HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kvinnor och HiFi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:14:24  Show Profile Send Xover a Private Message
Finns det kvinnor som konstruerar högtalare, jag vet att Nelson Pass har någon i sin stab som konstruerar elektronik på HiTech nivå.

Skulle vara mycket intressant att få ta del av de konstruktioner som kommer från kvinnliga ingenjörer.

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:24:46  Show Profile Send flintan a Private Message
ja, det har jag också undrat.....kanske tom finns någon "undercover" här på forumet
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:47:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Kvinnor kan, detta stridsrop hörs ju ganska ofta, jag vill se högtalare designade av kvinnor, en fördel är helt uppenbar WAF försvinner helt och vi kan koncentrera oss på musiken.

Det blir mer tid över till att gosa och mysa resultatet blir fler barn, fler barn gör Sverige starkare, ett starkare Sverige blir en maktfaktor i EU, kronan blir gemensam valuta, midvinterblot blir en Europeisk högtid osv.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:05:29  Show Profile Send Dimitri a Private Message
ursäkta en dum fråga:
Rejvgudrun då?
Bandors ägare.
Min fru deltog tappert i mitt högtalarbygge.
Dimitri
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:09:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Rejvgudrun?????? det kan vara en clone, vi får passa oss så att kvinnorna inte har kommit på oss, i så fall är det bara att flytta till en anna källare.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:16:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Både min Linn Majik och mina Linn Ninka är monterade av en kvinna iaf. Samma kvinna till och med...borde skicka beundrarbrev.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:31:38  Show Profile Send n/a a Private Message
En kompis har byggt ihop Linkwitz "Orion" och det låter riktigt bra. Jag har haft lite ideer åt samma håll i tron att flickvännen skulle uppskatta en lite mindre högtalare. Jag nämnde iden i förra veckan och hon förbjöd mig uttryckligen att bygga "vanliga" högtalare men en ny magnetostat/ribbon som blir 2,1m hög var inga problem .
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  01:40:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag hadde en likadan för 25 år sedan men nu har hon omvandlats till en hormonstinn klimakteriehäxa själv håller jag på att omvandlas till gubbjävul med evig pungsvett.

Men.. hehe jag kommer alltid att tillverka min egen HiFi om jag blir så sjuk att jag inte kan göra nått inom detta område kommer det svenska elnätet att få sin tribut.

PS. Var har du hittat din, mycket märkligt är hon verklig eller drömmer du. DS.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:43:35  Show Profile Send Pabo a Private Message
Dan DÁgostinos fru Rondi DÁgostino har varit med och konstruerat Krells produkter sedan starten och idag är hon chef för hela bygget.

Likaså har Thiel en kvinnlig chef i form av Kathy Gornik.

Karen Sumner viftar också med klubban på Transparent Audios möten.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:24:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Vi träffades första gången på kajen i Umeå och jag drömmer inte även om det känns så ibland .
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:29:15  Show Profile Send celef a Private Message
manger-elementen konstrueras numera av dottern till grundaren, som jag har förstått det, men vem bryr sig egentligen om det är en kvinna eller man bakom en produkt!!!!!!!!!!!

sound pollution
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:43:42  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det man kan bry sig om är hur företagen marknadsförs. För många DIYare finns det ju en liten dröm någonstans i bakhuvudet om att bilda ett eget världsberömt märke och då kanske det kan löna sig att betrakta framgångsrika företag. Ta Krell som exempel, de har lanserat fler begrepp än Volvo (kanske inte men i alla fall). Sustained plateau bias, CAST med flera. Detta är ett elegant sätt att ge intrycket av att vara ledande på tekniksidan. Alla som gör detta sedan kommer bli förknippade med Krells begrepp vilket ger dem "credit".

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:00:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns tydligen en hel del tjejer som är kontruktörer och chefer i hifi branchen men många är dom inte.

Det är kanske så att dom är väldigt målinriktade och därför lämpliga som företagsledare tjejer är ju till sin natur bra på att hålla många bollar i luften.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:07:53  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
zed51>>rejvgdrun är en skäggig hane =))

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:39:22  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"zed51>>rejvgdrun är en skäggig hane =))"
Nobody's perfect! ;-)
Dimitri
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/07 :  00:20:21  Show Profile Send divander a Private Message
Det var ju en lättklädd tjej i en omdiskuterad annons i någon hifitidning för ett eller ett par år sedan. Hon hade säkert en hel del med utvecklingen av högtalaren (jag tror att det var en högtalare) att göra. För varför var hon annars med på bilden?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/07 :  00:36:41  Show Profile Send flintan a Private Message
Ljudia brukar ju ha en massa tjejer med i katalogen....det måste väl finnas nån koppling till produkterna

förresten, "Hifi Girl" (betyder ju tom hifi tjej)
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:11:25  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag och frugan kom överrens om att jag skulle lära mig rida och som motprestation skulle hon bygga ett par högtalare för 2 år sedan.

Facit: Jag har gått 4 terminer på ridskola, byggt stall, köpt häst och går omkring med en keps med en häst på och texten "Ovansjö foder". Några högtalare har jag inte sett till.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:37:09  Show Profile Send time a Private Message
Jocke, du är välkommen att leka med mina grejor, borsta av dig höet bara...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:40:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Min sambo är mycket involverad i mitt byggande och hjälper gärna till med både snickeri och måleri av lådor mm.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:57:50  Show Profile Send time a Private Message
Hon råkar inte ha någon syster?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:01:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nej ändast bröder...
Kanske är en del av förklaringen...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000