Det finns en serie skivor med titeln "This is jazz" (olika artister på varje skiva)! Dessa är riktigt sköna. Själv har jag George Behnson, Dave Brubeck och Al Di Meola.
Brubeck innehåller bl.a. skönt piano. Di Meola är en överdängare på gitarr. Gillar man detaljer och ett myller av instrument som fyller ljudbilden får man inte missa denna (finns på CDON för 80-90 spänn).
Intressant att du tog upp "ämnet" samlingsalbum som jag själv försökt dra igång tidigare. Jag tycker det finns en uppsjö av mkt bra samlingsalbum med varierande artister,musikgenrer,grupper mm som förtjänar uppmärksamhet som gör det lättare för oss att hitta "ny" musik. Tidigare ratade jag i princip samlingsalbum men har lärt mig att det erbjuds massor av intressant musik på många av dom och priset är oftast även det mkt positivt. Struts
Det är väl ändå ett samlingsalbum men av en och samma artist,har själv This is jazz med Jaco Pastorius,. Trots det tycker jag att samlingsalbum vare sig det gäller en enskild artist eller något annat förtjänar mer uppmärksamhet i forumet.