HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra HiFi-möbler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:45:13  Show Profile Send tompa a Private Message
Vad är era erfarenheter av HiFi-möbler? Jag söker just nu en bra bänk, som ska vara både vacker (subjektivt förstås) och bra för ljudet (okänslig för vibrationer). Ska det vara spikes mellan hyllplanen eller hyllor hängande i spiralfjädrar eller....kanske man ska bygga själv med snygga hyllplan i huggen sten?

tompa

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:54:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Borde gå att göra något av.

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:55:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
Känner du någon möbelsnickare eller bara en allmänt duktig person som kan tänkas bygga bara du står för ritning och materiel så är det helt klart roligast. Sno idéer från fabriksbyggda bänkar, överdimensionera och designa bäst du vill!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:58:07  Show Profile Send fredde a Private Message
Detta undrar jag också. har en väldigt snygg bänk byggd av en kompis som är snickare men hur den låter vet jag faktiskt inte. under har jag Dali:s koner och under apparaterna har jag lite olika typer av dämpkuddar.

Har funderat på att i framtiden köpa en bänk som är speciellt framtagen för HiFi men vill inte betala 10000 tals kronor för den. Frågan är hur mycket bättre en bänk för under 5000 kr låter än en seriöst hemsnickrad variant? Någon som har erfarenhet av detta? Är det någon idé alls att köpa en sån, eller skall man gå upp i pris för att det skall vara någon idé?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:24:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bygg nått toksnyggt! då kommer du vara nöjd med bänken och dig själv. vad annat än ett harmoniskt sinne är en bra grund för en stunds njutande, å d e ju d d handlar om, eller?

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:39:21  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
"Frågan är hur mycket bättre en bänk för under 5000 kr låter än en seriöst hemsnickrad variant?" Och det självklara svaret på den frågan är:den låter ingenting :-) Puss och godnatt på ER!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:51:04  Show Profile Send Johansson a Private Message
Förvisso, men pryttlarna gör inte direkt sämre ifrån sig om dom slipper vibrationer...

G´natt.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/04 :  23:59:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Har inte Timbre en köksbänksliknande lösning (ursäkta) snyggt var det i alla fall.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:33:04  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har själv snickat denna (med lite hjälp)..

Små benen är av massiv mässing, de längre är mässingsrör med akvariesand i med svarvade ändtappar i massiv mässing. Både småbenen och tapparna på de längre benen är spetsiga.

Kryssen är av massiv ek..

En stor ljudmässig och inte minst utseendemässig uppgradering..

Har fått material och hjälp av Morsans gubbe som är möbelsnickare, och min far som är smed/reperatör.
Billigt snyggt, stabilt och välljudande

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/05 :  03:05:55  Show Profile Send DasIch a Private Message
Skulle inte någon kunna berätta lite om upplevda skillnader mellan olika stereobänkar, och kanske presentera någon teori om vad den eventuella skillnaden beror på?

Jag tycker själv det är lite märklit att så många fäster så stor vikt vid stereobänken, bortsett utséendet då.
Just nu har jag själv en rätt eländig bänk, fast jag kan ändå inte upptäcka några vibrationer från elektroniken eller att bänken tar upp vibrationer från ljudvågorna. Därför har jag svårt att se hur det skulle kunna bli någon förbättring om jag bytte till något lyxigare.
Så fort jag blir klar med min nya stereobänk som jag bygger kommer jag kunna jämföra själv(bänken byggs främst för utséendets skull, men om nu en bänk kan göra skillnad så kommer det märkas). Tills dess kanske någon vänlig själ kan dela med sig av sina tankar och upplevelser?

Kanske behövs det också påpekas att min undran är genuin.

