.1 system man bör köpa om man vill ha bra ljud och inte vill lägga mer än 1500-.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/04 :  02:21:01  Show Profile Send divander a Private Message
Parasite: Så ska det låta. Att koka ihop lite billiga prylar och få lite hemmabio som komplement till en bra tvåkanalsanläggning är en bra variant. Jag tror i alla fall på den idén. Jag har själv funderat på en liknande variant.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:44:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
Divander, bokar och bugar. Ja är man inte high end/hififanatiker även när det gäller film så är det kanon =)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000