| Author |
Topic  |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:06:49
|
Jo, det är såhär att jag har en gammal Pioneerskivspelare från 70-talet och har investerat i en oysterpickup för ca 700 kronor + en ny rem då såklart. Jag är inte någon fantast, men kan gilla ljudet i den gamla klenoden. Jag har inget RIAA-steg i min Amplifix och behöver därför råd och tips. Vad ska jag välja och vad ska jag tänka på ?
Som ni säkert har förstått så lyssnar jag mer på cd än vinyl och har enbart ett hobbeyintresse. Grundtanken är dock att jag vill att det ska låta så bra det kan för en vettig peng.
Mvh Martin
PS. Kan nån hjälpa mig med hur jag ställer in den mekaniska återföringsarmen ? Det finns en frigolitskiva med som man ska lägga under för att få rätt riktning, men hur jag än skruvar på tyngderna så får jag inte till det. |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/03/28 11:07:42 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:11:18
|
Menar du anti-skatingen? Om det är de tyngderna du menar, så ska de inte ge sådant moment så att armen åker ända tillbaks till ursprungsläget.
Eller så menade du något heeeelt annat... |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:11:58
|
Hmmm, om jag inte minns fel så kommer de i senaste numret av Hifi & Musk att tweaka ett billigt phonosteg så att det presterar bättre än original. Varför inte läsa om detta och kanske följa receptet. Det kan ju ge mycket välljud för lite pengar.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:21:21
|
Förbaskat bra tips. Då inväntar jag Hifi & Musik med spänning. Men när kommer den...Tycker det har gått bra länge nu f¨rån förra numret och jag har lite smått intresse av att läsa lite extra om S6:orna.
Just det Knoppen, anti-skating är precis vad jag menar. Ursäkta min okunnighet Ska armen alltså inte åka tillbaks helt ? Det trodde jag var meningen. Men nu börjar det klarna. Kan det vara så att jag har missuppfattat denna funktion ?
Nålen stod och tuggade papper på Dire Straits, brothers in armsplatta i nästan en timme nu senast medans jag var ute ett ärende och glömde LP:n på. Jäkligt pinsamt att erkänna, men hur kan detta ha inverkat på nålen ? |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:34:01
|
H&M har låtit modifiera Vincents riaa. Den kostar väl kring en tusing. Jag har inte hört resultatet av modifieringen ännu men det påstås att det skall vara ett rejält lyft. Annars finns ju Pro-ject phonobox för en femhundring (eller kanske ngt mer) och en SE version av densamma för ca 1,5 tusing. Den billigare varianten hade jag på rega tiden. den är klart värd sitt pris. Den hanterar mm såväl som mc. Nad har väl nån liten billig rackare oxå som jag tror kostar omkring en femhundring.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:40:07
|
| Med tanke på kvaliteten på spelaren tycker jag att du ska välja den billigaste Riia:n du kan hitta. Det är liksom inte där du kan förbättra ljudet. Har sett en tysk variant i en del butiker av ONOFF-typ som säljs till folk som har en gammal vinylspelare de vill använda till minianläggningen. Kostar ca 250:- och lär räcka utmärkt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 16:13:07
|
| Fast när man väl har börjat med vinyl är det svårt att sluta, så när du upptäcker hur kul det är, så är det bra att ha satsat på ett halvhyfsat RIAAsteg från början, nämligen den lilla phonoboxen från Pro-Ject eller något liknande. Men det var nog längesen man fick den för 500, tror den ligger på drygt 800 nuförtiden. Men beggat går det kanske att få tag på billigare än så. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 17:22:08
|
Vinylbutiken har enklare RIAA för ca 250:- och uppåt. (om det är något att ha vet jag inte) NAD pp1 kostar 595:- Project Phonobox 895:- Vincent 1100:- Sedan kan man ju köpa begagnat för ca 50 - 60 % av nypriset. Lycka till i plast-träsket !  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 19:42:50
|
Många trevliga tips. Tror jag ska titta närmare på en sådan där Pro-ject. Jag vet en trevlig affär hät i Göteborg som säljer dessa. Jag vill inte sälja mig allt för billigt då LP-spelaren faktiskt var högt klassad när den kom på 70-talet och gick loss på en hel del. Nu går den givetvis inte att jämföra med dagens och jag vet hur dessa kan låta. Men den är helt klart trevlig och till NAD-försteget med inbyggt RIAA som jag nu har sålt lät det underbart, i mina begränsade vinylöron.
LP-spelaren är en Pioneer LP 12 för de som vet och kan.
