Author |
Topic  |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 20:14:02
|
Köpte Coldplay "A Rush Of Blod To The Head" häromdagen. Det är ju onekligen en brutalt bra skiva, jag har nynnat på Clocks ända sedan jag såg den på MTV för första gången. Nå, nu fick jag ändan ur och köpte skivan... Så otroligt usel - rent av skitkass - ljudkvalité har inte fått på skiva sedan jag köpte Panteras "Far Beyond Driven" tror jag. Ingen dynamik alls på hela skivan, distorderande mikrofoner, felmickade trummor, taskigt EQad och jag vet inte vad. Fy fan säger jag bara. Kan ingen köpa en varsin hörapparat till Ken Nelson (producent/inspelning) och George Marino(mastring)? Eller bara ge dom sparken och yrkesförbud!? |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 20:30:40
|
Ja - den är inte rolig. Men när musiken är tillräckligt bra brukar inte inspelningskvaliten irritera så hemskt. Men när man tänker på hur bra det KUNDE ha varit blir man sur  |
 |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 21:54:33
|
Hm nu blir jag intresserad. Dåligt ljud. Inga problem jag gillar britpop. Då måste jag köpa Travis också. Hehe! |
Hifiarkeologen |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 20:01:13
|
Ja förfan, den där är inte skoj alls, ger upphov till akut lyssningströtthet redan när man kollar på skivomslaget.
Ang. Pantera så är det väl iallafall tur att mästerverket Vulgar Display Of Power har bra ljud =) |
Svär gör man i kyrkan... |
 |
|
Fisherking
Member

351 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 22:51:11
|
Har den på vinyl och den låter ju inte jättebra men jag tror att det är meningen så. Eller rättare sagt de har struntat i ljudkvaliteten och istället försökt hitta det rätta soundet. Plattan växer faktiskt en hel del efter några lyssningar.
|
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 01:30:16
|
Låter inge kul det där, men måste slå ett slag för ljudet på Panteras alster, aningen speciellt är det ju men det är en mycket bra sonisk signatur för detta fantastiska band. Härligt kallt, hårt, brutalt, känslosamt och med en kraft som får en att bli glad. Tycker alla skivor har ett bra ljud med måhända Stora Södra Trendbrottet och senaste i ljudkvalitetstoppen, köttigare och lite mer dynamiskt. Skulle vara intressant att höra varför dekengren tycker att ludet är så erbarmerligt på Far Beyond Driven?
Ha det fint allihopa!
redestad |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 08:30:50
|
"Ang. Pantera så är det väl iallafall tur att mästerverket Vulgar Display Of Power har bra ljud =)"
Var är basen  |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 15:32:25
|
"Var är basen?"
Med hänvisning till musiken; precis där den skall vara.
|
 |
|
Fisherking
Member

351 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 18:49:14
|
Vill bara klargöra att jag i min post ovan pratar om vinylutgåvan av Coldplays skiva. Ser nu att jag inte gjorde det alldeles klart
|
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 19:48:51
|
Jag har CD versionen av denna skiva, tycker den låter helt okej.
Däremot så har den förra skivan Parachutes kasst ljud  |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:16:51
|
Nä nu. Att det är lite halvdant ljud på nya kan jag väl gå med på, men Parachutes? Kasst ljud? Håller inte med alls - många kvällar med mys till Parachutes har det blivit. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Peter_Å
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 01:31:50
|
Håller med om att förra skivan Parachutes har bättre ljudkvalitet än Rush of blood... Med en avslöjande anläggning så låter dock inte Parachutes helt bra heller, sångarens s-ljud (sibilants) är inte att leka med. Det väser till mest hela tiden! |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 11:19:01
|
"Med hänvisning till musiken; precis där den skall vara."
Pantera själva var i alla fall väldigt missnöjda med ljudet på "vulgar..." p.g.a. basbrist. De var mycket mer nöjda med ljudet på "Far Beyond Driven". |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 17:19:41
|
"Pantera själva var i alla fall väldigt missnöjda med ljudet på "vulgar..." p.g.a. basbrist. De var mycket mer nöjda med ljudet på "Far Beyond Driven"."
Ok, stämmer säkert det du säger.  På låtar som "This Love", "Live In A Hole" och "Hollow" för att nämna några, tycker jag mig höra basgitarren alldeles utmärkt. Om vi däremot tar "Mouth For War", så är basen (eller diplomatiskt uttryckt - avsaknaden av bas) på precis rätt nivå för att inte förstöra dynamiken i bland annat "kulsprute-riffen" som utgör låtens grund. Jag kan för mitt liv inte tänka mig ett passande tempo för en tydlig basgitarr just där.
Så åter "med hänvisning till musiken" så är det lämpliga ljudnivåer, bara en åsikt. 
|
 |
|
|
Topic  |
|