HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dämpa diskanten via serieresistor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:44:07  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Efter en del exprimenterande har det visat sig att det låter bra mycket bättre att använda endast ett motstånd i serie med diskanten istället för både serie och paralell...

Men hur påverkas då impedansen... behöver jag räkna om delningsfiltret för en högre impedans (element ohm + resistor)

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:07:14  Show Profile Send celef a Private Message
montera motståndet före filtret.

sound pollution
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/04/06 :  22:35:09  Show Profile Send JM a Private Message
Ja, du behöver räkna om filtret !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:17:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Efter en del exprimenterande har det visat sig att det låter bra mycket bättre att använda endast ett motstånd i serie med diskanten istället för både serie och paralell
Hur har du experimenterat för att komma fram till det? Man måste ju använda ett större motstånd för att få samma dämpning utan ett shuntmotstånd så det borde iaf hypotetiskt låta bättre med ett parallellt motstånd iom den ökade ljudpåverkan från endast en, större komponent, "i serie". Dessutom så måste man ju designa om filtret helt från grunden som sagt eftersom impedansen (som är filtrets grundlag kan man säga) ändras. Inte bara resistansen alltså utan hela impedanskurvan som filtret ser ändras när man tar bort eller ändrar värdet på parallellmotståndet och/eller seriemotståndet.

Edited by - marens on 2003/04/06 23:21:57
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:15:05  Show Profile Send knabsol a Private Message
Vet inte om detta smälter in i denna tråden men jag skulle behöva dämpa mitt diskanthorn som ligger lite för högt. Skulle vara överlycklig om detta gick att göra utan att designa om delningsfiltret . Hittade en sådan här: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=641221%20&cart_id= hur tusan funkar den utan att ändra impedansen och går den att använda till en piezodriver? Jag är hyfsat novis när det gäller detta och har bara byggt 2 par lådor hittills..
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:43:01  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag tog helt enkelt bort den gamla serie/paralell motstånds kretsen o ersatte den med en enkel resistor i serie, hade kvar samma filter i övrigt, testade lite olika värden och hittade en lagom nivå på diskanten, o det lät bättre.

I mätprogget tycker jag mig se att den då dämpar mer på de högre frekvenserna vilket passar diskantens kurva perfekt! Då är det väl impedansen som ändrats och filtret (12db) får ett annat Q med annan tonkurva som följd vilket ljudmässigt visade sig vara bättre

Med motståndet innan filtret blir det ingen markant sänkning av de högre frekvenserna plus att man måste ha ett rba mycket högre värde...

Öh vad var min frågeställning egentligen

Edited by - T-ReX on 2003/04/07 16:43:35
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/07 :  17:00:49  Show Profile Send marens a Private Message
Det du hörde när du bytte ut motstånden till ett motstånd var helt enkelt ett helt annat filter som råkade vara bättre än det gamla.

Jag vet inte hur du går till väga när du konstruerar dina filter, men jag kan ju berätta hur jag gör. Jag är övertygad om att det skulle kunna bli ännu bättre ljud (det finns ju potential i dina element minst sagt) om man försökte åstadkomma en förutbestämd filterkaraktäristik hos varje element så att man dessutom får ett kontrollerat spridningsmönster(rakare frekvensgång i en bredare sektor från högtalaren). Att bara prova sig fram med olika värden är mycket tidskrävande och blir sällan (läs aldrig) lika bra. Det är iaf min refarenhet.

Man sätter upp ett mål för vilken respons de filtrerade elementen ska få(tex 24dB/oktav linkwitz riley[min favorit]), försöker komma så nära den som möjligt i teorin, testar att det stämmer i praktiken och sen lyssnar hur det blev. Blev det inte bra så ändrar man på "målet".

Det är bättre att se hela filtret och högtalarelementet som en enhet där man försöker åstadkomma en viss överföringsfunktion från elektrisk signal till akustisk respons. Alla komponenter samverkar ju och ändrar man på en komponent så påverkas oftast flera saker samtidigt.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/04/07 :  18:53:25  Show Profile Send luminous a Private Message
Har du impedanskorrigering för stigande impedans på diskanten? Om du inte har det så dämpar ju ett seriemotstånd mindre ju högre frekvensen blir! Nu vet jag ju inte hur Etonens impedanskurva ser ut, men jag tycker att det verkar konstigt att seriemotståndet skulle dämpa MER på högre frekvenser !?

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000