HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra HiFi-möbler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/11 :  21:33:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ett område där det nog finns nästan lika många varianter som det finns audiofiler.
För egen del ställer jag fyra krav på förvaringsplatsen:
Tungt, stabilt, god ventilation och absolut lutningsfritt.

Sedan kommer finliret i själva övergången mellan apparater och underlag. Det är här dom stora förbättringarna finns att hämta.

Kanske helt fel, men det är mina erfarenheter.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/11 :  21:51:21  Show Profile Send marcus a Private Message
Ja det är nog helt fel.

Hur skulle vibrationer kunna påverka ljudet från en apparat som
inte har några rörliga delar som en förstärkare?

Edited by - marcus on 2003/04/11 21:55:19
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/11 :  22:07:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du har mycket kvar att upptäcka marcus...
Internvibrationer från trafos och drivenheter påverkar ljudkaraktären långt mer än man föreställer sig.
Men nu handlade det om hifibänkar.
Go to Top of Page

pererik_2000
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:19:08  Show Profile Send pererik_2000 a Private Message
Fanns det inte en ritning till en stereobänk nånstans här på forumet förut? Jag tänkte bygga en bänk men nu hittar jag inte igen ritningen. Den byggde på gängade stänger och robusta hyllplan.

Jag vet inte om den är så vacker men för mig kan den få duga.

Eftersom jag inte har återfunnit ritningen så har jag nu gjort en egen "design":

Jag tänkte köpa köksbänkskivor i massiv bok/björk på IKEA och såga dessa till 50*60 cm hyllplan. Hyllplanen borras i hörnen och hålls på plats med fyra enmeters 20 mm gängade rostfria stänger från Biltema. Sex hyllplan ska det bli, för stereoförstärkare, hembioreceiver, DVD-spelare, CD-spelare, MD-däck och överst en skivspelare.

I bakkanten på hyllplanen tänkte jag ordna med genomföringar för kablaget så att det hålls någorlunda på plats.

Jag hoppas att det blir stabilt nog och kostnaden bör bli under 2000:-. Med skivspelaren på en meters höjd bör arbetsställningen dessutom bli helt OK
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:37:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Denna var uppe på tapeten för ett tag sen: http://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html

Skulle nästan ta och försöka göra en om det inte vore för att jag dels har tummen mitt i handen, dels har väldigt dåligt med ställen jag kan hålla på och bygga på... (studentkorridor är inte världens bästa ställe att hålla till för sånt)

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

pererik_2000
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:07:14  Show Profile Send pererik_2000 a Private Message
Tack, det var den länken jag sökte.
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/05/13 :  12:37:40  Show Profile Send cabasse a Private Message
Detta var ungefär vad jag funderade på.
MDF-plattor fick jag tips på.
Kan det vara nåt?
4 st 20mm stänger á 1 meter räcker det?
Blir det inte rangligt?
Kostar tydligen bara 29,90 styck på Biltema.

Borde man inte ha nått aluminium-rör för att få det lite snyggare?

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/05/13 :  12:47:23  Show Profile Send Steffo a Private Message
PAGODE MASTER REFERENCE från FINITE ELEMENTE
Det blir nog inte bättre (eller snyggare!!)

"WILSON, probably the best speaker in the world"

Edited by - Steffo on 2003/05/13 12:47:59
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:07:55  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej DrKim!

Snygg bänk!
Undrar dock varför du använt 4 st ben istället för 3 st.?
Din bänk skulle nog kostat en förmögenhet på "fina" gatan!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:37:28  Show Profile Send cabasse a Private Message
Varför använda 3 ben?
Ett ben i varje hörn känns ju mest stabilt.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:48:37  Show Profile Send juha a Private Message
Fyra ben är mycket bökigare att få plant...vill gärna vicka.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/13 :  13:56:21  Show Profile Send SpLiX a Private Message
drkim, Snyggt!!!!

4 ben istället för 3 på den konstruktionen skulle bli svårare att lösa designmässigt då "ytterbenen" blir innerben för det lägre planet.

Majjen03:Fråga
Är tanken att 3 ben ger "mindre" vibrationer och kontaktyta eller

EDIT:
Juha hann delvis svara på min fråga.. Finns det andra skäl än ostabilitet??

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/05/13 13:57:52
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/05/13 :  15:56:04  Show Profile Send zip a Private Message
Planerar själv att göra en Flexybänk någon gång i framtiden, så jag tänkte passa på att fråga vad ni har använt som däpning på undersidan av hyllplanen?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/13 :  17:44:39  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej SpLix!

Självklart så är det lättare att få en "fast", "plan" förankring på 3 ben än 4 st. Du får således mer tyngd på varje ben. Många bra skivspelare bygger också på 3 bens principen.
Själv har jag en stapel bestående av pansarglas samt kromrör, den är byggd med en hel fyrkantsram längst ned mot golvet. Kanske inte optimalt då hela ramen ligger mot golvet, ramen är dock endast 1- 1,5 cm tjock, och då glas väger en hel del så blir tyngdpunkten enorm mot golvet ändå. Golvet där stapeln står på är givetvist plant, åtminstånde säger mitt vattenpass detta.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:02:46  Show Profile Send Pontan a Private Message
Superskoj med den här tråden och jag ger en eloge till er som skickat in bilder på era alster! Det är grymt intressant med schysst designade grejor och jag anser att alltför lite tid ägnas åt den visuella upplevelse en snygg Hifi-anläggning kan ge.

