| Author |
Topic  |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 21:23:18
|
Har börjat prova mig fram för att åtgärda S-ljudsproblemen som uppstår med vissa kvinnliga vokalister (Cajsa-Stina Åkerström!). Har JM Lab cobalt högtalare och antar att detta är en akilleshäl hos metall-diskanterna från Focal.
Den ursprungliga planen var att börja med en ny CD-spelare. För att testa lite andra alternativ har jag i veckan provat kabel och förstärkar-variationer.
Två begagnade integrerade förstärkare har lånats från den hjälpsamma Anders på Hifi-stället i Göteborg. Electrocompaniet ECI-1 och John Shearne Phase 2. Ingen av dessa minskar s-ljuden. Electrokompaniets förstärkare känns väldigt kompetent och korrekt men den spelar med en ljus klang som inte passar mitt system. John Shearn-modellen är något av en motsats med sitt varma ljud men fortfarande ingen förbättring av s-ljuden...
Från Hifi-klubben (som inte lånar ut) köpte jag signalkabel Tara Labs prism 500 och 1100 på öppet köp. 500 förändrade ingenting jämfört med min skärmade claes ohlson kabel. 1100 öppnade upp det hyperdetaljerade diskantljudet ännu mer och gav en något ljusare klang. Sammantaget förstärkte detta snarare s-ljudsproblemet. De kablarna fick gå på återköp.
Lyckligtvis köpte jag också med mig en bit enkel solid-core högtalarkabel, Tara Labs Omni som jag kopplade in som diskantkabel i min biwiring-koppling. Tidigare satt där en 2,5 millimeters från Claes Ohlson. Det dröjde inte många sekunder att konstatera att denna förändring gav en påtaglig förbättring av s-ljuden.
Så det billigaste alternativet gav den bästa lösningen. Det har man ju inget emot.
PS. John Shearne gör snygga förstärkare!
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 09:31:01
|
Frågan här är väl om båda de kablar du provade med var så dåliga eller om Cobalten har kass diskant. I det senare fallet har du ju skaffat en diskantkontroll som maskerar ett högtalarfel.... fast jag är tveksam, detta verkar vara en kabelfråga. pröva något ännu bättre, det kanske blommar ut ordentligt  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 13:34:00
|
Självklart måste du betala flera tusen innan det blir bra, en billig lösning är aldrig en bra lösning.
Eller hur var det nu igen? ;) |
" No more chances, bye bye bye " |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 13:56:13
|
Du har aldrig övervägt, om det helt enkelt är fel på inspelningarna? Det där med överdrivet s-ljud hos vokalister kan ha att göra med den ofta idiotiska närplaceringen av mikrofoner man använder numera (sedan rätt länge, snarare...). Den här närkontakten mun-mick, gör ju att allt möjligt kan höras och ev måste justeras i kontrollrummen efteråt. Det blir aldrig så bra som de inspelningar, där mikrofonen/-erna placerats längre ifrån artisten, vilket ger ett mera naturligt ljud. Så gör bl a Opus 3, och där hör du inga läsp- eller s-ljud!
tompa |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:08:50
|
Denna tråd har en potential att bli en till av de oräkneliga kabelkäbbel trådar. Om det skulle finnas någon forumare, fortfarande unbiased, dvs utan förutfattad mening eller åsikt i kabelfrågan, vad skulle en sådan person få ut av alla trådar, åsikter, utbrott? Jag inbillar mig att jag är en sådan person. Har försökt läsa inläggen noggrant, sålla bort de grövsta tillmällen, skaffa mig (rimligt underbygd) kunskap- ---Det är lockande att tro på falangen som hävdar att välbyggda, billiga diy kablar är väl så bra som de dyraste köpekablar och suga i sig argument som stödjer detta med eller utan egna erfarenheter. ---Det är svårt att bortse från de investeringar man gjort, både i prestige och pengar. Samma fenomen är nog aktuell här, man suger åt sig passande argument. ---Argument för och emot blindtesten är övertygande på olika sätt. Samtidigt som blindtesten som ide är svåra att avfärda helt. Jag kan se flera nackdelar med sådana tester: själva testsituationen påverkar deltagarna i form av stress framför allt. Vad skall jämföras, helhet ellr en viss detalj, tex S-ljud med risk att "förbättring" av S-ljdet i själva verket kan vara en degradering när det rör sig om fel i inspelningen. Vinkännare där det säkert finns lika många aspekter som i hifin accepterar blindtester.
