"Förstår inte argumentet att det skulle vara lättare att placera stativare än golvare. Jag tycker inte det är någon skillnad."
Nej det är ju inte fallet om man räknar med stativet ,men dock något som man inte kan undvika när det gäller det här är att stativhögtalare är "smäckrare" och därmed lättare att placera. MvhKristofer
En förtydling är kanske på plats: med lättplacerad menar jag att lätt kunna placera in högtalaren i rummet och få ett frekvenslinjärt ljud, framförallt då i basen som kan bli bumlig med golvhögtalare i ett litet rum. Detta gör att vissa högtalare aldrig låter riktigt bra i ett visst rum.
Beror väl på vad du har för högtalare. Alla golvare har inte jordbävnings-bas. Vad jag har märkt så måste man nästan placera stativare lika långt från väggen som golvare.
Lättare last för förstärkaren var fel uttryckt av mig, det är sant att snarare verkningsgraden kan vara lägre hos en stativare. Det jag tänkte på var snarare förstärkarens förmåga att hålla ett järngrepp om basen i en större högtalare, om det nu är fler eller större basar inblandade i konstruktionen. Detta kan kräva en biffigare stärkare enligt mina erfarenheter.
Om man nu inte har ett väldigt optimerat ljudrum, eller en väldigt slimmad smal och liten golvare, ja då är det oftast lättare att placera en stativare. Både estetiskt och ljudmässigt.