| Author |
Topic  |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 08:05:34
|
Hej allesammans!
Just nu går jag en liten kurs i affärsjuridik på Chalmers, och tänkte dela med mig av några grejer vi fått lära oss som har relevans när man köper och säljer saker begagnat bland annat. Jag är långt ifrån någon jurist, så om vi har någon lagtextvändare här på forumet får han/hon gärna kolla över det här och kommentera ifall det är något fel.
Avtalslagen: * Ett bud är att anse som ett anbud och binder budgivaren om anbudstagaren accepterar budet
* Svarar du på ett anbud, men inte inom skälig tid, förfaller det första anbudet och ditt svar är att anse som ett nytt anbud (om det kan tolkas som ett anbud) (sen accept)
* Svarar du ex "ja, men jag vill ha en xxx på köpet" på ett anbud förfaller det och ditt svar är ett nytt anbud som kan binda dig (oren accept)
* begär du en offert och sedan struntar i att besvara den kan du bindas av offerten genom passivitet. Beror dock på sedvänja.
Köplagen (gäller vid begagnatköp då det är konsument till konsument) * köplagen är dispositiv, detaljer i den kan alltså avtalas bort vid ett köp
* viktigt!!! Vid leverans mellan två orter via speditör övergår risken från säljare till köpare när säljaren överlämnat godset till speditör
* också viktigt: översyn av varan sker efter köpet. Undersök varan hemma om möjligt (inom skälig tid). Börjar du pilla på hos säljaren måste du avsluta undersökningen av den där, och kan inte i efterhand gnälla på eventuella småfel (rost på en bil etc). Om säljaren uppfodrar dig att undersöka varan är du dock skyldig att göra det på plats (för att i efterhand kunna klaga)
* blir det fel på en vara kan du gå tillbaka med den upp till två år efteråt. Dock är det du som har bevisbördan att visa att felet fanns där från början!
Andra viktiga grejer * om du säljer mycket begagnat, tänk på att försäljningarna riskerar att anses som yrkesmässiga och du helt plötsligt svara inför konsumentköplagen istället för köplagen. Här har köparen myckte större rättigheter och skyddas i mycket större utsträckning. Analogi: tredje bmw:n du importerar från tyskland är yrkesmässigt importerad (om jag förstod föreläsaren rätt).
* Om högre led i en säljorganisation (grossist, tillverkare etc) hävdar felaktiga saker i marknadsföringen är säljaren skyldig att berätta om dessa fel, annars skall köparen kompenseras skäligt. Det är en tanke i all välmening (och utan fula baktankar) till de som importerar eller tänker importera tweaks av olika slag. Se till att högre leds marknadsföring stämmer och det inte är mumbojumbo, annars kan ni riskera att steka för det!!
Fyll gärna på här om ni har koll på civilrätt! Jag tar inget ansvar för ovanstående . Verkar det intressant eller beröra dig, kolla upp lagarna!
//Rickard
|
Ino Audio for life |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 08:32:27
|
I stort sett har du rätt, men du rör till det lite.
Enkelt uttryckt, har du bjudit ut en vara för ett pris är du tvungen att sälja den för det.
Har du lämnat ett bud att köpa en vara för ett visst pris är du skyldig att köpa för det priset inom skälig tid. Alltså, om säljaren inte genast accepterar ditt bud är du inte fri för det, utan kan tvingas att köpa några dar senare. Tidsbegränsa därför alltid bud.
Ovanstående skall dock bevisas, i tingsrätt . |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 09:53:58
|
Som gammal Jur-student skulle jag vilja säga att "skälig tid" i detta fallet inte är lätt att identifiera. Vad är praxis vid liknande affärer.
Hualigen man blir inte klok på detta.
Mvh Jonas |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 13:59:29
|
För fast egendom gäller helt andra regler. Det kan vara bra att komma ihåg.
Sedan finns det något som kallas konkludent handlande vilket innebär att man kan råka acceptera bud fast man inte konkret har gjort en formell accept av anbudet. (Kan vara att man gör det som står i avtalet och därigenom genom handling aantar budet trots att underskrift på avtalet saknas))
|
 |
|
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 14:12:00
|
Ntr, du har inte riktigt rätt i "Enkelt uttryckt, har du bjudit ut en vara för ett pris är du tvungen att sälja den för det." Detta gäller endast om du bjuder ut den till en viss person, om man annonserar t.ex. här på forumet vänder man sig inte till en specifik person och därmed skall det inte anses som ett anbud utan endast som "marknadsföring". För att det skall vara ett anbud måste det vända sig till en person (eller juridisk person). Detta är ekvivalent med när det står fel prislapp på en vara i matvarubutiken, de är inte tvungna att sälja till detta pris. Dock kan det bli ett brott mot marknadsföringslagen, men det är en annan historia.
Rätta mig om jag har fel //Martin |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:07:30
|
En viktig detalj i sammanhanget; Ett muntligt avtal är alltid bindande, helt jämställt med skrivet och undertecknat avtal. Undantag gäller fastighet. Kan dock ofta uppstå tvist, eftersom det kan vara svårt att bevisa vad som "muntligen avtalats om". Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|