| Author |
Topic  |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 17:48:32
|
Lavardin IT 2x45w har bara fått fantastiska lovord. Absolut purist. Ingen har lämnats oberörd och ingen (tycks det) ha något negativt att säga angående ljudåtergivningen. Min fråga är då: Hur kan denna puristiska integrerade förstärkare driva ett par tungdrivna högtalare med sina 45w? Visst, jag är medveten om att det finns watt och det finns watt....men 45w kan väl inte få en trög högtalare att "släppa loss"? Är det så att den är "hur bra som helst" men man måste välja högtalare med omsorg så att de kan spela ut - eller behöver man inte tänka så smalt? Skulle jag t ex kunna driva mina notoriskt tröga B&W 802 SIII med Lavardins 2x45w? |
Artphotography |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 18:00:31
|
Nej, det är klart att man inte kan. Det verkar ha kommit nåt nytt mode inom hifi: #1 bas är fult #2 watt är fult
Min stärkare orkar inte driva högtalarna, det märks direkt då tyngre grejjer hängs på, det blir så enormt mycket bättre, så man vill knappt tro öronen.
|
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 18:06:37
|
jag har spelat både medeltröga piega c10 (89dB 4ohm) och trögdrivna elac 310(86dB 4ohm) med utmärkt resultat med lavardin IT. jag har inga invändnningar mot den här förstärkaren. en av de absolut bästa integrerade transistor förstärkare jag någonsin hört faktiskt. den har en förmåga att återge såväl klangfärg som detaljer utan att för den skull ge avkall på kraft eller musikalitet. nu vet jag inte hur trögdrivet "notoriskt trögdrivna" betyder men jag misstänker att det inte bör innebära några större problem.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
deerhunt
Member

365 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 23:00:06
|
Jag testade Lavardin IS på mina Mirage M3-si. Förstärkaren var mkt imponerande med hänseende dynamik och att plocka fram rytmen i musiken. Problemet var att när jag körde bättre inspelningar fick jag inte fram lika mkt detaljer och nyanser som med en kraftigare förstärkare. Ljudet släppte inte på samma sätt från högtalaren.
IT är förstås bättre men (antar jag) inte tillräcklig för att driva mina högtalare. |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
 |
|
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 12:33:55
|
Jag har pratat med en av männen bakom Lavardin. Faktum är att man kan säga att förstärkaren "beter" sig lite som en rörförstärkare,i alla fall när man ser till distortionen. En annan rolig sak är att när man drar på riktigt hög volym låter det fortfarande bra, ganska intressant med tanke på att förstärkaren då klipper 10% av signalperioden. Fråga mig inte varför.
Ihop med JMLab funkar den riktigt bra, lyssna gärna genom den högtalaren om ni får tillfälle. |
Wizard |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 13:32:55
|
kan inte annat än hålla med om att Lavardin tillsammans med Jm Lab låter GRYMT bra! Dom verkar som gjorde för varandra.
Har även kört Lavardin IS tillsammans med Audio Analogue Maestro och audiovector m1 super, och i denna kombination var inte lavardin lika lyckad. Men att det inte lät så kul här beror nog mest på att Maestro cdn inte har något driv för fem öre..
Körde också Amphion Argon II, lavardin Is och wadia och det lät fördjävligt rent ut sagt. Ljust, vasst och inget kul alls. Men det beror nog helt på Argon II:orna i och för sig. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
| |
Topic  |
|