| Author |
Topic  |
|
|
PatrikB
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 18:38:12
|
Igår kväll började min anläggning uppföra sig väldigt underligt. När CD-spelaren står för signalen så sprakar och knastrar det något våldsamt i vänstra högtalaren. CD spelaren har gått sönder är första reaktionen men exakt samma problem uppenbarar sig när jag provar med en annan CD spelare. Fel på förstärkaren tänker jag då och provar med datorn som signalkälla, nu fungerar det helt utan problem. Allt låter som det skall. Jaha, har signalkablarna oxiderat eller gått sönder på något vis då? Nej det har dom inte heller, hur man än kopplar så låter det illa i vänster kanal, det går inte att få det att uppträda i höger. Inte heller att byta ingång på förstärkaren hjälper. Missljuden hänger kvar så fort det är från en cd spelare signalen kommer. Vad ska jag göra? Ytterst tacksam för hjälp! |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:53:57
|
Har du kört med samma skiva i cd´n resp.datorn när du testat--? Har du testat med olika skivor i cd´n. Jag har själv fått lite skrämselhicka av en bränd skiva som hade ändrat sina data i den ena kanalen. Lät så pass illa att katten gick ut. |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 09:17:54
|
Spooky!!
Om det inte är fel på en enstaka CD-skiva så MÅSTE ju felet ligga i förstärkaren i.o.m. att du har testat med två olika CD-spelare. Det skulle kunna hänga ihop med att CD-spelare kanske lämnar en högre utnivå än t.ex. din dator, och att detta gör att din förstärkare får spelet. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 09:30:26
|
| Har du testat med hörlurar, från CD:n till en hörlursförstärkare alltså? Om det fungerar så är det ju inte spelaren det är fel på. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 11:45:42
|
Har haft liknande problem med en skiva en kompis hade kopierat till mig! Knastret var dock ej konstant.
Det kanske var virtuell vinyl?  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 11:55:49
|
Usch, ingen rolig historia! Jag har ingen lösning, bara lite spekulationer. En CD-spelare är den signalkälla som lämnar högst utsignal. Det är vad jag tror är problemet. Kan det vara så att något i din stärkare överstyr p.g.a detta? Grundproblemet låter ju som en dålig volympot el. ingångsväljare, men det har du ju provat så det sket sig. Jag tror att ditt ingångssteg har fått snuva och överstyr vid höga in-nivåer. Men jag vet inte. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
PatrikB
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 19:27:56
|
Skivan är 100% original. David Gray - White Ladder närmare bestämt. Använde också denna skiva när jag provade med att spela CD via datorn, vilket gick bra.
Felet är inte heller specifikt för denna skiva dessvärre. Prövade med min Minidisc igår också och den spelade på utan problem den med.
Men men, nu har jag i alla fall konstaterat att det ÄR förstärkaren det är fel på. Släpade hit en NAD 705 och med den fungerade det alldeles utmärkt. Den gav dessutom mina högtalare ett ordentligt skjuss i bas regionen. Det var rätt så skojigt att upptäcka att mina Dali stativare kunde prestera så mycket bas. Dock så föredrar jag det lite mer neutrala ljudet från min numera defekta Denon stärkare. För tillfället för jag åtnjuta David Gray i mono istället. Vilket kanske inte är någon fullträff, då det inte ens är riktigt mono. (Balans kontrollen fullt på höger kanal)
Är detta något som är värt att lämna in på lagning eller är det bara att köpa nytt? När jag lämnade in min CD spelare (defekt laser) så kostade det ungefär lika mycket som spelaren var värd i fungerande skick, vilket ju var lite snopet.
Det underligaste hittils tror jag är att jag fick ut ett felfritt CD-ljud en gång under försöken. Då SAMTIDIGT som ljudet från datorn även fast dom var kopplade till olika ingångar (Dator AUX, CD TAPE1). Detta krävde också att Rec Out Selectorn stod i ett visst läge. Mycket underligt... Jag lyckades inte upprepa detta heller.
Men som sagt, är det nytt eller lagning ni tror jag ska satsa på? |
 |
|
|
PatrikB
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 19:42:56
|
Jag kom just på att min cd spelare också har en utgång med variabel utgångs styrka. När jag kopplar via dessa utgångar och sänker ut volymen slutar det spraka i vänster kanal. Dock så är det väl inte något vidare ljud på det här viset heller. Volymen går lite upp och ned då och då och basen beter sig lite underligt till och från. Jag tror att volym reglaget i cd spelaren har sett bättre dagar då det sprakar när man skruvar på den. (Aldrig använt denna funktion förut).
Men det är bättre än fake mono i alla fall, och det får väl duga tills en fullvärdig lösning kan presteras. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 20:49:58
|
| Förstärkarens ingångar kan ju vara dåliga, åtminstone de vänstra. Eller hur många har du kollat? |
Hifiarkeologen |
 |
|
| |
Topic  |
|