| Author |
Topic  |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 08:05:34
|
Hej allesammans!
Just nu går jag en liten kurs i affärsjuridik på Chalmers, och tänkte dela med mig av några grejer vi fått lära oss som har relevans när man köper och säljer saker begagnat bland annat. Jag är långt ifrån någon jurist, så om vi har någon lagtextvändare här på forumet får han/hon gärna kolla över det här och kommentera ifall det är något fel.
Avtalslagen: * Ett bud är att anse som ett anbud och binder budgivaren om anbudstagaren accepterar budet
* Svarar du på ett anbud, men inte inom skälig tid, förfaller det första anbudet och ditt svar är att anse som ett nytt anbud (om det kan tolkas som ett anbud) (sen accept)
* Svarar du ex "ja, men jag vill ha en xxx på köpet" på ett anbud förfaller det och ditt svar är ett nytt anbud som kan binda dig (oren accept)
* begär du en offert och sedan struntar i att besvara den kan du bindas av offerten genom passivitet. Beror dock på sedvänja.
Köplagen (gäller vid begagnatköp då det är konsument till konsument) * köplagen är dispositiv, detaljer i den kan alltså avtalas bort vid ett köp
* viktigt!!! Vid leverans mellan två orter via speditör övergår risken från säljare till köpare när säljaren överlämnat godset till speditör
* också viktigt: översyn av varan sker efter köpet. Undersök varan hemma om möjligt (inom skälig tid). Börjar du pilla på hos säljaren måste du avsluta undersökningen av den där, och kan inte i efterhand gnälla på eventuella småfel (rost på en bil etc). Om säljaren uppfodrar dig att undersöka varan är du dock skyldig att göra det på plats (för att i efterhand kunna klaga)
* blir det fel på en vara kan du gå tillbaka med den upp till två år efteråt. Dock är det du som har bevisbördan att visa att felet fanns där från början!