HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kompromissfattigt slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:10:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag går i funderingarna att bygga mig ett så långt det är möjligt kompromisslöst slutsteg, vill dock ha lite förslag på specifikationer, effekt, känslighet (tänkte iofs 0.775V) funktioner medmera..
-nåt i stil med KRELL 750 kanske?
ge förslag! nåt schema?

Livet är för kort för mono

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:27:42  Show Profile Send marran a Private Message
egentligen kan man ju se kompromissfattigt på 2 sätt...har du ett effektstarkt slutsteg måste du ha många transistorer/rör i signalvägen för att kompensera mot högtalare med lägre känslighet och svåra impedansförlopp och det blir på det viset en kompromiss. bättre borde väl egentligen vara att bygga ett effektsvagt slutsteg t. ex. entakt triod eller kanske ett nelson pass zen om man gillar sand. då har man minimalt med komponenter i signalvägen och det borde därför vara mer kompromisslöst enligt detta synsätt. dock får man ha väldigt känsliga högtalare.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/03 :  07:59:37  Show Profile Send Pabo a Private Message
Bra idé! Vi kör ju projektet "den genomskinliga förstärkaren" här på forumet så jag vet vad som driver dig.

Pass och trioder innehåller väldigt mycket kompromisser om någon frågar mig. De har extremt dålig linjäritet, de har hög utimpedans, de blir läskigt varma med mera.

Kompromisslöst är för mig när man satsar allt oavsett vad det kostar för att nå sitt mål. Ditt mål verkar vara att nå ljudet ifrån en Krell750 vilket ju är ett högt mål med mycket komplikationer på vägen. Du hittar knappt ett färdigt projekt som kan lämna så mycket effekt.

Jag är inte så insatt i Krells prylar nuförtiden men de baseras väl på ett stort antal parallella mindre trissor i utgångssteget? Detta är en intressant idé men vill man göra det lite enklare så tar man till ringemitter som ju fungerar ungefär likadant.

750W i 8 ohm är mycket, rent av så mycket att det är lite kusligt att labba på. Du måste ta till kaskoder i ingångssteget och helst köra med ett symmetriskt sådant för att minimera spänningen över trissorna. Nagref har ritat ett sådant ingångssteg i vår tråd. det spänningsförstärkande steget måste vara ordentligt kylt eftersom det ändå bör hålla ca 10mA i bias.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:17:43  Show Profile Send matson a Private Message
Bygg ett Pass-steg!
PP klass AB kan du lika gärna köpa ett Rotel.

Mvh
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:28:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Meh! Snacka skit om Nelson Pass Zen! Blä ;P

Allvarligt talat så har jag faktiskt byggt ett sådant steg. Och ja det är icke direkt linjärt (beror sig iof på hur man ser på linjäritet) och utgångsimpedansen är så hög att den inte alls mår bra av laster under 6-8 ohm...
Dessutom använder den sig av enkel matningsspänning, så seriekopplade kondningar både på ingång och utgång går inte att förkasta... (men man kan använda lytar där då de är väl uppspända i DC-nivå = billigt) ;)
Sen så brusar det lite, har en hög distorsion (dock mest på jämna övertoner) och blir VARMT! Så varmt att man får lägga alla de penningar man sparade på få komponenter på kraftiga kylflänsar (kan även behöva fläktar till dem).

Men det där med att små förstärkare (liten uteffekt) inte kan driva trögdrivna högtalare stämmer inte alls. Vad som eg. är viktigt är impedans och faskurvan. ligger impedansen något sånär linjärt utan att dippa för lågt samtidigt som man har kraftiga fasväxlingar så klarar sig de flesta förstärkare.

Driver mina Mumma Mosen med detta slutsteg och de har ju knappast någon hög känslighet.. Hmm 83 dB/W/m ungefär... Och jag har faktiskt aldrig(!) fått förstärkaren att krokna... Och då är det rätt hög volym (högre än jag normalt lyssnar iaf).
Provade faktiskt steget till ett par AAD Q40.. Den klarade utan problem att hålla koll på de 2 12" baselementen som sitter i den högtalaren (impedansen måste varit rätt snäll). Däremot kopplade jag även upp den mot ett par Respons Reference och då dog den direkt! Trögdrivet och för låg impedans... Men vid låga volymer gick det även bra att spela med denna högtalare.
Måste säga att jag är ganska nöjd med slutsteget då det knappt kostade mig 800 spänn att bygga det ;)

Men vill man enligt min mening ha en välgjord förstärkare så är kriterierna:

1. En tillräckligt hög dämpningsfaktor för att den ska klara de flesta laster (helst även kortslutning under kortare tider).

2. Låg distorsion, även vid höga effektuttag vid höga frekvenser. Menar då THD+N och TIM.

3. Ha tillräckliga effektresurser (vilket iof är ett krav för att klara kortslutning) så att det går att driva "jobbiga" högtalare till öronbedövande ljuddtryck.

4. Vara transparent. Ok 100% transparent kan den aldrig bli, men iaf så pass så att du inte kan uppfatta det med hörseln.

5. Ha en frekvensgång och fasgång så att den kan kallas "linjär". Iaf då i hela det hörbara registret plus lite till. +- 0.5 dB från 20 Hz till 20 kHz är tillräckligt.

6. Det kanske viktigaste! Förstärkaren bör vara väl skyddad jämtemot höga transienter, kortslutning, klippning samt ska klara att ta emot stora inspänningar/strömmar. Man vill ju inte gärna att ett dyrt slutsteg ska gå sönder så lätt bara för att man råkar klanta till det ibland.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000