Author |
Topic  |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 20:17:20
|
Hej.
Har länge facinerats av munspelets underbara ljud, har för tillfället inga riktigt bra munspelsplattor.
Gillar munspelslir i stil med Harmonica Henrys utsvävningar på Sven Zetterberg - Steppin Out, även lir likt det lilla munspelande på Johnny Winters "Good time woman"
Även Knockout Greg i Blue Weater imponerar stundtals.
Munspelandet får gärna vara improviserat, och lite åt det "bluesiga" håller.
Ingen som har några tips? Nu vill jag inte höra artister som Bob Dylan & Neil Young, för de kan inte spela munspel, de har andra kvalitér.
Mvh Cortez |
" No more chances, bye bye bye " |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:07:27
|
Sonny Boy Williamson, Little Walter och Big Walter Horton anses av många vara bland de bästa munspelartister som finns. Det är alltså äkta blues.
Bland de vita anses Charlie Musselwhite vara den främsta.
Om du kollar på http://www.allmusic.com
Markerar styles och skriver Harmonica Blues eller Electric Harmonica Blues, så får du många värdefulla tips om bra musiker och skivor.
Men ha inga stora förväntningar om audiofil-skivor. Ljudet på de äldre inspelningarna är naturligtivs inte bästa möjliga.
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:22:01
|
Ulf Lundell. He he, nä jag skojar bara
Junior Wells får man inte glömma. Har spelat bland annat med Buddy Guy i många många år.
P.S. På tal om audiofilskivor. Junior Wells har en skiva ute på Telarc, i SACD Hybrid. Heter Come On In This House. Inte hans bästa, men riktigt bra, och ljudet kan man inte klaga på. |
Edited by - KC on 2003/04/08 11:34:07 |
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:49:48
|
Peps är faktiskt en mycket skicklig munspelare. lyssna t ex på klassikern Born In The Country. |
 |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 12:44:50
|
Glömde att tillägga att jag inte är så förtjust i färgad blues, desutom måste skivorna åtminstone vara av godkänd kvalité ljudmässigt, annars får det kvitta.
Gärna en länk med var man kan hitta skivan med.
Men tack för förslagen, ska ta mig en titt lite närmare efter jobbet :) |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 13:50:27
|
lyssna på toots thielemans, fast han spelar inte blues. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 14:31:56
|
Stevie Wonder är en fena på munspel! |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 20:45:51
|
Tänkte skriva James Cotton och Pat Ramsey hornblåsare av grym klass. Cotton har spelat in på Telarc och dom brukar ju låta bra. Men du gillar ju inte färgade så du får väl låna dina öron till tex Magic Dick i J Geils Band. Liveplattan Full House öser hårt |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 15:14:05
|
hehe, jag gillar färgade människor, men inte som bluesmusikanter.
Så inga missförstånd sker :)
J Geils Band - Full House och Wells Junior - Hoodoo man blues är nu beställda.
Hoppas nu på en njutningsfull musikupplevelse. |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 14:03:00
|
Sonny Terry är för mig historiens bästa munspelare ... tillsammans med vapendragaren Brownie McGhee på gitarr. |
 |
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 17:04:30
|
John Mayall är inte så oäven på munspel. Det är dessutom "vit" blues som du letar efter.
tompa |
 |
|
|
Topic  |
|