FredrikN
Member

107 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 00:26:41
|
Tja jag sitter och funderar över hur mitt första bygge skall utformas. Tankarna ligger åt att försöka bygga ett par budget högtalare med gamma BBK200, hoppas att ni ursäktar att jag tar upp dessa element igen. Dessa är tänkta att kompletteras med en textil dome från seas, troligtvis 25TFFC. Jag läste på saiten Hur hifi, citat "Man börjar med att dra av 3dB på basens känslighet, och dämpa de öcriga elementen till den nya känsligheten. Anledningen till detta är att känsligheten på basar är mätt inom området 200-2000 Hz". Jag vet att det finns många kunniga personer på detta forum. Skall man göra detta? Följden blir väl den att känsligheten på högtalaren i detta fall blir ca 86dB, BBK200 ligger ju på 89 enligt hifikits katalogen. Detta tycker i alla fall jag är lite lågt. Därför undrar jag vad som bör göras åt saken? Jag har använt mig av de nedstående formler som finns på Hur Hifi, för att ta fram låd volymen för en sluten låda Optimal Vb = Vas / ((1 / Qts^2 x 2) -1) Vb med bestämt Qtc = Vas / ((Qtc x Fs / Qts / Fs)^2 -1) Är det lådans volym utan något annat än elementen i som man får fram med dessa formler, eller är det med en viss mängd dämpmaterial instoppad också? Jag hade tänkt a högtalarna på väggen, så jag tänkte köra med oändlig baffel. Hur bred måste lådan vara för att det skall fungera som det är tänkt att det skall göra? Jag hade tänkt mig runt 30cm invändigt plus tjockleken på låd vägen, minst 18 MDF. Tips och kommentarer om projektet uppskattas. Tack på förhand Fredrik |
|