Author |
Topic  |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 20:02:57
|
Jag säger bara "Higher Ground" med The Blind Boys of Alabama! Visst, knäppare namn på en grupp får man leta efter Men det är ett mindre problem när det låter så här! 
Genom ett rent misstag fick jag den här skivan i händerna. Eftersom jag anser att det mesta (nåja, ganska mycket) är värt att prova åtminstone en gång tog jag hem skivan och la den i CD-spelaren. Det var ett antal timmar sedan och den spelar fortfarande. Ruskigt spelglad skiva! Sätter sig redan vid första lyssningen men växer ännu mer efterhand.
Upplägget är helt osannolikt: I centrum står några blinda gubbar, samtliga har fyllt minst 70 (det skulle kunna vara 80… ), men de har naturligtvis sjungit typ sedan de föddes. Sedan är det en bunt riktigt skickliga musiker i varierande åldrar. De blandar starka covers (bl a Aretha Franklin, Curtis Mayfield, Prince) med några traditionella gospelspår. Ibland drar det lite grann åt blues. Instrumenten är Hammondorgel, piano, bastrumma, elbas m m. Massor av känsla och en del spår är makalösa. Spår 6 är finstämt och vackert. Spår 12 bjuder på suveränt växelspel mellan vokalist och ett osannolikt känsligt gitarrspel med mycket mer luft än toner. På kuppen fick jag ett nytt favoritinstrument – pedal steel guitar (låter som en snäll elgitarr med mycket eko). De sköna eko-effekterna är överlag en bonus.
Ett måste för den som gillar något av det som nämnts ovan. 24 karat. Ben Harper är med på ett hörn, honom känner väl en del till.
PS. Låt inte gubbarnas ålder avskräcka, man hör inget särskilt av det. |
Edited by - Aton on 2003/03/23 22:35:15 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 12:17:23
|
Troligtvis heter de The Five Blind Boys of Alabama. Och förvirringen kan vara stort när man söker lite med hjälp av AMG. Då hittar man följande benämningar: Blind Boys of Alabama The Blind Boys of Alabama The Five Blind Boys of Alabama The Original Five Blind Boys of Alabama
Några av de måste vara ett och samma band, men den sista är väl en tidigare variant … Kanske finns någon här som är kunnigare i ämnet.
Hur som helst. Efter kort lyssnande av ett par deras låtar via nätet kan jag hålla med att de är jättebra!
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|