Jag har dock klurat lite på det här med varför en stabil miljö är bra. Det som man vill åstadkomma är väl å ena sidan en miljö som inte påverkas av yttre faktorer (golvets vibrationer först och främst). Men å andra sidan så vill man minimera negativ påverkan från de interna rörelserna som finns i skivspelare m.m. (enligt Timbre även i förstärkare). Hur båda dessa skulle kunna uppnås med en så tung koloss som möjligt direkt på golvet förstår inte jag. Då borde man överföra golvvibrationerna till utrustningen och utrustningen själv står och vibrerar på det stumma underlaget.

Kan det bästa vara en rejält tung möbel, med fjädrar mot golvet och fjädrar mot utrustningen också? Kanske är jag helt ute och cyklar men det känns intuitivt bra. Framförallt för skivtallrikar borde ju en fjädrande miljö vara trevlig som då skulle minimera skarpa vibrationer.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:04:55  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag undrar också var det går att köpa stenplattor till vettigt pris. Kanske på något bygge?Stenplattor används ju till husfasader ibland? Någon som har något tips. Det grymmaste vore kanske marmor....

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/13 :  21:11:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag var inne på att köpa sten plattor till min hemmabyggda hifimöbel. Vill man ha något fint så får man köpa på ett stensliperi och mina plattor skulle kosta 1200 per hylla (500*500*20) med polerade kanter (svart marmor). Det är väldigt dyrt med sten, på byggmarkander finns inte heller nått snyggt vad jag sett. Det är bara att punga ut.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/13 :  22:41:22  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - beskrivning på varför jag valde att bygga bänken just så här, finns på min bildsida..
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9501

Men i grunden kan man säga att delarna under slutsteget redan var utvecklade av förra ägaren - jag tyckte då att det borde gå att utveckla lite till.. Men visst det skulle nog gå att lösa med tre ben också, slutstegen väger dock så mkt att jag gärna vill ha fyra ben till dom.

Vad det gäller att få allt plant och i vinkel - så är detta inga stora problem, hyllplanen är steglöst reglerbara och kan således ställas in med hjälp av ett vattenpass.

Jag tycker dock att utseendet nästan är lika viktigt som funktionen - och jag är själv väldigt nöjd.

Trots detta finns det säkert en mängd olika förbättringar man kan göra - inte minst infästningarna av hyllorna som jag gärna skulle ha dämpat/isolerat lite.. men det får bli nästa hösts projekt

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/05/14 :  00:12:31  Show Profile Send Apex a Private Message
Var köper man pansarglas? Är det dyrt? Kan någon mer som byggt bänk lägga upp bilder, alternativt länka till de trådar där sådana visats? Tack tack på förhand!

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/14 :  10:19:07  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Apex!

Jag köpte mitt pansarglas hos den lokala glasmästaren!
Det är mycket dyrt! Ibland har dock glasmästaren trasiga skyltfönster som han kan såga i lämpliga bitar, då blir det billigare.
Obs! köp inte glas med nät i det är inte så snyggt!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  11:54:54  Show Profile Send divander a Private Message
En sandfylld mdf-skiva borde ju vara ganska bra. Är det någon som har testat det?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:10:31  Show Profile Send knabsol a Private Message
divander: Har tyvärr inte testat sandfylld skiva men Tony Gee verkar ju ha gjort detta med en flexy:
http://home.hetnet.nl/~geenius/Flexy.html

Håller själv på med en flexy, dock en ej sandfylld. Klurar lite på vad man ska ha som dämpning under skivan, en del som byggt verkar ju ha skippat det.

/Christopher
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/14 :  12:17:09  Show Profile Send divander a Private Message
Den kanske skulle fungera med bitumen på undersidan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/14 :  15:49:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Pansarglas kanske fungerar, har dock läst på många sidor att just vanliga glashyllor inte är att rekomendera. När man läser te.x hifiklubbens sidor med färdiga bänkar i 5k klassen har de flesta just glasskivor som hyllplan. Någon som har en tanke på hur ljudet skulle påverkas negativt?? Skulle skivorna lättare plocka upp vibrationer och på så sätt få mekaniken i gungning??

Är själv på väg att köpa/bygga en riktigt fast bänk. Vill gärna kombinera den med att toppa med min widescreen tv som väger ett par kilo. Någon som vet var man hittar bra färdiga kombibänkar?? Kan skära av lite av tiden då man skall leta.. Kan utesluta IKEA och andra möbel butiker, mest tunna spånbänkar. Vill ha en bastant bänk.

Jag kan tänka mig en bänk helt i trä eller metall, med eller utan glashyllor för just stereo grejeorna OM inget negativt finns att säga om det. Vill ha funktion framför design.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/15 :  00:46:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Intressant det är med möbler. "Form follows function" skulle nån designer kanske uttrycka sig. Det håller jag helt med om. Man kan inte tåla en ful hifimöbel. Därför har jag skrotat min ide om att hänga upp grejorna i taket.
Det ultimata vore nog att man lyssnade på anläggningen i ett annat rum. Det blir lite våldsamt dyrt med multirum och sånt men för luftburna vibrationer borde det göra susen. Jag gillar iden om det osynliga ljudet så jag tycker man borde pressa in apparaterna i ett väggmonterat skåp med kuddar under samtidigt som man sörjer för ventilationen. Sen lyssnar man i rummet intill.
Långa kablar och noll imponatoreffekt men vibrationer.
Nada!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000