HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 DTS?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:07:44  Show Profile Send Ronne a Private Message
Är det ingen som rekomenderar DTS skivor när man ska ha bra ljud. De flesta här kanske inte har DVD? Nåja jag tycker nog att DTS eller Superbit borde ha bra ljud för att använda som referens. Visst är det ibland skillnad på olika filmer/musik även i dessa format men men...

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/04/04 :  15:25:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hmm..
Vet inte riktigt vad du menar...det finns väl inga DTS-skivor med enbart ljud??
Om man däremot jämför musik-DVD med DD resp DTS så låter oftast DTS mycket bättre. Men i jämförelse med SACD och DVD-audio har "filmljudet" klart sämre förutsättningar. Nu kan man ju inte alltid välja eller ens jämföra om inte samma inspelning finns i alla formaten, man får helt enkelt köpa det format som musiken finns på!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

dagge
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:11:58  Show Profile Send dagge a Private Message
Det finns DTS skivor, jag har provat några men problemet ligger i att dessa skivor är mixade helt åt helv..e. Inte roliga att lyssna på.
Själva ljud kvaliten är ok, något högre dynamik vill jag minnas än vanliga CD skivor.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:18:05  Show Profile Send Patrik a Private Message
De DTS-stereo skivor jag lyssnat på har låtit mycket bra.

T.ex. Dvdboxoffice har en hel del DTS-cd.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:43:44  Show Profile Send BigD a Private Message
Man behöver väl inte DVD för att lyssna på cd skivor med DTS, en vanlig cd med digitalutgång räcker väl... sen måste man ju givetvis ha dts avkodare men det har väl de flesta?
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:35:56  Show Profile Send Ronne a Private Message
Nej inte måste man ha DVD spelare för DTS men det är nog där man kommer i kontakt med formatet mest.

Det var iallafall kul att se att några faktiskt har DVD-Audio skivor. Men jag håller med... varför släpper inte alla bra artister andra format: SACD, DTS, Superbit....

DTS har ju en bitrate på över 700 kbit. Jämfört med Dolby Digital som har runt 360 kbit... det är ju en rikigt stor skillnad. Någon som vet vad SACD har?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000