HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktivt filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

William
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/04/03 :  22:16:17  Show Profile Send William a Private Message
Hallå, jag är ny här och vet inte om det har tagits upp förut.

Aktiva filter, hur funkar de? Är det väldigt krånligt att bygga?
Är dom generellt sett mycket bättre än passiva filter?

Tacksam för svar

Edited by - William on 2003/04/03 22:16:34

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/04/03 :  22:46:44  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hejsan William.

Är inte så haj på aktiva filter ( även om jag själv äger ett sådant ) men generellt sagt så är nog aktiva filter bättre än passiva eftersom filtreringen sker före slutsteget/en. Någon mer tekniskt bevandrad kan nog förklara närmare.

Om du är intresserad av aktiva filter så går det att köpa byggsatser lite här och var. Titta in på www.emblaaudio.no eller http://www.aanielsen.dk ( som säljer High Fidelity´s bygge "The filter" ).

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/04 :  07:30:41  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om aktiva filter är krångliga att bygga beror väl på...., här finns filter projekt att titta på http://sound.westhost.com/projects-3.htm
I en del situationer är det (från min horizont iaf) bättre med passiva filter, t.ex delning i mellanreg och diskant högtalare.
Vid delning för subwoofer eller vanlig bas som delas lågt skulle jag föredra aktiva filter.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/04/04 :  10:16:31  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har igennem flere år anvennt det tyske THEL SAW 30 delefilter til bassen alene - anvender passiv deling opefter.

Har nu fået hem det italienske LEM dx 26 digitale filter - och det er BRA!!! Til prisen er der ingen analoge filtre som kan konkurrere.

Venter på at modtage Behringers DCX 2496 innen länge, for sammenligning.

Båda filtre ligger i den absolut billiga ende - DKR 5.200,- for LEM och ca. 4.200 DKR for Behringer. Til prisen får man 3-vägs med op til 48 dB/oktav filtrering, parametriske equalisere och divese filtre, fasekorrektion, delay och mycket mera.

Som jeg ser det er der ingen grunn til at köbe en analog filter i dag, men jeg vil stadig anvenne passiv filtrering til mellemton och diskant.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:33:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Kul att höra Jan. Här är en bild på mitt DX24.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/04 :  17:10:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det fins en del fördelar med aktiv diskant och mellanregister också:

-Man kan med enkla medel modellera överföringsfunktionerna exakt.
-Man kan ha delay på på diskanten för att exakt kompensera för fasfelet pga att denna sitter framför mellanregistret.
-Det blir oftast billigare för en amatör att uppnå ett visst resultat aktivt än att labba i månader med dyra passiva komponenter för att uppnå det samma.

Det blir ju en annan grej om man har firma och seriebygger 1000 högtalare som man kan slå ut utvecklingskostnaderna på.

Det sura är väl att man måste införskaffa/bygga flera slutsteg och riskera att vardagsrummet ser ut som en HiFi-butik.
Men, jamenar vaddå?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/04 :  17:39:30  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Anders P, "Man kan med enkla medel modellera överföringsfunktionerna exakt."
Intressant, men vad krävs för att detta skall vara enkelt? (Tänker akustisk delning inte elektrisk.)

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:13:32  Show Profile Send AndersP a Private Message
Om man för det första klarar att hålla sig inom elementens linjära område med filtret blir den akustiska överföringsfunktionen samma som den elektriska. Det blir liksom bara en fråga om att välja ut vilka motstånd man ska löda fast.... Ska man vara noga kan man behöva byta nån kondensator också.

Använder man sig av filtrering i det olinjära området kan man, med lite mätning, fortfarande göra mycket exakta uppskattningar av branthet, frekvens och Q som man behöver elektriskt för att uppnå det man önskar akustiskt. Resultatet blir helt säkert mycket närmare slutmålet på första försöket än om man sitter och lindar av och på spolar i frustration över att talspolarna fungerar som (opåverkbara) delar av delningsfiltret.

Det kanske var dumt av mig att skriva " med enkla medel ". Allt är ju relativt. Jag utgick från alternativet - passiva filter. Det blir nämligen mycket bökigare - jag har provat.
Det är fullt möjligt att jag saknar talang för den sortens arbete, men jag tar ändå chansen på att säga vad jag tycker.

När allt är färdigt måste man förstås lyssna, mäta, tweaka, lyssna osv. för att få allt att "spela", men det slipper man ju inte oavsett.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000