HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beatles gul parlophone
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/04/13 :  13:26:52  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message

Sprang på en bunt beatlesplattor häromdan, de såg väl lite si och så ut i skicket men priset var "mycket" fördelaktigt så jag köpte rubbet (16 LP 6 singlar)

Ryckte fram tvättbaljan och rengjorde de mest intressanta (gul parlophone på svart botten ), efter att skivorna stått och dunstat över natten var det dags för spisning nu på morgonen.

Resultatet var förbluffande, fastän de ser lite halvrisiga ut spelar de fantastiskt fint med bara en svag antydan till knaster mellan låtarna.
Vet inte om det var bättre kvalitet på pressningarna förr, men det verkar faktiskt inte bättre.

En annan positiv sak var att ljudkvaliten på dessa vinyler var så bra, jag har samlat skivor i många år (främst 60-talsvinyl) men sådana fina inspelningar som dessa tror jag inte att jag hört förut.

Jag är inget stort fan av beatles tidiga alster (föredrar Rubber soul och framåt) men när jag la på stereoversionen av Please please me (1963) gick det en rysning uppför ryggraden, det kanske gjorde sitt till att jag samtidigt satt och höll i det laminerade omslaget med "flippbacks" men nu tyckte jag även att dessa halvmesiga poplåtar lät bra.

Vad vill jag nu säga med detta? Inget särskilt utom att jag är nu mycket söndagsnöjd och tillfreds med livet

Mvh /

Comus

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/13 :  14:09:43  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag förstår exakt hur du känner! Förmodligen gjorde du världens kap i flera bemärkelser; bra musik, bra inspelningar, vackra etiketter och omslag och alltihop till ett fördelaktigt pris. Gula Parlophone är inte vardagsmat precis!

Grattis! Njut!

tompa
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:35:00  Show Profile Send luminox a Private Message
Skivor gjorda innan 1970 har oftast en bättre pressning och bättre kvalitet på vinylen än nya skivor har.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:40:46  Show Profile Send divander a Private Message
Låtarna på Please Please Me är inte halvmesiga. De är helmesiga. och det är det som gör dom så bra. Ibland är det skönt med lite snäll och naiv musik.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000