| Author |
Topic  |
|
|
FredCarr
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:26:02
|
Är det någon här som har koll på hur en Karik/Numerik kombination står sig mot en Genki?
/Fredrik |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:32:57
|
| Jag och några Linnare gjorde ett test för flera år sen. Alla 3 gillade Karik, även utan Numerik, bättre än Genkin. Kariken hade mer driv och var roligare att lyssna på. Men Genki kanske var lite mer detaljerad om jag mins rätt. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:24:41
|
quote: Jag och några Linnare gjorde ett test för flera år sen. Alla 3 gillade Karik, även utan Numerik, bättre än Genkin. Kariken hade mer driv och var roligare att lyssna på. Men Genki kanske var lite mer detaljerad om jag mins rätt.
Intressant! Sitter med Genki och har haft en känsla av att Karik+Numerik av senare snitt låter bättre än Genkin, trots att Linnhandlarna påstår annat. Någon som vet om Genkin är bättre på något, och i så fall hur mycket?
En kompis böt från en tidigare Karik + En ny Numerik mot Genkin. Då var det inget att snacka om. Genkin var bättre. Men jag är mycket nyfiken på hur "ny" Karik och "ny" numerik står sig mot Genki. Eftersom jag inte har råd med Ikemi så är det ett alternativ i framtiden att försöka komma över Karik+Numerik av sent snitt. Problemet är att dessa inte finns att tillgå för test.
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:27:09
|
Sedan är transporten i en Karik lite roligare är i Genkin... Om en Karik+Numerik spelar lika bra som en Genki är frågan om jag inte kommer att byta om ett bra tillfälle kommer. Är så trött på plasttransporten i Genkin... |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:27:59
|
| Det finns lite olika versioner och uppdateringar på Kariken om man jämför Genki med den första generationen Karik så vinner helt klart Genkin, men har man den senaste generationen Karik så blir det jämnare. De har i emellertid lite olika ljud så vilken man föredrar är en smaksak. Eftersom Linn slutade tillverka Kariken när Genkin kom så måste de tyckt att Genkin var tillräckligt bra för att inte behöva Kariken mer. |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:37:00
|
Skillnaden är väl att Genki är renare och ger fler detaljer medan Karik har ett bättre klipp och sug i musiken.
Kariken är inte världens renaste spelare (jag har en Karik V ) och har inte den fylligaste klangen heller men den svänger och biter sig fast vid en rytm som få andra spelare och den ger ett mycket kroppsligt ljud, särskilt om den får stå vibrationsfritt. Skillnaden en Numerik ger är inte särskilt stor, åtminstone inte med senare typer av Karik. Bättre strömkabel och signalkablar ger tydligare skillnad för pengarna. Fast å andra sidan, med bättre kablar så skulle väl skillnaden en Numerik ger höras bättre förstås... |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 14:46:14
|
quote: Skillnaden är väl att Genki är renare och ger fler detaljer medan Karik har ett bättre klipp och sug i musiken.
Kariken är inte världens renaste spelare (jag har en Karik V ) och har inte den fylligaste klangen heller men den svänger och biter sig fast vid en rytm som få andra spelare och den ger ett mycket kroppsligt ljud, särskilt om den får stå vibrationsfritt. Skillnaden en Numerik ger är inte särskilt stor, åtminstone inte med senare typer av Karik. Bättre strömkabel och signalkablar ger tydligare skillnad för pengarna. Fast å andra sidan, med bättre kablar så skulle väl skillnaden en Numerik ger höras bättre förstås...
Man skulle alltså kunna leva lycklig med att byta Genkin mot en sen Karik och ingen Numerik? Jag har själv haft en riktigt tidig Karik, utan Brilliant och skillnaden upp till Genki var mycket stor. Bland de största uppgraderingar jag gjort. Vi provade att koppla på en Numerik av sent snitt på den Kariken och skillnaden var ordentligt stor. Om skillnaden mellan en ny Karik och en ny Karik med Numerik inte är så stor måste Numeriken ha utvecklats mycket mindre än Kariken? Eller?
Jag är jättesugen att byta Genkin mot en sen Karik men jag vill inte göra bort mig och byta ner mig ljudmässigt... |
Edited by - fredde on 2003/04/03 14:47:17 |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 15:25:54
|
| Jag skulle nog inte byta, Genkin är ju trots allt modernare. Du skulle behöva jämföra hemma för att vara säker. Min Karik har dessutom serienummer över 16000, det finns inte så många av dem. Jag har också dämpat den invändigt här och där, jag har placerat den på tre hårda fötter på en Base Technology DVD-platta och jag har bytt strömsladden till en i plattsilver. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 15:59:01
|
quote: Jag skulle nog inte byta, Genkin är ju trots allt modernare. Du skulle behöva jämföra hemma för att vara säker. Min Karik har dessutom serienummer över 16000, det finns inte så många av dem. Jag har också dämpat den invändigt här och där, jag har placerat den på tre hårda fötter på en Base Technology DVD-platta och jag har bytt strömsladden till en i plattsilver.
