| Author |
Topic  |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 18:07:40
|
Det pratas ju mycket om olika sätt att minimera kantreflektioner och sprida ut dem i tiden. Men jag har inte sett någonting om hur högtalarelement på baffeln ger upphov till kantreflexer, det kanske kan vara en nackdel till att montera element nära varandra?
Till exempel om man delar en diskant vid 2000 Hz så blir våglängden vid delningsfrekvensen 17,2 cm. Om man då har ett annat element direkt under diskanten så kanske man får en del kantreflexer därifrån. Men man får väl räkna med 17,2/2 cm för hälften av ljudvågen kommer väl "över" diskanten eller hur funkar det...?
Är det måhända någon som vet om detta är ett problem att räkna med? |
MVH | Life's too short for bad sound |
Edited by - luminous on 2003/04/05 18:08:26 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 18:27:50
|
| jo så är det nog, man får nog mest av diskantljud som studsar på baskonen, man kan antingen göra baffeln trappstegsformad (med ett element på var trappsteg) eller bygga en T-formad baffel och montera elementen på var sida om mitt-I-et. |
sound pollution |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 00:39:42
|
Detta med kantreflexioner är svårt, kolla dom som bygger så kallade buller skydd på sidan om våra vägar, raka plank som står rakt upp iofs så har dom knycklat till dom här och där men inte uppåt. Borde dom inte vara utförda så att de icke önskvärda frekvenserna går uppåt över husen som skall skyddas jag tror att de nuvarande plankskydden gör att de låga frekvenserna reflekteras rakt in i husen medan de mindre störande åker uppåt.
Om man överför detta till högtalarlådor så blir det enklare, runda av så gott det går och försänk elementen se hur Genelec gör och Gallo med sina sfäriska lådor. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 11:26:39
|
jo så är det, man måste anpassa "barriärens" storlek till våglängden!

barriär kan också användas på baffeln (T-form) alt. trappstegsform.
 |
sound pollution |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 19:31:00
|
Hmm, jag tror att en T formad baffel skulle ge en hel del mer oönskade effekter än om man monterade helt vanligt En sak man kan göra är ju att montera elementen superlångt ifrån varandra, men då får man ju en superliten sweetspot...
Jag undrar just vad som händer med ljud som studsar mot en accelererande yta som säkert rör sig enormt fort! |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
| |
Topic  |
|