Mina egna stapplande erfarenheter: CAT5 högtalarkabel (enl TNT) är bättre en Tara (billigare variant) kabel. Credo interconnect är klart bättre än Clou jaspis kabel. Skall bygga diy interconnect enl Svalander och TNT. |
Edited by - Dimitri on 2003/03/30 15:22:03 |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:11:00
|
Tompa: Du har ju rätt i att problemet endast framträder med vissa inspelningar. Men jag vill gärna att anläggningen skall vara tillräckligt förlåtande för att presentera även dessa på ett tilltalande sätt. Men jag inser att man kanske inte kan få både mikrodetaljer och resonansfri diskantåtergivning för dessa pengar... Sladd:...forts från Tompa-inlägget: Alltså återstår bara att maskera Jag har bara lyssnat några timmar sedan diskantkabeln kom på plats och idag testar jag mest olika varianter av bi-amping men hitills har jag inte upptäckt att maskeringen gett några negativa effekter, kanske döljer den endast otrevliga ljud (Som Ipren, den intelligenta värktabletten) |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:40:49
|
största källan till ess problemet är självklart alla närmicade sångare. taskiga lådor kan ge färgningar i diskanten. taskiga signalkällor. kablar har nog mindre inverkan. man fixar aldrig ett fel med en kabel däremot kan man maska felen litet. i ditt fall har du nog tappat litet transparens och upplösning.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:45:43
|
Zed 51: Jag skulle gärna blindtesta men det faller på att ingen kompis har lust att sitta hopkrupen bakom stereobänken ett par timmar i följd och koppla om kablar åt mig Tänk om någon butik kunde införa en kabelbuffé med massor av uppkopplingar som man kunde knapp-växla mellan på en referensanläggning - det vore en service att satsa på. Recensioner börjar tappa i värde för mig. Det är så personliga uttryck som tappar relevans eftersom mina behov är beroende av hur det ser ut hemma hos mig.
Med kabeldiskussioner är det väl annars som med många andra hifi-diskussioner. Vissa tar sin utgångspunkt i teoretiska resonemang och det retar upp dem som väljer med öronen. Och teoretikerna retas av de som enbart lyssnar med öronen 
Alla är väl överens om att både musik och hifi-recensioner är subjektiva, inte alla tycker som recensenten. Därför finns det enligt mig inga objektiva sanningar på dessa områden. Var och en blir salig på sin tro. Men man får respektera andras sätt att se på saker och ting. |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:48:05
|
| Per: Kanske är det så men det verkar konstigt att någon tillverkare skulle satsa på solid-core tekniken om den begränsar transparens och upplösning. Det bör ju kännas som en försämring med alla bra inspelningar och det blir svårt att sälja kablar om favoritplattorna låter sämre. |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:22:13
|
alla kablar begränsar ju transparns och upplösning. man kan aldrig få mer än den transparens och upplösning som apparaterna tillåter. det var det jag menade.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:30:55
|
Aton!
Jag tycker att du är inne på helt rätt spår här! Man kan visserligen skälla på inspelningarna o.s.v hur länge man vill, men gillar du Kajsa-Stina så får du ta den inspelning som finns. Det går inte att shoppa runt efter inspelningar när det gäller populärmusik, som det i viss mån gör med konstmusik, och då måste man anpassa sin anläggning så att den låter bra även när inspelningarna inte är hundra.
Det handlar inte, tycker jag, om att finna sanningen. Det handlar om att njuta av musik. Med alla tillbuds stående medel. Låter det bra med filter i ngn form så gör det. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
MosFet
Member

57 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 15:06:26
|
Aton: "Tänk om någon butik kunde införa en kabelbuffé med massor av uppkopplingar som man kunde knapp-växla mellan på en referensanläggning - det vore en service att satsa på."
Tanken är ju lockande men det faller ju på att något sådant skulle tillföra så mycket okända/försämrande faktorer att resultatet saknar värde. |
Doh! Bara en ändring till... |
 |
|
| |
Topic  |
|