HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazzanova, Thievery Corporation och Koop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/30 :  19:25:09  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej allihopa!

Har fått upp öronen för ovan nämnda grupper och skulle vilja ha lite utlåtanden och åsikter om dessa och deras inbördes lik/olikheter. Karaktär vad gäller låtbyggnad och ljudkvalitet är så klart intressant, liksom vad det gäller kvinnlig, manlig sång, instrumentering, ljudbild (svulstigt, minimalistiskt, kallt-hårt, varmt-mjukt m m), stämning, tempodynamik (långsamt, up-tempo el blandat?), subbas, mångfald el brist på detaljer och olika "ljudlager" med mera är saker jag undrar över. Har bara hört några klipp på nätet än så länge så berätta allt. Har läst om grupperna på Allmusic och fått en någorlunda bild men det vore som sagt kul med lite info från er som lyssnar på dessa tonsnickrare.

Hälsningar

redestad

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/30 :  20:09:18  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Thievery Corporation och Koop är mycket bra. Jag kan nog tyvärr inte beskriva dessa gruppers musik så utförligt som du vill. Koop är ju ett svenskt band bestående av två killar. De har bjudit in en massa duktiga sångerskor som sjunger på plattan ("Waltz for Koop") och musiken är ganska "jazzig". Thievery Corp. är mindre jazz och mer "down-tempo-tchno-jazz-dance...". Jag kan rekommendera deras "The mirror conspiracy" och "DJ Kicks". KÖP! Lyssna även på Krüder and Dorfmeister, St Germain och Tosca.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:43:01  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, känner att jag inte är insatt tillräckligt för att svara på dina punkter men en rekommendation inom området kan man ändå ge.

Jazzanova´s skiva "in between" är en fin platta som helhet men jag tycker ändå att ett spår sticker ut ur mängden (på ett positivt sätt). Det är näst sista spåret "takes you back" jag tänker på, lyssna å njut.

Koops skiva är även den helt ok och (som bubblebobble sa) längre åt "jazzhållet".

ja det e bara att lyssna på.../micke
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:44:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Du har fastnat i trip-hop jungeln !!

Vad är nu trip-hop är det många som undrar, faktiskt undrar så många så jag bestämmde mig för att skriva en liten snutt och försöka förklara just vad trip-hop är enligt min mening, ingen lätt uppgift, men jag borde få er att inse tillräckligt mycket för att få er att forska vidare på egen hand. Denna text är Copyright mig själv © 2001, så ni inte får för er att börja kopiera!

Året är 1993 och engelska musikskribenter försöker kategorisera den nya typ av musikstil som på sista tiden gjort sig känd under genres såsom acid funk, soul, jazz och hip-hop. Den nya musikstilen passade inte riktigt in under någon av dessa genres så begreppet trip-hop dök upp. Här har vi downtempo, breakbeat, influerat av just soul, jazz, hip-hop och elektronika, tadaaa, vi har -trip-hop. Man skulle kunna säga att trip-hop är rap/hip-hop fast utan rap, dock används rap fortfarande i viss del. Trip-hop är inte elektronika, inte heller house MEN det kan ibland låta så, trip-hoppen är alltid nyskapande.

Men vilka grupper va det då som drog igång trip-hoppen? Många ”experter” menar att det är Massive Attack som dragit igång allt detta, de använder ord som ”the godfathers of trip-hop” jag tycker nog att begreppet arkitekter passar bättre eftersom det finns så tunna linjer mellan trip-hop och vissa hip-hop experimentella grupper. Massive Attack är alltså en av trip-hoppens främsta arkitekter. Det fanns en gång i tiden en grupp i Bristol i England som hette The Wild Bunch, bildades 1983, har du hört talas om Tricky? En snabb vass tunga tillsammans med några av de som kom att bilda Massive Attack gjorde nyskapande experimentell hip-hop / rap som senare skulle komma att betraktas som trip-hop. The Wild Bunch blev senare gruppen Massive Attack, de släppte sin första singel 1990 – Daydreaming. Till och från har Tricky samarbetat med Massive Attack medan han själv släppt eget material. Nu då till Portishead, inte va det Portishead som lade grunden till trip-hop inte, snarare kan man säga att Portishead va en av de mest lyckade grupperna att popularisera trip-hop. Portishead hjälpte också trip-hoppen att utvecklas, kanske mer än någon annan trip-hop grupp någonsin, deras sound är unikt och invecklat, snabbt har det dykt upp liknande artister, dock ingen lika framgångsrik som Portishead själva. Portishead är i själva verket namnet på den engelska sjöstad där Geoff Barrow växte upp som ung, 1991 skapades gruppen i Bristol England och de släppte sitt debutalbum Dummy 1994

Home of trip-hop – Bristol i england, visst det kan man nog mycket möjligt säga. Bristol är en liten grå mörk stad i england, lika som Portishead är en liten by, saken är den att både Portishead och Massive Attack kommer från Bristol. Här kanske man kan dra en parallell med Seattle i staterna. Man brukar säga att för att kunna göra riktigt bra trip-hop måste man sitta på någon mörk plats, typ bristol och vara lite sådära smådeppig, ja nu när Portishead kommit upp sig, ja då åker de till soliga australien för att göra sin nästa skiva… FY Portishead.

