HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Djupbas eller inte det är frågan...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:28:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I mitt nästa projekt vill jag förbättra mina två (eller fyra...) basdelar. Jag har stött och blött om jag ska helt enkelt använda samma element men att stämma om basarna till ett mer korrekt värde. Nu är det 4 ohms versionen av Peerless 180 WR 33 102 PPB AL 8 ohm/832732 i en 27 liters låda med ett 65 x 160 mm basrör, vilket ger en suboptimal avstämning (runt 40 Hz, med puckel...). Om jag bygger om lådorna skulle jag kunna använda längre basrör (75x400 mm) och stämma av till ca 32 Hz (något underavstämda) för att få en jämnare kurva. Kraftresurserna blir hyfsade för två subbar sammanlagt, men jag missar djupbasen (20-30 Hz).

Alt. två är att göra två monstersubbar med XLS 10 tummaren och stämma av runt 23 Hz. Nackdelen: långt basrör som måste böjas inuti lådan. Vet inte hur mycket det påverkar men det bör ju inte vara bra att ha ett böjt rör. Sublådorna fungerar som stativ så jag måste då börja med röret i botten och böja det i toppen så det går nedåt igen. Vid en avstämning vid ca 23 Hz får jag nämligen en dimension på 75x1100 mm....Är det överhuvudtaget möjligt att använda böjda rör och vad för typ av rör kan man använda? Mjuka rör som kan böjas utan att de går sönder? Hårda rör med böjar som man själv kapar till rätt dimensioner? Jag måste minska den effektiva volymen till 22-23 liter, men det kan man ju göra med stag mm. Ett alternativ i alternativet är att utrusta dem med slavbas, men då börjar priset skjuta i höjden.

Rekommendationer?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/01 :  19:28:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Thomas: Man använder sådana här för att fixa mjuka böjar:

Är en 88graders mjuk vinkel avsedd för 3" (75mm) avloppsrör förinomhusbruk. Kostar 25 spänn eller så...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/01 :  21:34:13  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej och tack Nagref,

Har du storleken på böjen? Det jag är intresserad av är hur "bred" böjen är, för att jag ska kunna mäta om en 180 graders böj skulle kunna få plats i lådan.

En till fråga; är den något flexibel så man skulle kunna böja den lite?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/01 :  23:19:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
hmm den största tänkbara ytterradien är ca 18cm.

den är inte speciellt flexibel (typ om man inte är starkare än en elefant...) men man kan ju alltid anpassa lite i skarvytorna!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/02 :  14:20:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Oops, 18 cm?

Då blir diametern alltså 36 cm, för stort för mina lådor.

T

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:55:55  Show Profile Send jonsson a Private Message
"Oops, 18 cm?

Då blir diametern alltså 36 cm, för stort för mina lådor.

T"

Om du har tänkt göra en 360 inne i lådan ja, om 18 cm radie stämmer så ser den inte ut att ta mer än 20 cm....

Mvh Magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:15:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ska göra en 180 graders böj...vilket borde bli 36 cm. Om jag inte är helt ute och kör moped...

T

THomas

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/04/02 :  17:17:42  Show Profile Send jonsson a Private Message
hehe sorrrry, var inte med i tankegångarna på hur du tänkt göra....

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/05 :  01:18:25  Show Profile Send mag a Private Message
Titta på Nagrefs låda han har ju lyckats bygga en basreflex låda med XLS.

Kan man inte göra porten fyrkantig och på så vis integrera den lättare i lådan dvs göra den lite som ett horn eller blir det tokigt då ?

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/05 :  02:18:46  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det går alldeles utmärkt att göra så, mag, om du menar att helt enkelt använda lådans väggar och en extra vägg i stil med:
här är det uppdelat på flera portar för att ta kål på vibrationer, om jag inte är helt ute och cyklar.

Edited by - Tank on 2003/04/05 02:21:56
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/05 :  12:51:03  Show Profile Send mag a Private Message
precis så menade jag :-)

Och om det kanalen inte får plats på djupet så kanske man kan låta den fortsätt med två* 45 grades svängar upp på baksidan eller ?

