HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkardefekter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:21:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag hade en tråd om detta under DIY men ingen nappade så jag fortsätter här enligt mottot: Hellre en dum fråga än ingen fråga alls

Det finns (minst) två problem med förstärkaren jag lånat hem. Kan någon ge möjliga förklaringar till dessa fenomen:
1. När strömmen slås på (vridreglage) kommer en bassmäll i högtalarna med rätt hög ljudstyrka trots att volymreglaget står på 0. Jag har tidigare aldrig hört en förstärkare skicka ut en kraftig "ström-stöt" när den startar. Kommentar?

2. Förstärkaren ger ett påtagligt tomgångsbrus i diskanten. Inget diskret susande, utan störande brus. Det påverkas inte av volymkontrollen. I bas- och mellanregistren är det så gott som tyst. Vad tyder sådant brus på? Är det nåt som kan åtgärdas?

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:30:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ja,

köp inte den förstärkaren helt enkelt

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:51:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Kraftfull åtgärd!
Fler förslag? (Ljudklangen är tilltalande)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:38:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Okej, nytt försök. Omformulerar frågorna något, skulle verkligen uppskatta någons gissningar kring detta ämne eftersom jag gillar förstärkaren (harmonisk distorsion är kanske inte så dumt ändå...) Många på det här forumet gissar garanterat bättre än mig kring sånt här
1. Mellanregistermembranet studsar till ordentligt när stärkaren slås på. Men högtalarna kan väl inte ta skada av dessa plötsliga spänningsförändringar? Man kan väl se det som vilken dynamikskiftning som helst under musiklyssning?
2. Finns det nån möjlig förklaring till tomgångsbruset som skulle kunna åtgärdas någorlunda enkelt? Förstärkaren har fått en del fina recensioner så jag har svårt att tänka mig att bruset funnits där från början.

Edited by - Aton on 2003/03/30 17:39:48
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:53:10  Show Profile Send Tomas a Private Message
1.Även mina mono-block skickar ut en kraftig "stöt" till högtalarna vid påslagning vilket är mkt vanligt bland "bättre" förstärkare. Alltså ingenting konstigt.
2.När jag bytte försteg till Advantage p-1 fick jag ett lågt brus från diskanten. Ringde till Bladelius som sade att slutstegs-ingångarna stod för högt gentemot förstegets utsignal och detta gick att åtgärda i slutstegen. Men i en Integrerad skulle inte jag börja trassla(för dåliga DIY-kuskaper). Och är det nytt och inget super-duper pris rekomenderar jag att titta efter någon annan(finns ju oändligt många)

MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  18:02:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Tackar. Då var ettan löst Återstår tvåan. Jag undrar om det inte kan finnas en annan förklaring. Här snackar vi ju tomgångsbrus utan inkommande signal. Då borde väl inte ansluten signalkälla påverka viloljudet?

Edited by - Aton on 2003/03/30 19:54:36
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/30 :  19:48:21  Show Profile Send Jadde a Private Message
vad har hänt med fronten? ser lite konstig ut...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  19:52:22  Show Profile Send Aton a Private Message
Jadde: Hur menar du då?
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/30 :  20:45:33  Show Profile Send Nagra a Private Message
"vilket är mkt vanligt bland "bättre" förstärkare. Alltså ingenting konstigt."

Jag skulle klassa det som ett konstruktionsfel, så här ska det väl bara inte vara, tänk om motorn på bilen skulle knacka varje gång man startar den. Jag har inte hört att Mark-L, Krell, Audio research, ha sådana fel.
Märkligt

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/30 :  21:02:20  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag har lyssnat på Krell för 100´ som gör detta. Han jag köpte högtalarna av hade enorma mono-block som gjorde detta. Minns ej märket. Undrar om inte Bladelius 300kilos mono-block också gjorde något liknande. Vilken tur att jag inte kopplade på min b20 till högtalarna!