Problemet är att spelarna låter bra på olika sätt och att det inte finns någon möjlighet att testa. Vad har du dämpat med? Gör sånt stor skillnad? Kanske är något att fundera på till Genkin. |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 16:11:31
|
Eftersom jag inte har någon garanti kvar så kunde jag leka lite. Jag har Bostik häftmassa som dämpmaterial. En rejäl klump på insidan av spelaren där strömsladden går in, fästet där är ganska rackligt utan dämpning. På kristallen har jag ett tjockt lager, den blir inte varm så det skadar inte. Även ett tunt lager gav en bra effekt. Jag har även tunna korvar av häftmassa på samtliga kondensatorer - när jag tryckt till dem så täcker de kanske en tredjedel av kondensatorernas yta, från botten upp över toppen och ner på andra sidan till botten. En "korv" per kondensator. Resultatet av dämpningen hördes tydligt som bättre artikulerade röster.
Det finns dubbla utgångar för signalkablarna. Jag har höger signalkabel i det ena paret och vänster i det andra. Det gav ett lite större lugn.
Jag har även försäkrat mig om att fasen på inkommande ström går till rätt ställe. På Linns grejer är det till det vänstra stiftet, om man ser på apparaten bakifrån. Motsvarande öppning på strömkabeln ska alltså vara fas. Det här har jag testat på kompisar i blindtest, alla hör skillnaden. Även detta ger ett större lugn i musiken (utan att minska på svänget i musiken). |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 16:17:04
|
| Personligen skulle jag aldrig byta ut Genkin mot Karik om jag skule byta så blir det till en Ikemi isåfall |
Don't go to heaven 'Cause it's really only hell - RJD |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 21:25:52
|
Tycker personligen att om man har en nyare karik/numerik, så är skillnaden inte så stor, men defenetivt om man har en tidig(I-II).
men de låter lite olika, kariken lite tilbakalutad, medans Genkin är mera jävlaranama. somvanligt så måste man göra A/B jämförelse för att riktigt veta. själv valde jag Genkin, som jag tyckte lät bäst till min kolektor, lk140, ninka, som jag hade då.
annars är ju Ikemin i en helt annan division (-:
mvh/siffernisse
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:24:37
|
Karik + Numerik vs Genki. Det blir en jämn match. Genki låter annorlunda men inte nödvändigtvis bättre. Jag tycker exempelvis att Karik + Numerik hade bättre upptagning av rummet i inspelningen. Jag tycker inte att man ska ta steget från Karik V till Genki (annat om man sitter på en gammal Karik). Det är hursomhelst bättre att hoppa över Genkiödlan och spara till Ikemidraken . Så får man transport i metall också.  |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/04/04 03:06:18 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:30:17
|
B Peter hur menar du att fasen skulle vara annorlunda med Linn? Ska man vända stickkontakten i uttaget. Går inte så bra om man inte har en ovinklad en. Linns egna nätkablar är ju helt vanliga i detta avseende dvs böjda. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:36:36
|
| Det lär ju dyka upp en hel del beggade Ikemi på marknaden framöver, så det kan nog vara klokt att rikta in sig på den om man ändå kan sträcka sig uppemot 20k. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:40:17
|
quote: Det lär ju dyka upp en hel del beggade Ikemi på marknaden framöver, så det kan nog vara klokt att rikta in sig på den om man ändå kan sträcka sig uppemot 20k.
Problemet är att Linn inte har någon spelare mellan Ikemi och cd12:an. Det lär heller inte komma några nya modeller på ett bra tag som ersätter Ikemin. Jag ser inte vad Linnköpare skall byta till så att det skall komma begagnade Ikemi-spelare. Jag hoppas att jag har fel i denna fråga... |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:43:48
|
Brumel,
Fasen är väl inte annorlunda med Linn men det är väl bra att veta på vilket stift Linn har tänkt sig att fasen skall anslutas
Hur menar du att kontakten inte går att vända? Vad är det för kontakt du har eller menar du bara att det ser fult ut om sladden gör en omväg uppåt från vägguttaget innan den landar på golvet? |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:43:48
|
fredde, Linns Unidisk 1.1 lanseras denna månad. Om det är som nissarna på Ljudkompaniet gissade lär det utlösa en fin liten ström av beggade Ikemis  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:49:06
|
Hmm visst kan man göra så men det ser ju lite skumt ut, upp och ner. Det står heller ingenting om det i instruktionsböckerna.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 22:56:32
|
Nej det är lite dumt att tillverkarna inte nämner detta i manualerna. Jag brukar maila tillverkarna och fråga på vilket stift fasen bör vara Vet inte hur vanligt det är i andra länder att fasen går att vända hursomhelst i kontakterna men i vissa länder går det inte att vända "fel".
