Author |
Topic  |
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 11:04:58
|
"Robert Lockwood Jr. - Delta Crossroads"
Kan fortfarande inte sluta spela den här skivan .
Akustiskt blues när den är som bäst (äldst) |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 15:07:30
|
Skip, Hop & Wobble ar en mycket bra skiva med Jerry Douglas, Russ Barenberg och Edgar Meyer. Ar mer Blues-inriktad och sava musiken som inspelningen ar sagolikt bra.
Var egen Ulf Wakenius har val gjort nagra godingar ocksa?
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:30:01
|
Tommy Emmanuel-initation Mycket bra och lättlyssnad Australiensk gitarrist |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 20:53:34
|
Var in på amazon.com och lyssnade lite grann på Tommy Emmanuel, skivan "initation" fanns tyvärr inte med där men det lilla jag fick höra lät bra. Har du lysnat på fler av hans skivor? |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 21:51:28
|
Borde nämna en kanon guitarist Daryl Sturemar som har på det House of Blues sajten en hel live uppträdande ! Vilken härlig musiker ! Hörde honom först med Jean Luc Ponty och blev besviken när han började turnera med Genesis. Vilken egen förlust och vilken vinst för Phil Collins & Co !!! Vad pengarna kan göra ibland !!!!   |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 22:34:09
|
Meget trevlig tråd.
Mitt bidrag får bli; Sophie Zelmani - Precious burden  |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 08:43:13
|
på tal om bleusgitarrister så får vi inte glömma vår svenska gigant Roffe Wickström Dimitri |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 15:14:21
|
Far nog ratta mig sjalv ovan... Skip, Hop and Wobble ar nog snarare Pop/Rock/Country an Blues. Fortfarande enormt bra dock...
Peter |
Detroit, Michigan |
 |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 20:11:52
|
Roffe Wikström var hans namn.
Har har för övrigt inte en suck genemot Sven Zetterberg som jag rankar betydligt högre än Roffe, som tydligen vägrar utvecklas i sitt spel. |
" No more chances, bye bye bye " |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 20:26:22
|
OK Cortez, jag får väl lyssna på Sven Z. Det med ck i stället för bara k i namnet var en chansning (50%, inte så illa) Tack Dimitri |
 |
|
Peter_Å
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 22:09:59
|
Michael Hedges "Aerial Boundaries" är en fruktansvärt bra skiva, tyvärr dog han ju i en bilolycka för ett tag sedan.
Om du inte har den redan borde du köpa skivan "Best of Michael Hedges". Den innehåller två av låtarna från Aerial Boundaries, men övriga låtar är höjdpunkter från hans inspelade skivor och ett par live-låtar, bl.a. en cover av Jimi Hendrix "All along the watchtower". Han sjunger också på ett par spår, till skillnad från Aerial Boundaries. Jag köpte den själv från www.skivhugget.se.
En annan gitarrist jag kan rekommendera är Andrew Mortimer i engelska gruppen Camel. De har gjort skivor ända sedan början på 70-talet i skuggan av Pink Floyd, men nådde aldrig samma "mainstream" popularitet. Jag kan rekommendera samlingskivan Echoes, där framförallt första och halva andra skivan med låtar från 70-talet är riktigt bra. De släppte också skivan "A nod and a wink" i år, den är inspelad i HDCD och har väldigt bra ljud och är en skiva som växer för varje lyssning.
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 23:10:23
|
Tråkigt med Michael Hedges och synd på en så duktig musikant. Jag har Camel "Stationary traveller" där titelspåret satte outplånliga spår i mina grannar för ca:15 år sedan  .
Jag har en historia om just "aerial boundaries". Det fanns en butik i Umeå som hette "Stensound" (senare hifiklubben). Där fanns den här skivan på vinyl och jag som sprang där var och varannan dag han med att lyssna på den en del. Några år senare slog det mig att jag saknade den, sagt och gjort in på Stensound och frågade Olle Stensson som ägde butiken om han hade skivan kvar så att jag fick veta vad han hette (alzhimers ligth). Jodo Olle kom ihåg skivan men inte artisten och skivan hade tyvärr blivit stulen. Men han rekomenderade mig att knalla ner till Burmans musik och fråga om dom kunde hjälpa mig. På Burmans ställde jag då frågan om han (sonen till Stanley som ägde butiken) visste av någon manlig gitarrist som hade gjort en helt instrumental platta där omslaget huvudsakligen var vitt och där spelet påminde lite grann om Susanne Vega. Killen funderar en stund bockar sig ner bakom disken och plockar upp en skiva och undrar om det är rätt skiva. Tja vad säger man? Jag glömmer det inte i första taget och det är klart att det var rätt skiva.   
|
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 00:38:13
|
Jim Hall och Rune Gustafsson! Är det ingen som diggar dessa herrar? Det här är gitarrister av högsta kaliber!
tompa |
 |
|
Jogus
Member

79 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 16:10:12
|
Jim Hall & Pat Metheny Telarc CD-83442
Johan |
Lefflers arbetare www.lefflers.se |
 |
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 00:24:24
|
Mike Oldfield "Guitars". Alla ljud på skivan är gjorda med gitarrer, akustiska och elektriska. Jag tycker den är helskön.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
Topic  |
|