Author |
Topic  |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:11:50
|
Hej, har skrivit om det här förut, men den topicen har visst tagits bort...
Jag har lite problem å få till mina delningsfilter... jag har ett par stativare som jag köpte av micke högrud eller hifi som han brukar kalla sej här på forumet. de är bestyckade med en varsin scan-speak 8545k och en vifa soft-dome diskant i 300-kronors klassen. jag använder detta delningsfilter:
 http://www.lcaudio.dk/com/dele.htm jag har efter inrådan av folk här på forumet fått tips om att sätta en konjugatlänk på basen och det lät mycket bättre, tack till er! någon sa även att jag kunde göra något åt diskanten, kom inte ihåg om det var en konjugatlänk han pratade om eller vad det var, jag är i alla fall fortfarande inte nöjd och vill nog dämpa diskanten mera, och precis som någon här sa så dämpar man bara de högre frekvenserna med motståndet som ligger före diskanten.... borde jag lägga på en konjugatlänk på diskanten också kanske? |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 05:29:35
|
Najs bas!
Jag provade LCs filter, med olika värden. Fick aldrig det att låta bra! 
Har du komponenter som passar så testa detta!

Diskanten är här Scanspeak D2905/Revelator, om din Vifas tonkurva liknar ens lite

så är skadar det inte att testa!  
Om du handlat 2st Vifa á ~300kr/st fr herr hifi kanske det rent av handlar om DX25 

Epkpengs mätning på dessa,

SKÅL! Eller kanske man skulle sova en stund   |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 12:01:45
|
OK, tack för tipset. Vart delar det filtret? Nej det är ett par PL27:or tror jag dom heter, kommer inte ihåg, köpte dom från Epkpeng när jag köpte dom av micke, var det SP Revelators i dom, men dom pajjade direkt. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 13:26:46
|
Tack för PM:et. Missade den här tråden. 
Filtret delar vid ~1800Hz.
Om det är PL27TG35-06 ser tonkurvan ut i stil med,