Levinson har faktiskt med detta i sin manual till cd-spelaren 390S har jag för mig iaf och om inte minnet sviker så visar Audionet på displayen om fasen är kopplad fel, bravo! |
 |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 23:31:54
|
quote:
fredde, Linns Unidisk 1.1 lanseras denna månad. Om det är som nissarna på Ljudkompaniet gissade lär det utlösa en fin liten ström av beggade Ikemis
liten ström, blir det nog! unidisken kostar ju kring 100 000kr huu!
hoppas de kommer med en billigare variant, som det har spekulerats om.
mvh/ siffernisse |
Edited by - Siffernisse on 2003/04/03 23:33:09 |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 00:14:49
|
| Man försökte lansera en billigare variant av CD12 när den kom, (USA och Japan), men den fick tummen ner. Hoppas inte så är fallet med Unidisken. |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 18:23:30
|
Mitt första high end köp blev en rätt tidig Karik. Jag lyssnade på Karik och Genki och min dåvarande flickvän bestämmde snabbt att Kariken var bättre.
Därefter bytte jag upp mig till en Karik av senaste spec med Silent nätdel. Därefter kompleterade jag med en Numerik. Labbade en del men digitalkabeln och returkabeln men skillnaden var inte speciellt stor JMF med Kariken själv.
Därefter blev det inbyte till Ikemi och det var ett stort lyft. Jag rekomenderar Ikemin och det finns väl en möjlighet att den kommer på Beg marknaden nu när Linn kommer med sin nya multispelare. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 18:31:38
|
Jag glömmde säga att Kalle på High Fidelity kopplade bort ngt i nätdelen så att den bara går på 220. Ngn slags Bypass av 220 internkablaget och detta lyfte Ikemin ytterligare ett snäpp.
Jag vet inte men tror att det går att göra på alla spelare som har Silent nät ring Kalle och fråga.
I alla fall ett tweak som är billigt och låter bra.
Jag tror att man minskar möjligheten att störningar från 220 strålar in i elektroniken men det är bara min personliga teori.
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 18:56:55
|
Du har helt rätt,det blir bättre på alla deras produkter.Alla som har den switchade nätdelen slimline bör man göra detta *tweak* på
Det ska också vara en speciell riktning på kabeln som går från nätdelen till elektronik-kortet,men som du sa...allt detta vet Kalle på High Fidelity i Sthlm så ring och fråga 08-667 67 05.Obs,kabeln är inte vändbar på de tidigare modellerna.
Ett *tweak* till som han kan svara på...precis som med Naim,Linn och skulle tro de flesta Hifi-prylar (uttalar mig bara där jag testat det, som i ovan nämnda samt ett antal rörsteg) så ska säkringen vara vänd i *rätt* riktning...fråga Kalle.
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 02:41:22
|
En jämförelse jag saknar (eller inte har sett...) är hur Karik (nyare snitt) vs Karik+Numerik skiljer sig, förutom att K+N är "bättre". Vad blir bättre? Hur mycket?
Jag ska inte köpa ny CD på en drös månader än, men går som bäst och drömmer...innan jag börjar utvärdera marknaden lite mer faller tankarna automatiskt på Karik, Genki och Ikemi. Skulle nog kunna få tag på en Genki för strax under tio papp, och Karik (nyare sak, utan Numerik) för runt 7500. Absoluta smärtgränsen går egentligen vid runt 13k tror jag, och därför är väl Ikemi (tyvärr ) inte något realistiskt alternativ...för den här gången iaf.
Kör i övrigt Majik och Ninka...lyssnar på rätt mycket "vuxen pop" typ Sting, Peter Gabriel, Michael Ruff m.fl. men även Rammstein och dylikt lite då och då. Vad vore vettigast att köpa, Karik eller Genki? (Karik+Numerik vore ju trevligt att få tag på, men då spräcker jag nog 13k) |
 |
|
| |
Topic  |
|