* för att inte det ska bli så skarp kurva.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/05 :  13:05:53  Show Profile Send Phear a Private Message
varför inte bygga ett par TL-subbor istället?

Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/05 :  18:59:32  Show Profile Send Phear a Private Message
Egentligen så tycker jag du skulle bygga ett par öppenbaffelsubbar. Jag har ett par "H-bafflar" med 2st 12" MDS-basar i varje och även om varken basar eller stärkare är särskilt bra så finns det vissa kvaliteer som man sällan hör annars. Rapp & torr bas som känns "luftig" i brist på bättre ord. Visserligen krävs det EQ-boost och kanske nåt notchfilter, men som sagt det finns vissa kvaliteer... Dessuton så försvinner det en hel del bumlig bas, jämfört med lådor...

Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:17:38  Show Profile Send MrT a Private Message
Thomas A:
Skippa dina planer på att försöka få dina Peerless 180 WR 33 att fungera som basmoduler, trots underavstämning ska dessa ”mellanregisterelement” aldrig kunna göra ett vettigt jobb som basmodul. (flyttar för lite luft trots ett Xmax på 5,5mm))

Tycker som Phear att du ska prova något som kan ge dig kvalitetsbas.
Blanda inte in slavbas eller konstgjord andning som en portad låda ger, du får bara en bas som "dör" efter lådans avstämning.
Håller just nu på att testa Infinite Baffle...alla borde testa detta!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:53:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Öppen baffel sub. Dont impress me much. Inte Audio Artistry iaf. Men ingenting hindrar ju att man gör en avgaspipa modell skorsten på baksidan av xls suben.

MrT: Menar du en bas som sitter inkapslad i väggen så att hela rummet blir en baffel? Bra baffelstöd isf!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:11:17  Show Profile Send MrT a Private Message
brumel: Japp, elementen sitter i en gigantisk "låda" bakom frontväggen...
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/04/07 :  11:08:26  Show Profile Send Phear a Private Message
-> brumel: berätta gärna hur du tyckte Audio Artistry lät. Vad var det du inte gillade? *nyfiken*

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:58:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

lång tid har gått sen jag kikade in och gläds åt alla tips. Anledningen till mina "krav" är att subbasarna fungerar som stativ till mina aktiva toppar och detta vill jag fortsätta med. Alltså blir det avlånga lådor på ca 27 liter. Vilket gör att jag är begränsad till 180WR eller XLS.

Att 6.5 tummarna flyttar för lite luft vet jag inte om jag kan hålla med om. Det beror på vad man ska ha dem till... Jag är medveten om att de inte kan spela under 32 Hz, vilket kräver större element. Använder jag 4 subwoofers med 180WR så får jag en SPL som är tillräcklig för mig. Pumpvolymen blir 572 cm3 jämfört mot två XLS tiotummare som blir 1760 cm3 (ej inräknat "vinsten" vid avstämning). Eftersom XLS basarna stäms av mkt lägre så måste de kunna pumpa ca 2.5 x mer än mina 180WR vilket motsvarar 1430 cm3 för att matcha 180WR elementen. Med avstämningen kommer pumpkapaciteten förmodligen bli effektivare med de små elementen då porten inte kommer att mättas lika fort. Men jag missar alltså de den sista halva oktaven med 180WR....

Thomas

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:19:25  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Får man inte platts med en port, får man använda slavbasar istället!
två st 10" slavbasar monterade någonting såhär:

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:22:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bilden är lite otydligt ser jag, det sitter alltså en slavbas på andra sidan också... Och det man ser frammåt är ellementet.

En sån i varje hörn i rummet blir bäst!
Här är en bild med 15"are och 18" slavbasar:

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:26:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ser fett ut A! Tror nog dock att skivspelaren behöver ett lite bastantare bord om det spelas fullt på den anläggningen!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:36:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Haha, ser du inte att det är gjutet i betong!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:30:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hehe,

avgaspipa på baksidan skulle kunna gå! Mkt bra idé. Ska skissa på detta.

Thomas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000