De labels som till viss del drog igång det hela va Ninja Tune, Mo’Wax, samt Cup Of Tea. Här hade man plötsligt en genre som lätt grupper som Portishead, Dj Shadow, Tricky, Wagon Christ, Cold Cut, Massive Attack m.fl. falla in i, trip-hoppen va född! Dock som uttryck för man får inte glömma att t.ex. Massive Attacks album Blue Lines släpptes 1991. Man hade ett fack att stoppa dessa grupper i.

Men hur låter då trip-hop? Själv tycker jag det är rätt stor bredd på denna genre, oändligt mycket större än t.ex. drum n bass som är relativt enkelt att sätta fingret på. Samplade trumljud, beats, Scratch:ningar, rap, ambient, atmosfär, såväl elektroniska, halv eller helanalogiska instrument används i trip-hop. Ett tipps är igentligen att lyssna igenom några spår av någon trip-hop artist och höra efter själv. Trip-hop är oftast mysket stämningsfull musik, den är vacker och väldigt musikalisk. Ta madonnas. senaste platta music. här har vi klara infuenser av trip-hop, ska man vara oense om det eller inte? Jag stoppar helst inte Madonna. i denna genre:) visst det är en bred genre, visst är det stor skillnad mellan Portishead. och Massive Attack., eller? Spelrummet är stort.

Vad är då ”typisk” trip-hop? Nedan några av mig rekommenderade trip-hop samt relaterade/liknande grupper:

Portishead, Massive Attack, Björk, Tricky, Hooverphonic, Bowery Electric, Dj Shadow, Dj Krush, Dj Food, Dj Cam, Air, Nightmares on Wax, Funki Porcini, Skylab, Coldcut, Morcheeba, Betch Orton, Moloko, Kruder & Dorfmeister, Kid Loco, Lamb, Unkle, Black Bow Recorder, Everything But the Girl, Sneaker Pimps, Alpha, Archive, Laika, Crustation, Goldfrapp, Gus Gus, Monk & Canatella, My Scarlet Life, Perry Blake, Terranova, Emiliama Torrini, Baxter, Broadcast, Esthero, Moodorama, Red Snapper, Static Sound System, Kruder & Dorfmeister, Attica Blues, Chlorine Dream, Cinematic Orchestra, Code7, Coldcut, Dimension 9 Soundwerx, DJ Colin B and Friens, Dj Vadim, Fat Rhino, Kid Koala, Mythology, The Neo Strip, Shortwave, The Mystica Colonia, Bentley Rythm Ace, Chemical Brothers, Cibo Matto, Dj Spooky, Death in Vegas, Dr. Octagon, Fatboy Slim, Future Sound of London, Howie B, Jimiroquai, Moloko, Mono, Propellerheads, Ruby, Skylab, Sneaker Pimps, Tvievery Corporartion, Alpha, Amstrong, Anjali, Archive, Attica Blues, Baby Fox, Baxter, Big Sir, Broadcast, Cuba, Crustation, Day One, Gry, Jay Jay Johanson, Krom, Mandalay, Market, Monk & Canatella, Passion Flower, Andrea Parker, Pelican City, Smith & Mighty, Spherical, Waldeck, Tosca. med flera..

Några nämnvärda labels:

Cup Of Tea, Altavoz, Jazz Fudge, MoWax, Ninja Tune, Quannum Projects, SoundResearch

Några milstolpar eller nämnvärda skivor inom trip-hop nedan:

Massive Attack – Blue Lines - 1991
Från början introducerades detta album som hip-hop eftersom 1991 det inte fanns något trip-hop att kategorisera den i, mycket senare 1993 omnämdes den och kategoriserades som ett typiskt trip-hop album. Här har vi låten Unfinished Sympathy, en riktig höjdare på denna skiva. Igentligen alla spår på detta album är grymt bra, bara köp.

Dj Shadow. – Entroducing. - 1996
En av trip-hoppens allra största artister Dj Shadow från Kalifornien i USA skapade denna skiva helt och hållet utifrån samplingar från olika skivor och andra ljudkällor, mycket av beatsen kommer från hip-hop. Denna skiva finns med i Guiness Book of Records eftersom det är den enda album gjort helt utifrån samplingar. Denna skiva är ett måste för alla trip-hop fanatiker.

