Author |
Topic  |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 19:37:38
|
19:e april blir det Motala Metal Festival funderar på att införskaffa ett par bra öronproppar tills dess.
jag har ett par såna hära:
 finns på apoteket för en tjuga eller nåt, dom är hyfsade men är inte särskilt sköna att ha på sej... På ljudia har dom dels dom här för 11 kr styck.
 Sen dom här för 195 kr:
 "EAR Ultratech. Speciellt utvecklade öronproppar för musiker. Vanliga proppar skär bort höga frekvenser vilket resulterar i ett instängt och tryckande ljud. Ultratechpropparna har en akustiskt avstämd utformning som ger en jämn dämpning över hela frekvensregistret. Detta gör att ljudförvrängningen blir minimal. Propparna sänker helt enkelt volymen utan att ändra tonen. De ger ett synnerligen effektivt skydd både mot bestående hörselskador och övergående sus- och pipljud utan att ljudet låter "kvävt"."
Nån som testat nån av dom från ljudia?
Verkar ju rätt bra, undrar om det verkligen ska vara 195 kr styck, det borde väl vara pris per par? tänker knappast punga ut 400 spänn för ett par örproppar, men 200 kan det nog vara värt om dom är mycket bättre än vanliga...
Nån? |
Edited by - XL on 2003/04/04 19:38:16 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:08:32
|
Jag hade såna innan. De funkade bra till att lyssna på musik med, klart bättre än med mjuka gula proppar iallafall. Däremot var de väldigt osköna, skavde i hörselgången. Vet dock många som inte har haft några problem, så det är ju olika från person till person. Samlar på sig vax gör de också kan jag lova ;) Sen tappade jag ut en propp på en konsert och har inte tagit mig för att köpa nya, är inte på konserter nog ofta för att det ska vara motiverat.
Det mesta beror på hur noga du är med att det låter bra på spelningar, är du inte alltför noga skulle jag nöja mig med gamla hederliga billiga proppar. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 22:01:20
|
XL,
Jag använder ett par EAR Ultratech när jag går på musikevenemang eller ut på krogen. Har fungerat väldigt bra för mig ... Bekväma och lätta att rengöra 
P.S. Jag tror priset är per par ... D.S. |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 22:47:00
|
tack för tipsen iffe och neriks. skulle nog ta och köpa ett par om det inte vore för risken att tappa dom... det blir ju en hel del headbangande ibland =) får se hur jag gör... |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 01:20:09
|
Köp EAR och rädda hörseln! Har man problem med att det skaver, finns det andra typer i de flesta musikaffärer som fungerar bra. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 17:13:59
|
När jag köpte dem gav jag 195 för paret.
De är klart bättre än gula skumsaker. Jag uppplever det som att de gula klipper all diskant och mellanregister och bara lämnar trummor och bas. (Nu pratar jag såna man rullar ihop och trycker in i öronen!) Jag hade såna skumproppar första gången jag såg Hellacopters, tänkte att det här är ju bara dåligt, låter ju skit. Sen tog jag ur öronpropparna och då var det som ett helt annat band. Så jag fick köra utan.
Senast jag såg dem, i somras på Kalasturnen, var det högre volym. Då hade jag mina EAR. Fast jag kunde inte köra in dem ordentligt, för då försvann för mycket diskant. Man vill ju ha det där fräsandet!
Det finns en annan som ska vara bättre, det sade i alla fall killen i affären när jag köpte mina, då får man göra en avgjutning och så får man én pryl av genomskinlig plast som man stoppar i öronen! Ska vara bra grejer! |
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 17:18:31
|
Det är nog möjligt att dom sänker volymen utan att ändra tonen, men några sådana problem har jag aldrig upplevt. Det tråkiga är att alla frekvenser inte dämpas lika, men det är väl inte genomförbart?
Headbanga tror jag funkar bra om du trycker in dem rejält! Fast det trivs inte jag med att göra! |
 |
|
Obizzz
Member

76 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 02:42:06
|
tycker det funkar bra med vanliga gula skumproppar fast det var ju inte det du ville höra ;)
när jag går på konsert handlar det mer om känlsa och upplevelse än välljud det brukar faktiskt inte låda bra ändå...
ett tips är väl kanske att gå till någon affär där man köper musikinstrument de brukar ju oftast ha ett sortiment av såna här prylar utvecklade för musiker. |
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 11:05:00
|
tack igen för alla tips... ingen som jämfört EAR med dom från apoteket då? (Bilsom Musik & Simpropp, se bilden längst upp) |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 11:46:11
|
Nä men berätta gärna när du gjort det ;) är skillnaden lika stor som mellan dom gula skum prpparna och bilsom musik så är det nog värt det, fast jag tycker dom funkar riktigt bra (bilsom muik&sim) lite knepiga att sätta i bra dock.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 12:09:39
|
jo, jag är ganska nöjd jag å, men dom skavde som fan efter ett tag... |
 |