Mvh Martin |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:35:24
|
| Det är inte säkert att du får bättre ljud med en separat RIAA, den inbyggda i en del av NAD´s försteg är helt dugliga! Om du ändå vill ha något bättre än den inbyggda, försök låna en och testa före köp så att du kan höra eventuell skillnad. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 19:53:32
|
Pioneer LP12; om jag inte missminner mig är detta en äldre svarv i träkabinett med fjädrat verk?
Den är inte så tokig, faktiskt. Kanske ingen Thorens, men väl värd att användas. Ställ anti-skridskon på ungefär samma värde (vill minnas att graderad skala finns) som Du har nåltryck. Nåltrycket ställs enligt rekommendation för pick-up:en, eller ännu bättre; låna en inställngsskiva från Din lokale HIFI-handlare och följ denna, så får Du den så bra det går...
Som RIIA rekommenderar jag Pro-ject The phono box, enligt ovan. Går Du upp sedan på bättre pick-up, ex v Ortofon MC20-30 Super, hör Du klar skillnad till det bättre för Vincenten för ca 1100 spänn. Ambitionen får bestämma... Lycka till med svarven! |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 07:55:05
|
2_4_U:
Trevligt att du tyckte LP:n var okej. Det är precis den du beskriver. Inställningen är helt klart lite klurig, men jag får ge det ett nytt försök. Du är nu den andra som tipsar om project. Det låter som ett klokt val. Sen får vi väl se hur mycket spelande det blir av. Men du tycker alltså att spelaren är värd en finare pickup och kan förvalta den väl ?
Mvh Martin |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 10:09:04
|
inmarv och 2 4 U:
Jag hänger på diskussionen lite här och frågar 2 4 U om du möjligen vet något om Pioneer PL-51A jag vet själv att det är en direktdriven i träplint på drygt 10 kg men där stannar det. Jag har fått den till skänks så därför har jag ingen info alls om den. Det sitter en shure pickup på (glömt modellen) och det låter rätt bra med EFF-ISL till förstärkaren :-)
Tack på förhand
Melker |
Halmstad |
Edited by - Melker on 2003/03/31 12:10:26 |
 |
|
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 14:15:41
|
Melker
Vet ej något om denna spelare, men har för mig att Pioneer gedigen kunskap om direktdrivna svarvar. Vill minnas att dom tidigt kontruerade sina motorer med skruvformade poler för mjuk och steglös momentuppbyggnad, annars ett problem med axel direkt i tallriken utan "skyddande gummi" emellan om man får travestera lite. En annan sak som gick rakt mot varandra var startsnabbhet och mjuk gång; ju starkare motor desto större momentpulsationer i motorn, något som skruvade polarna klarade bra. Normalt bygger man tung tallrik som svänghjul för att ha lagrad rotationsenergi under momentsvackor, samt bromsa momentuppbyggnaden. Detta är dock ett problem för direktdrivna spelare som ofta användes i DJ sammanhang, då plattan skall igång "fortare än körv" (ordspråk i Trollhättan).
Vikten torde tala för hygglig resonansfrekvens så den verkar kunna vara resonansdöd. Shure är ju tillverkare som både kan göra bra pick-ups och har gjort ett otal OEM-varianter av skiftande kvalitet. Beror väl på hur mycket dom som gjort svarven velat betala om den varit standardmonterad ...
Egentligen är en massa teorier ointressanta, Du tycker den spelar bra och då lyfter jag bara på hatten. Själv har jag en gammal JVC JL-A1 ungefär detsamma som Pioneer LP12, med en bas pick-up; Ortofon OM-20. Har en Pro-ject Phonobox. Brorsan har en Vincent till sin Thorens 316 (En jäkla skillnad om min franska ursäktas...). Spelar tillräckligt bra för mina gamla vinylreliker...
|
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 14:32:34
|
Ja det där med startsnabbhet så har de definitivt prioriterat jämn gång. Den startar upp till full hastighet på knappt två varv och det är riktigt långsamt jämfört med min Technics 1210 MKII som startar på knappt en kvarts varv men som sagt i detta fallet så är det ju bara bra. Den är dessutom väldigt stabilt byggd och det är såndär härlig kassaskåpskänsla på knapparna för 33/45 varv, pitch rattarna (en för 33 och en för 45) är visserligen små men känns lagom pålitliga och lagom tröga. Det är ju riktigt bra att det sitter RCA-honor på baksidan att inte alla spelare har det är ju en gåta.
jaja gratis är gott :-)
tack för synpunkterna
Melker |
Halmstad |
 |
|
| |
Topic  |
|