Objektivist
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/05 :  07:49:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
DasIch håller med dej! Skall man höra skillnad på stora betongblock mot en solid träbänk?? Hörs väldigt skumt i så fall!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/05 :  09:33:06  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
drkim: Katten har det varm och skönt mellan monoblocken kan jag tänka mig.:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/05 :  10:24:15  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag där kan katten ha lite jamsession.
Mvh
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:20:16  Show Profile Send tompa a Private Message
Att så många audiofiler gör sina egna bänkar/möbler trodde jag inte, men det glädjer mig och stärker mig i att också göra en egen. Jag funderar allvarligt på att använda stenskivor till hyllplan (har en god vän som nog kan fixa dessa billigt). Det borde bli extremt tungt och stabilt.

tompa
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:34:11  Show Profile Send Andreas N a Private Message
www.mana.co.uk
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:37:57  Show Profile Send marcus a Private Message
Mina grejer står på golvet. Billigaste bänken som finns.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:31:55  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo det stämmer Katten eller Katterna (har en till) brukar gotta sig i värmen..
Jamsession... haha! den var bra

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:45:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj "Dr Kim"!

Juste hemsnickeri, den kan du enkelt göra fjädrande...

Själv har jag precis blivit med Skilfing. Jag hade tidigare en mycket tung bänk i trä och ca 100kg granit dämpad med speciella gummi-element. Puttade man på stenarna svajade det som en grammofon om den.

Jag upplevde inga ljudförbättringar med Skilfingbänken, men det är avsevärt mycket snällare emot ögonen nu...

Nu är frågan hur man kan tweak en skilfing bänk, fast det utreder jag i en annan tråd.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:39:26  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag skulle vilja slå ett slag för Leca-blocken
Med lite fantasi så kan man göra mycket av dem
Inte för att jag har gjort nåt speciellt med mina block, men det kommer

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:54:26  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har den senaste tiden besökt lite butiker för att kika efter ny hifimöbel, och har tveklöst kommit fram till att bygga själv...
Har inte hittat någom möbel som ingett förtroende, det är ofta väldigt rangliga och känns som nån j*vla smäckbyggen som man oerhört enkelt kan överträffa själv.

De känns också oerhört överprissatta, man borde kunna få vilken möbelsnickare och verkstad att bygga enligt egna önskemål till bättre pengar, men det är klart då står det ju inte nåt coolt namn på den.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  11:35:06  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
"De känns också oerhört överprissatta, man borde kunna få vilken möbelsnickare och verkstad att bygga enligt egna önskemål till bättre pengar, men det är klart då står det ju inte nåt coolt namn på den."

Det är väl bara att rista in nåt snyggt i ena kanten och måla lite, sitt eget namn brukar vara kul...

DrKim: Din bänk var extremt snygg, jag fick världens inspirationskick! Grymt cool!

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/07 :  18:16:51  Show Profile Send iffe a Private Message
Skruvade ihop min egen bänk idag. Har svarvat benen i 42 mm rostfritt (jobbar för övrigt som svarvare), samt sågat till hyllplan av en 25 mm bänkskiva i massiv bok. Är riktigt nöjd måste jag säga, lägger nog upp bilder på den nästa vecka (då jag får tillgång till en digitalkamera) i DIY-forumet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:52:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
42mm rostfritt, skojar du?? Hur många fruar fick du sälja för att få råd med det?? OCH vad väger det?

Skall bli väldigt roligt att se dina bilder!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/08 :  00:20:15  Show Profile Send iffe a Private Message
Hoho

Benen fixade jag gratis, inga problem att ta lite rundstång när man jobbar på en mekanisk verkstad. Arbetet skötte jag ju själv också, det var dock väldigt mycket mer jobbigt än jag kunde tänka mig. Hela bänken väger in på runt 40 kg, så det är rätt rejäla grejer. Bänken kostade mig sammanlagt 900:- där 800:- var för bänkskivan i bok. Kul att någon är intresserad, så kanske jag får tummen ur och lånar en kamera.
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/04/11 :  20:48:26  Show Profile Send Tony S a Private Message
Jag har byggt en bänk i massiv aluminium (ställning) och polerad granit (skivor). Grundtanken är "döda" material. Kostade en hel del, men den är oslagbar. Funderar på att tillverka fler och sälja. Hör av dig för tips och bilder.

Tofflan
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/11 :  21:14:25  Show Profile Send tompa a Private Message
Tofflan, det vore kul att se din aluminium-granitbänk på bild!

tompa
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000