HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om akustisk ventil kontra port
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/04 :  01:27:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad händer om man gör en ventil istället för en port. Ventilen bör vara ganska smal men ger den något bidrag i basen?

Hur beräknar man avstämningsfrekvensen för en sådan?

Hifiarkeologen

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:33:03  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Vad menar du med ventil?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:39:38  Show Profile Send Parasite a Private Message
Brumel, om du menar att man gör en korrekt beräknad glipa i lådan (typ), eller att man bygger en fyrkantig "port" så visst funkar det, sett en hel del konstruktioner som praktiserar det. Dock tror jag att man lättare kan få blåsljud på det sättet. Detsamma är om du sätter en öppningsbar och stängbar "ventil" på lådan, men bygger man det "fel" så är risken återigen stor för blåsljud.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:42:25  Show Profile Send AndersP a Private Message
En ventil är ett kontrollerat läckage i en sluten låda och inte ett resonant system som ska tunas. Ventilen har liknande effekt som att använda mer ull i lådan eller att öka lådvolymen; box-Q sjunker. Man har ingen speciell avstämningsfrekvens, men det rekommenderas att ha flera ventiler i lådor med flera/större element än med få/små. Man kan få rekommendationer av firmor som tillhandahåller ventilerna, tex Eltek här i Norge. Ventilerna är för övrigt så billiga att det inte lönar sig att göra dom själv.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/04 :  16:01:58  Show Profile Send Phear a Private Message
Nä man kan inte riktigt jämföra basreflex och akustik ventil. En fördel med den akustiska ventilen är att man kan minska impedanspeaken vid resonansfrekvensen rätt mycket. Som jag fattat det ger den peaken fasvridningar som kan vara jobbiga för förstärkaren. Mindre peak borde betyda mindre fasvridningar och lättare last för herr stärkare...

Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:31:11  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Nog vet jag vad en ventil är, jag ville bara veta vad brumel menade med det! Responsen borde dra sig mot en sluten låda med variovent, med de effekter som AndersP pekar på.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:42:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Såvitt jag vet är akustisk ventil och Variovent samma sak. Jag tror att Variovent är, en av Scanspeak tillverkad, akustisk ventil. Hursomhelst är Variovent ett varumärke.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:14:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Tack för upplysningarna medan jag varit borta!
Variovent trodde jag var nåt man hade bakom mellanregistret men den kanske funkar bakom basen också. Jag menade nog när jag skrev detta i går (eller idag) en glipa ist för port.
Men nu har jag läst att den ska fyllas med något typ "socktricket" för att få en mer kontrollerad bas i en basglad portad låda.
Jag har beslutat mig för en låda som går att köra sluten men även portad (då blir den något underavstämd för att undvika "discobas"). Frågan är ju vad som händer om man på kontrollerat vis släpper ut lite luft ur den slutna lådan?
Om man proppar igen hålet med dämpmaterial blir det väl en akustisk ventil. Det går alltså inte att beräkna portavstämningen till 35 hz med en ventil som täpps igen med rockwool. Det blir mera hifibas bara. Alltså lägre q-värde på lådan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:17:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Impedanstoppen vid avstämningsfrekvensen halveras (ca:).
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:21:50  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
AndersP: Precis!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000