HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2 vägare med vifa bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/04/02 :  23:42:50  Show Profile Send Sondek a Private Message
Har påbörjat ett par 2 vägare på 9 liter där jag valt en Vifa PL14WJ09-08 mid/bas. Initialt så siktade jag på en Vifa XT25TG30-04 diskant. Men efter att ha läst en del komentarer här på forumet och tester av högtalare som använder sig av denna diskant blir jag lite tveksam? Så nu funderar jag på att eventuellt satsa på en Scan-Speak D2905/950000 istället. Den är visserligen nästan dubbelt så dyr men verkar uppskattas av många DIY:are.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa diskanter och har ett hum om hur dessa diskanter står sig mot varandra?

Bättre och bättre dag för dag :-)

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/04/03 :  07:35:45  Show Profile Send Simba a Private Message
Xt er langt bedre, om den brukes riktig!! 9500 vil virke slapp og udynamisk i forhold.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:05:59  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har funderat på ett liknande projekt, jag har inte hört XT diskanten men har lyssnat en hel del på Scanspeak 9300 och tycker att den är utmärkt! 9500 skall ju dessutom vara snäppet vassare.

Här är dock ett citat från forumet på www.speakerbuilder.net av Wayne Jaeschke (personen ansvarig för speakerbuilder.net):
"The 9500 is simply sweeter and smoother. The XT works fine and I'll be publishing a version of the PX crossover that used the XT, for those who want to use the ring radiator. The XT is definitely as detailed as the 9500, but doesn't seem to handle high-power as gracefully."

Han har valt 9500 i sitt senaste projekt (PX, som skall publiceras i dagarna) före både XT och Usher 9950.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:11:50  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Skulle inte en Hiquphon passa till Vifa PL-14 ( http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page1.html#top )

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/04/03 :  10:24:03  Show Profile Send Sondek a Private Message
Låter intressant!
Jag får hålla ett öga på http://www.speakerbuilder.net/
XT kanske är ett bättre val men kräver mer omsorg när det gäller filtret.
"Sweeter and smoother" kanske inte alltid skall tolkas som enbart positivt!
Viktigast för mig är en spelglad och rapp högtalare som hänger med i svängarna!

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000