Tricky. – Maxinquaye. – 1995
Detta album kategoriserades som trip-hop fast att Tricky själv inte gillar kategorin trip-hop, några bra spår, ett legendarisk trip-hop album. Dock inte alla som gillar tricky´s musik, provlyssna innan köp.

Portishead. – Dummy. – 1994
Otroligt mörk skiva, kategoriserades som trip-hop vid första anblick, här har vi trip-hop i sin renaste form. Detta är Portisheads debut album vilket släpptes 1994. Hör har vi glödande orglar, krispiga gitarrer, precisa trummor, skumma ljud av Dj Andy Smith på två deck vinyl. Här finner vi spår som Sour Times, Wandering Star, Numb och såklart klassikern Roads som är mångas Portishead favorit. Är du trip-hoppare, eller funderar på trip-hop.. KÖP detta album.

Dj Krush. & Toshinori Kondo. – Ki-Oku. - 1998
Fruktansvärt mörk trip-hop, bland det tyngsta jag hört, bara Bowery Electric. kan komma så nära, möjligen Portishead.. Här arbetar Dj Krush. tillsammans med Toshinori Kondo, . en välkänd artist på trumpet. Det känns som om man åker på en regnig gata i San Fran Sisco, är privat dekkare och har ett misserabelt liv när man lyssnar på detta album, alla låtar är otroligt väkomponerade, det ryser i kroppen och man kan känna varje sekund av hårt arbete i studion. Detta är ett speciellt album, provlyssna innan köp. Dock ett måste! Kanske passar albumet Entroducing med Dj Shadow. bättre för vissa, helst ska man ha bägge, så är det bara!

Dj Cam – Underground Vibes - 1994
Rolig skiva av Dj Cam som igentligen inte alltid räknas till trip-hop, han är lite av gränsen mellan trip-hop och den typ av experimentell rap som alltid legat nära trip-hoppen. Funkigt album, det leks en hel del på vinylspelarna. En skiva som är helt okej, alla trip-hoppare gillar denna vågar jag nästan påstå.

Bowery Electric – Beat - 1996
Skum skiva av en skum underlig grupp, Bowery Electric låter dig bara flyta med musiken i detta album, fluff fluff trip-hop och mörkt sound.

Det va bara ett axplock av album, det finns lika många till som är lika bra, och flera flera flera till.. Så provlyssna nu någon av dessa grupper eller köp någon sorts kompilation skiva med flera av dem. Mycket nöje i djungeln…

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/31 :  00:46:45  Show Profile Send redestad a Private Message
Tack för alla bra tips och en särskild eloge till Niklas Nord för den utmärkta historielektionen, mycket bra och intressant. Är faktiskt bekant med flertalet grupper du tagit upp. Massive, Portishead, Sneaker Pimps, Morcheeba, Beth Orton, Björk och Hooverphonic är alla viktiga ingredienser i min skivsamling, men jag visste inte att dessa hade mycket gemensamt med de grupper jag undrade över, låter ju plötsligt ännu intressantare. Ska definitivt undersöka närmare hur rubrikens tre grupper låter, att det är stora jazztendenser ser jag som ett stort plus, är mycket förtjust i jazz och då främst bop från sent 50-tal och framåt.

Någon som vet någon webbsida där man kan lyssna lite på dessa grupper? Hur tycker ni att ljudkvaliteten är då? Alltid lika spännande.. Kom gärna med fler tips, åsikter och utlåtanden.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:42:10  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Det fanns mycket bra i Niklas lista. Har själv aldrig förstått begreppet "Trip-Hop", men Niklas förklaring är bra. Tänkte slå ett slag för ytterligare två grupper som passar in i samma kategori: Zero 7 (albumet "Simple Things" från -01 är fantastiskt bra) och 4 Hero (lyssna på albumet "Creating Patterns" från 01).
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/01 :  01:21:43  Show Profile Send redestad a Private Message
Ska kollas upp! Tackar för alla förslag så håll ångan uppe...
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:35:03  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
När det gäller Koop så tycker jag absolut att deras första/förra ska kollas in också. Waltz for Koop är som sagt en jazzskiva, gjord på dator. Den förra, Sons of Koop har också den mycket jazz i sig, dock inte den glada "klubbjazzen" som finns i den nya. Istället är det mycket mörkare, långsammare, en väldigt mycket mer elektronisk skiva, lite slöa beats och så där. Hmm, ska nog hem och sätta på den, det var ett tag sedan jag lyssnade på den.

/Jonas - som inte är någon jazzkännare så den som vill avrätta mig för "klubbjazz" får gärna göra det
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/03 :  15:10:49  Show Profile Send lindvall a Private Message
Vill hålla med bubblebobble om Zero 7 tipset. En riktigt bra platta!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000