den nominella impedansen är dock 6 ohm. (Revelatorns 8 ohm) Tycker dock att impedanskurvorna ser hyfsat lika ut.
Om du testar filtret så kan du ju prova sätta ett 2ohms-motstånd innan diskanten. Och kanske då minska 8ohms-motståndet till 6.
Är inte säker på att det här kommer funka. Men jag tror det blir bättre än LC-audios standardfilter.
SP Revelator? Du menar SS? Kunde du inte få nya om dem pajade direkt?
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:17:04
|
Föressten, du kanske skulle dela en smula högre så att inte PL27:ans något högre resonansfrekvens förstör alltsammans. Eller inte. Vifans Z-topp ser ju inte så hemsk ut.
Någon annan som har något att tillägga om detta?
|
|
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 16:39:53
|
mm, SS ska det vara, fick en ny SS revelator, men den pajjade också, måste varit nåt fel på filtret. men enligt han var det inte det. fattar inte vad han sysslar med. han rekommenderade mej att bygga lcaudio filtret, och det har jag gjort, men det låter ju inte speciellt bra. att dela vifan vid 1,8 kHz är nog inte vidare bra... jag rekommenderar Per Engelholm istället. har aldrig varit med om bättre service! vart har du fått det filtret ifrån? går det att designa om för typ 2,5 kHz delning eller nåt? |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:00:26
|
Låter underligt med revelatorn. Varför tror du inte det går att dela vifan vid 1.8k? Filtret kommer från Vance Dickasons LDC6 studiomonitor. Det går säkert att räkna om för en delning kring 2.5kHz, frågan är bara om det blir lika bra.
|
|
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:10:48
|
XL:
Det går säkert bra att höja delningsfrekvensen en aning. Men om jag inte minns fel har 8545K uppbrytningar högre upp i frekvens, se till så att de är väl dämpade, möjligen med en sugkrets (eng. notchfilter).
Och filterförslaget från Henricsson verkar dämpa diskanten väldigt mycket, sitter ju ett 8 ohms seriemotstånd till diskanten! Men då LP-filtret kompenserar för baffeldiffraktionen behövs det en dämpning av diskanten. Skulle vara intressant att veta hur stor skillnaden är i känslighet mellan 8545K och PL27:an jämfört med skillnaden i känslighet mellan elementen i Henricssons filter?
Jag skulle nog rekommendera en delning runt 2 kHz och gärna av högre ordning dels för att skydda diskanten (då du delar knappt två oktaver över Fs) och dels för att undertrycka uppbrytningarna hos 8545K så mycket som möjligt.
Jag har dock ingen egen erfarenhet av just de här elementen, men de saker jag nämnt är nog ett par goda råd. 
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:44:40
|
Rättelse;
8ohms motståndet skall sitta före filtret! Annars vore; "..sätta ett 2ohms-motstånd innan diskanten. Och kanske då minska 8ohms-motståndet till 6." lite knasigt. 
Enligt V.D. så har 8545:an (mycket) värre uppbrytningar än de som visas på d-s-t.com, kantdiffraktion kanske. Men visst, en så låg delning har sina nackdelar. Framförallt om du vill bränna på lite. Men har man ingen möjlighet att mäta, simulera o ha sig så kanske det mer sämre än bättre att ändra XO.
|
|
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 09:31:23
|
Henricsson:
Det förklarar en del, för i ditt schema sitter 8 ohms motståndet (R36) i serie närmast med diskanten. Vilket skulle betyda att filtret är uträknat/anpassat till 16 ohm (R36+RE). Filtret fungerar då endast med en 16 ohms last, annars ändras både Q och brytfrekvens. Så i PL27:ans fall skulle R36 behöva ökas till 10 ohm för att filtret skulle se sina 16 ohm, dvs en ännu kraftigare dämpning!  Men om det är som du säger Henricsson borde det gå att göra som du sa, sätta ett 2 ohms motstånd innan diskanten och ett 6 ohms innan filtret. Då är det också lätt att ändra känsligheten på HP-filtret genom att ändra värdet på 6 ohms motståndet.
Och jag tror uppbrytningarna beror på det hårda materialet i konen som kommer i resonans. Alla hårda material har låg egendämpning så de måste göra sig av med energin till luften, därav uppbrytningarna i frekvenskurvan. Motsatsen är polypropylen som har hög egendämpning och därmed visar fina jämna frekvenskurvor MEN den höga egendämpningen leder också till att detaljer "brinner inne". Jag förespråkar element med hårda koner och låg egendämpning! De må vara jobbigare att göra filter till, men den extra ansträngningen betalas tillbaka med en mycket mer detaljerad återgivning! 
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 12:22:22
|
Det kan jag tänka mig. Då lär den massiva dämpningen bero på såväl den feta baffelkompensationen (3mH för en delning ~2kHz) som uppbrytningarna.. Och -4dB i känslighet då.
|
|
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 16:44:20
|
anledningen till att jag tror att 1,8kHz skulle bli för lågt är dels för att det lät förjävligt med 2:a ordningens linkwitz-riley filter som delade vid 2 kHz, dels för att Per Engelholm sa att 2 kHz lät väl lågt för den diskanten... ska nog ta och skicka iväg ett mail till han och höra om han har nå tips...
Mcz, vad är det för bra med ett notchfilter? vad är det för nåt? =) använder just nu en konjugatlänk på basen... vad är det för skillnad? |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 17:00:16
|
XL:
En konjugatlänk jämnar ut den stigande impedansen hos talspolen så att filtret ser en konstant (nja.. ) last på Re (talspolens resistans), vilket krävs för att filtret ska fungera korrekt. Ett notchfilter eller sugkrets som det heter på svenska kan användas för att dämpa/suga bort pucklar i frekvensgången. I detta fallet för att dämpa resonanspuckeln hos 8545K och därmed tillåta en flackare delning eller en högre delningsfrekvens.
/Mcz
|
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 18:53:04
|
Om filtret skall beräknas på ett oroligt område i frekvenskurvan blir det sällan bra i verkligheten. Hur brant och kompenserande det än är på papper. Jag vet inte hur en sugkrets fungerar. Jag tycker att det borde gå att dela basen tidigt och diskanten högt fast med en låg ordning. Det är möjligt att vissa detaljer undertrycks genom detta. |
Hifiarkeologen |
 |
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 19:47:40
|
XL, Ett förslag, mät upp högtalarna i din lådda använd detta data för att ta fram ett nytt delningsfilter. Hoppas det finns någon som kan hjälpa dig med detta, om du inte själv har möjlighet. Jag tror att det är mkt svårt att få till ett vettigt filter utan mätutrustning, kanske speciellt i ditt fall där elementen delas i ett område nära uppbrytning (8545K), och nära F0 för diskanten. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:07:53
|
Brumel:
En sugkrets fungerar enligt filen "Notch.jpg" under denna länken: http://hem.passagen.se/mcz/hifi/
XL:
Att dela med olika frekvenser på LP och HP delen som Brumel föreslog kan vara ett alternativ. Nackdelen är att det ovillkorligen kommer bli en svacka mitt emellan delningsfrekvenserna. Storleken på svackan beror på separationen mellan delningsfrekvenserna och ordningen på filtret. Men att det fungerar kan du se i filen "Sat.jpg" under samma länk som ovan. Där delar LP delen vid ~1200 Hz och HP delen vid ~2600 Hz, båda av 2:a ordningen. 
Uppbrytningarna hos 8545K börjar vid ungefär 3 kHz, så dela iaf. en oktav lägre. Eller om du önskar en högre delningsfrekvens, använd ett filter av högre ordning eller försök (är MYCKET svårt utan mätutrustning) få bort uppbrytningen med en sugkrets centrerad kring ~3,3 kHz. Pröva sedan att dela diskanten något högre än basen, lyssna, pröva ny delningsfrekvens, lyssna, osv. Till slut när det passar DINA öron, GRATTIS! 
/Mcz
|
 |
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 10:34:13
|
tack för så hemskt mycket för alla tips, känner mej dock väldigt trött på dessa högtalare, funderar på att sälja dom. nån som är intresserad?, ett par prima Atacama SE24 stativ medföljer. låda i 22mm mdf, dubbel baffel(=44mm). |
 |
|
|
Topic  |
|