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/30 :  21:28:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
Dessutom! T.ex formel 1 och vissa andra högprestanda bilar kör utan koppling. Hur som helst så körs ju motorerna nästan sönder under ett lopp. Men det är klart, på en volvo eller toyota modell vanlig behöver ju inte kunna prestera så mycket så de har ju massor av filter och spärrar och dylikt. Precis som Pioneer och Sony inte behöver prestera så mycket.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/30 :  21:44:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Visst kan högtalaren ploppa till lite när man slår på förstärkare. Många förstärkare går ju på tomgång och en del slås aldrig av. Men mitt slutsteg modell äldre som jag slår av helt när det inte används låter lite när man slår på och av. Toligen för att den inte har skyddskretsar som hindrar ploppen.

Bruset i diskanten däremot känner jag inte igen. Förstärkare skall under normala omständigheter inte avge hörbar distorsion. Men det kan ju vara din jord som är dålig och bildar en brumslinga som överlagras av musiken. I så fall är det inte förstärkarens fel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:12:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det nödvändigt att jorda en förstärkare som tillverkaren anser "måste" jordas. Eller är ingen jord möjlig eller kanske t o m "bättre" än dålig jord?
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:51:47  Show Profile
Öhh...

Okej, på fråga:

1) Om en förstärkare, oberoende av om det är en integrerad eller effeksteg/försteg, ger någon som helst form av "bang" eller ens minsta pip vid påslag då ÄR förstärkaren felkonstruerad. Tänk själv, hur stor stöt är det som kommer farande ??? Jag menar, bara för att man kör en t.ex. Porsche 996 GT2 (462 hkr) så startar man inte vid varje rödljus med att lägga ett par svarta lakritssnören bakom sig eller hur ??? Alltså, detta är fel, även om det inträffar på en Krell (jag har ägt Krell monoblock och dom var knäpp tysta vid påslag).

2) Ungefär samma sak som i svaret ovan. I princip kan man säga att någon har missat en del i konstruktionen, troliga men omöjliga felkällor är fel i jordningen / jordplanen.

Alltså, mina högst egna preferenser är att en sådant här beteende hos en förstärkare innebär att den inte godkännes. Men det är mina värderingar, och det innebär inte att de måste delas av andra.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:56:36  Show Profile Send Jadde a Private Message
Aton: tänkte på den blåa färgen.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:26:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
1)
kan det inte vara så att i ""bättre" förstärkare" så vill man ha en så ren design som möjligt och plockar då gärna bort skyddskretsar och sånt?

2)
jag har brus i ett par monoblock också, men bara när jag använder vissa ljud-källor. när jag har dem inkopplade till hörlursutgången på dvdn(har inget försteg =( ) så låter det ingenting.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2003/03/30 23:27:41
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:53:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Om du inte har jordat då kan det inte bli någon brumslinga den vägen iaf.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/31 :  01:01:02  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har samma problem, alltså att det ploppar till varje gång jag slår igång grejerna, Inte direkt högt menen lite plopp. Misstänker elnätet starkt då jag tidigare i vintras hade ett annat litet problem då det var hög belastning på det.

Ang. bilar(som någon drog pararell med). Har en splitterny bil och den knackar visst i motorn varje gång jag startar den och den är kall...inget konstigt med det...Antar att det kan göra samma med elektronik också.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/31 :  11:46:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Detsamma gäller ju professionell utrustning. Mixerbord för ett par hundra tusen och monitorer för hundrafemtio så MÅSTE man vara noga med att reglagen står nere för annars smäller det utav bara . Men detta är ju inget problem då musikelektronik inte mår bra av att stå avstängt, och ännu sämre av att sätta på och stänga av stup i kvarten.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/31 :  12:06:07  Show Profile Send NtR a Private Message
De problem du beskriver, Aton, var vanliga förr. På äldre grejor alltså. Nu är det nog tyvärr så att en del "kultprodukter" är just gamla grejor. Innanför skalet alltså. En del mindre tillverkare har varken råd eller kunskap att bygga grejor som både låter bra och innehåller skyddskretsar och annat som får dem att bli användarvänliga också. Då kan det bli så här. Jag ansluter mej til dem som anser att förstärkaren är, ja inte felkonstruerad kanske, men gammalmodig. Just den stärkare du har på bilden har jag inte hört, men sett en test där den mätte uselt. Säger ju som bekant inte alltid så mycket om ljudet, men konstruktionen!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000